مرمت ۳۴ اثر تاریخی شاخص خراسان شمالی در سال ۹۹

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: پارسال ۳۴ اثر تاریخی شاخص استان با اعتباری قریب به ۳۵ میلیارد ریال حفاظت و مرمت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  حبیب یزدان‌پناه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به در پیش رو بودن هفته میراث فرهنگی، به همین مناسبت به اهم اقدامات انجام‌شده این حوزه در سال گذشته پرداخت.


بیشتر بخوانید 


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت : چهارتاقی تیموری شیروان، مقبره شیخ آذری اسفراین، سردابه حصار حسینی بجنورد، باغ مزار گرمه و امامزاده کبیر کوران اسفراین ازجمله بنا‌هایی هستند که در سال گذشته مرمت شدند.

او به مرمت سبزه‌میدان بجنورد نیز اشاره کرد و افزود: مجموعۀ تاریخی سبزه‌میدان واقع در ابتدای خیابان شهید بهشتی شمالی متشکل از یک کاروانسرا، حمام، راسته‌بازار و چند قهوه‌خانه از آثار دورۀ قاجار است که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد باید معرفی شود.

یزدان پناه با اشاره به وجود ۵۲۳ اثر تاریخی استان که در فهرست ملی به ثبت رسیده است، گفت: حفاظت و مرمت این آثار، فعالیتی مستمر است که در طول سال باید موردتوجه قرار بگیرد و با توجه به اعتبارات محدود این حوزه، تلاش داریم تا با حداکثر استفاده از توان نیرو‌های پرسنلی و کارگاهی این مهم در سال جاری نیز به نحو مطلوبی انجام شود.

او افزود: مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی‌تاریخی و طبیعی به‌منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی، ازجمله مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های ما برای حفظ و ارتقا هویت تاریخی‌فرهنگی استان است که در این راستا، در سال ۹۹ پرونده ۵ اثر طبیعی، ۲۴ اثر تاریخی و ۶ اثر منقول فرهنگی و تاریخی استان تکمیل و به ثبت ملی رسید که با این احتساب، شمار آثار ثبتی استان در فهرست ملی به ۷۴۳ اثر رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به اهمیت و نقش پایگاه‌های میراث فرهنگی در توسعه گردشگری، عنوان کرد: در حال حاضر سه پایگاه ملی میراث فرهنگی در شهر تاریخی بلقیس، روستای روئین اسفراین و محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان فعال است.

یزدان‌پناه با بیان اینکه  پارسال موفق به دریافت مجوز تبدیل محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان به پایگاه ملی میراث‌فرهنگی شدیم، عنوان کرد: با استقرار پایگاه میراث‌فرهنگی، این محوطه تاریخی در سال ۱۴۰۰ فصل جدیدی را در معرفی هویت تاریخی شمال خراسان و توسعه صنعت گردشگری منطقه آغاز خواهد کرد.

او افزود : با توجه به اهمیت و پتانسیل‌های گردشگری و اشتغال‌زایی این محوطه تاریخی، ایجاد سایت موزه گردشگری محوطه تاریخی ریوی را پیگیری و تلاش داریم تا همگام با فعالیت‌های پژوهشی، زمینه لازم برای جذب گردشگر و اشتغال‌زایی پایدار فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به مرمت و راه‌اندازی موزه اسناد بجنورد در اسفندماه سال ۹۹، گفت: موزه مردم‌شناسی عمارت مفخم و موزه اسناد و نسخ خطی آینه‌خانه بجنورد، موزه قلعه جلال‌الدین گرمه، موزه مردم‌شناسی و تاریخ شهر جاجرم، موزه مردم‌شناسی و تاریخ شهر فاروج و موزه شیروان ازجمله موزه‌های فعال استان هستند.

یزدان‌پناه با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ باعث شد بسیاری از اماکن و آثار تاریخی نتوانند همچون سال‌های گذشته میزبان گردشگران و علاقه‌مندان باشند، خاطرنشان کرد: پارسال ، بیش از ۴ هزار  نفر در شرایط مجاز کرونایی و با حفظ شیوه نامه های بهداشتی از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان بازدید کردند.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.