چین بزرگترین تهدید علیه آمریکا در دهه‌های آینده

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا از افزایش زرادخانه‌های هسته‌ای چین در دهه‌های آینده خبر داد و گفت که پکن به زودی به بزرگترین تهدید برای واشنگتن تبدیل خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی به سنا اعلام کرد پکن در دهه آینده ذخایر هسته‌ای خود را حداقل دو برابر خواهد کرد و تلاش چین برای گسترش نفوذ خود در جهان بزرگترین  تهدید برای آمریکاست.

آژانس اطلاعات دفاع آمریکا بارها به کنگره این کشور هشدار داده بود  که ارتش چین در حال افزایش زرادخانه هسته‌ای و سیستم‌های تحویل خود با سرعتی  بالا است که با برآورد قبلی آژانس اطلاعاتی دفاعی درباره زمان دو برابر شدن تعداد کلاهک‌های هسته ای پکن متفاوت است.

ژنرال اسکات بری یر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا پیش بینی کرد: دانشمندان آمریکایی تخمین زده اند نیرو‌های هسته‌ای چین، شامل مجموعه‌ای از موشک‌های سیار زمینی، زیردریایی‌های موشکی هسته‌ای و بمب افکن‌ها  تا سال ۲۰۱۵ دارای زرادخانه‌ای حدود ۲۶۰ کلاهک  خواهد شد.

بری یر در ادامه مدعی شد: چین در حال رشد تهاجمی‌ و استقرار نیرو‌های نظامی در آفریقا و همچنین در آمریکای لاتین و جنوبی است. پکن در تلاش است ذخیره کلاهک هسته‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ دو برابر کند.

مدیر اطلاعات دفاعی آمریکا اضافه کرد: پکن گسترش هسته‌ای خود را تسریع کرده و در آستانه فراتر رفتن از پیش بینی قبلی ما است. احتمالا طی این دهه حداقل  تعداد کلاهک های هسته ای در این کشور دو برابر افزایش یابد و این تهدیدی برای آمریکاست.

طبق گفته ژنرال، تسریع در ساخت هسته‌ای بخشی از  برنامه به روز شدن یا نوسازی گسترده نظامی از سوی  پکن است که برای بازدارندگی آغاز شده است.

وی در اظهارات خود چین را رقیب استراتژیک بلند مدت آمریکا  خواند و گفت: پکن یک چالش امنیتی بزرگ محسوب می‌شود، به ویژه هنگامی که توانایی‌های نظامی خود را تقویت می‌کند تا بتواند تقریبا و مطمئنا نیرو‌های آمریکا و متحدانش را در معرض خطری دور از سرزمین اصلی چین قرار دهد. 

بری یر تاکید کرد: چین به طور فعال از شیوع ویروس کرونا و جنگ اطلاعاتی پیرامون  این بیماری برای تضعیف دولت‌های غربی استفاده می‌کند. 

در اوایل آوریل، تلاش چین برای گسترش نفوذ خود در جهان به عنوان یکی از بزرگترین تهدید‌های ایالات متحده اعلام شد زیرا در آن به نبرد‌های احتمالی به اصطلاح منطقه خاکستری برای قدرت اشاره شده است، که عملیات اطلاعاتی و حملات سایبری را تشدید می‌کند. در این گزارش، چین به عنوان نخستین تهدید برای آمریکا ست و پس از آن روسیه، ایران و کره شمالی قرار دارند.

پکن، به طور فزاینده‌ای ایالات متحده را در چندین صحنه  به ویژه از نظر اقتصادی، نظامی و فنی  به چالش می‌کشد و برای تغییر هنجار‌های جهانی تلاش می‌کند.

در این گزارش ادعا شده است که با پیش بینی حداقل دو برابر شدن ذخایر هسته‌ای چین طی دهه آینده، پکن علاقه‌ای به توافق‌نامه‌های کنترل تسلیحاتی که برنامه‌های مدرن سازی آن را محدود می‌کند، ندارد.

چین حاضر به پیوستن به گفتگو‌های سال ۲۰۲۰ بین آمریکا و روسیه درباره  تمدید پیمان کاهش دوجانبه تسلیحات هسته‌ای جدید نشد و خشم واشنگتن را برانگیخت.

واشنگتن تلاش کرده بود توافقنامه را به یک معامله سه جانبه گسترش دهد که شامل چین نیز باشد. موضع چین، اما این بودکه زرادخانه کلاهک هسته‌ای او بخش کمی از زرادخانه‌های  موجود در آمریکا و روسیه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار