کشت "علف لیمو" برای نخستین بار در مرودشت / آغاز برداشت کلزا از مزارع کازرون

خبرهایی از گرده افشانی مکانیزه نخیلات در کازرون، کشت علف لیمو و مبارزه با آفت کرم آلو در فارس را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز جمعه دهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

گرده افشانی مکانیزه نخیلات در کازرون

مسئول مرکز جهاد کشاورزی خشت، کنارتخته و کمارج شهرستان کازرون گفت: امسال برای اولین بار عملیات گرده افشانی مکانیزه در سطح ۱۰ هکتار باغات خرما بخش خشت این شهرستان انجام شد.

ایرج سعیدی اظهار داشت: استفاده از روش‌های نوین در بخش کشاورزی علاوه بر بازدهی بیشتر محصول، موجب تسهیل کار کشاورزان نیز می‌شود و گرده افشانی نخیلات بصورت مکانیزه هم، یکی از این موارد است.

او با بیان اینکه گرده افشانی خرما یکی از حساس‌ترین کار‌های نخل داری و مهمترین فرایند تولید خرما است، تصریح کرد: هر چند تفاوتی میان کیفیت میوه حاصل از گرده افشانی مکانیزه و سنتی وجود ندارند، اما به لحاظ کمیت این روش می‌تواند تا حد چشم گیری بر کمیت محصول تاثیرگذار باشد.

سعیدی با اشاره به اینکه در گرده افشانی زمان اجرای عملیات محدود است و گل‌های ماده تا زمان مشخصی قابلیت پذیرش گرده را دارند، افزود: در گرده افشانی سنتی هر کارگر روزانه قادر به تلقیح ۱۵ نخل است، اما در روش مکانیزه این میزان تا ۳۵۰ نخل و بیشتر نیز می‌رسد.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی خشت، کنارتخته و کمارج شهرستان کازرون بیان کرد: با گرده افشانی مکانیزه، افزون بر کاهش مخاطرات و سختی کار، بطور متوسط حدود ۵۰ درصد در هزینه‌ها و نیاز کارگری برای اجرای عملیات صرفه جویی می‌شود.

شهرستان کازرون با تولید افزون بر ۴۲ هزار تن انواع خرما یکی از تولید کنندگان بزرگ خرما در استان فارس است.

برداشت خیار سبز در قیروکارزین

همتی مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با بیان اینکه در شهرستان قیروکارزین سالانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت خیار سبز می‌رود، گفت: خیار سبز بصورت تونلی کشت، نواری آبیاری و از آذر ماه کشت و اواخر فروردین ماه برداشت می‌شود.

او با بیان اینکه از هر هکتار بین ۳۰ تا ۳۵ تن خیار سبز برداشت و روانه بازار می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود تا خرداد ماه بیش از ۲۰ هزار تن خیار سبز از مزارع شهرستان قیروکارزین برداشت شود

کرم خوشه خوار، محصولات باغی فارس را تهدید می‌کند

کارشناس مسوول حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: به منظور کنترل و مبارزه با نسل اول کرم خوشه خوار انگور در تاکستان‌های این استان، باغداران می‌توانند برای سم پاشی باغ‌های خود در منطقه آباده اقدام کنند.

هوشنگ محمدی با بیان اینکه بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته، زمان مناسب برای سم پاشی در مناطق سورمق و بخش‌های تابعه، ۱۸ فروردین تا اواسط اردیبهشت است، افزود: با توجه به تفاوت آب و هوایی در مناطق یاد شده توصیه می‌شود در مناطق گرم‌تر در اوایل و در مناطق سردتر در اواخر دوره فوق الذکر اقدام کنند.

او بیان کرد: پروانه خوشه خوار انگور یکی از مهم‌ترین آفات انگور است. لارو‌های این آفت با تغذیه از جوانه‌های گل دهنده، غنچه‌ها و حبه‌های انگور، خسارت قابل توجهی به محصول وارد می‌کنند. سالانه بیش از ۶۰۵ هزار تن انگور از تاکستان‌های استان برداشت می‌شود. همچنین استان فارس ۷۸ هزار هکتار باغ انگور دارد که ۸۵ درصد از این باغ‌ها بارور است.

 محمدی با بیان اینکه عسکری، ریش بابا، رطبی، سیاه سمرقندی، سیاه سردشتی، سیاه تاکستانی، قرمز بی دانه، کشکش بواناتی و یاقوتی بیشترین نمونه‌های انگور تولیدی در فارس است، افزود: شهرستان‌های ممسنی، شیراز، کوار، آباده، اقلید، بوانات، سرچهان، مرودشت، خفر، نیریز و استهبان از قطب‌های تولید انگور در استان هستند.

آغاز برداشت کلزا از مزارع جهرم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: برداشت کلزا از ۱۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شده است و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد.

علی جوکار با بیان اینکه ۲ کمباین مجهز به سامانه مخصوص برداشت کلزا در این شهرستان فعالیت می‌کنند افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۶۰ تن محصول در جهرم برداشت شود.

او اظهار داشت: کلزا از محصولاتی است که به صورت تضمینی از طرف دولت و با قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان خریده می‌شود و یک مرکز خرید در این شهرستان آماده تحویل گرفتن محصول کلزا هستند.

جوکار با بیان اینکه کلزا را در فهرست کشت‌های با نیاز آبی کم قرار داد و گفت: توسعه این کشت می‌تواند علاوه بر مدیریت مصرف آب، نقش مهمی در درآمدزایی بیشتر کشاورزان داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: خاصیت سازگاری با محیط، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاومت به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار با کیفیت از دیگر مزایای کشت کلزا است.

کشت "علف لیمو" برای نخستین بار در مرودشت

گیاه دارویی "علف لیمو" (Liomon Grass) در دو هکتار از مزارع بخش درودزن شهرستان مرودشت کشت شد.

کاووس همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: کشت گیاه دارویی علف لیمو به صورت نشایی و با استفاده از ۶۰ هزار نشا در اوایل اردیبهشت انجام شده است.

او با بیان اینکه برداشت این گیاه در تیر ماه انجام می‌شود، افزود: علف لیمو در هر کشت چهار مرحله برداشت می‌شود و در هر هکتار بصورت متوسط ۱۲ تن محصول می‌دهد.

همتی اضافه کرد: علاوه بر محصول‌تر که برای تولید اسانس به کارخانه‌های اسانس گیری ارسال می‌شود، از محصول خشک نیز به منظور تهیه دمنوش استفاده می‌شود.

او اظهار داشت: گیاه علف لیمو به دلیل داشتن اسانس و عدم شیرابه، حشرات جذب نمی‌کند، بنابراین آفت خاصی ندارد و جز گیاهان کم آب بر نیز محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: با استناد به یافته‌های تحقیقاتی گیاه لمون گراس برای درمان انواع بیماری‌های عفونی، دستگاه عصبی، رفع اضطراب، کاهش کلسترول، جلوگیری از عفونت، تقویت سلامت دهان، کاهش درد و افزایش سطح گلبول‌های خون مفید است.

گیاه علف لیمو که با نام چمن معطر نیز شناخته می‌شود، یک گیاه استوایی از راسته گندم سانان است و مردم از دیرباز از آن برای معطر کردن غذا استفاده می‌کنند. در مرودشت بیش از سه هزار هکتار انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن، بادرنجبویه، ختمی، خاکشیر، زعفران، بابونه، زوفا، مریم گلی، سالویا، گل همیشه بهار، مرزنجوش و اسطوخدوس و... نیز کشت می‌شود.

مبارزه با آفت کرم آلو در فارس

هوشنگ محمدی کارشناس مسئول حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه زمان مبارزه با نسل اول کرم آلو از ۵ تا ۹ اردیبهشت در مناطق مختلف شهرستان آباده و اقلید است، گفت: بر اساس اعلام این مدیریت باغداران می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز، سموم مورد نیاز خود را تهیه و نسبت به سمپاشی باغات اقدام کنند.

او اعلام کرد: زمان مبارزه با این آفت در مناطق سورمق و حومه آن از ۵ تا ۸ اردیبهشت و در مناطق دژکرد از ۵ تا ۹ اردیبهشت است.

بهره مندی بیش از ١١ هزار مرودشتی از آموزش‌های کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: ۱۱ هزار و ۶۴۱ نفر روز (بالغ بر ۴۰هزار نفرساعت) بهره بردار در حوزه‌های مختلف زراعی و باغی و دامی در سال ۱۳۹۹ در این شهرستان آموزش دیدند.

همتی افزود: این آموزش‌ها در قالب آموزش‌های گروهی، کارگاه آموزشی، بازدید‌های آموزشی، دوره‌های مهارتی و آموزش‌های مربیان جهش تولید بوده است.

او افزود: دور‌های مهارتی با مشارکت و انعقاد تفاهم نامه آموزشی با ادارات فنی و حرفه ای، اداره امور زندان ها، شرکت‌های فنی و مشاوره‌ای و صندوق حمایت از فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی برگزار شده است.

عمده آموزش‌ها با موضوعات کشت و کار گلخانه ای، پرورش دام و طیور، زنبور عسل، کشت گیاهان کم آب بر (زراعت زعفران و کاکتوس گلخانه ای)، پرورش گاو شیری، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، کشت گندم بر روی پشته‌های عریض، کالیبراسیون سم پاش‌ها و... بوده است.

او تصریح کرد: برای ۳۵۰۰ نفر روز با تفاهمنامه آموزشی با اداره آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان در قالب دوره مهارتی کشت و کار گلخانه، و سایر ادارات زندان، کمیته امداد و شرکت‌های فنی، مشاوره‌ای و شرکت حمایت از فعالیت‌های کشاورزی، گواهینامه صادر شده است.

شهرستان مرودشت در چند سال اخیر مقام اول آموزش بهره برداران و آموزش زنان روستایی در استان فارس را داراست.

آغاز برداشت کلزا از مزارع کازرون

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: در سال زراعی جاری، ۴۰۰ هکتار از اراضی آبی و دیم این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافت، ولی با توجه به خسارت وارده در اثر تاخیر در بارندگی، تنها ۲۴۸ هکتار اراضی آبی و ۳۷ هکتار اراضی دیم قابل برداشت است.

او با اشاره به اینکه برداشت کلزا تا پایان اردیبهشت ماه در شهرستان کازرون ادامه دارد، پیش بینی کرد: امسال ۴۵۰ تن دانه روغنی کلزا در این شهرستان تولید شود.

رشیدی با بیان اینکه قیمت محصولات کلزا از افزایش ۱۳۶ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است تصریح کرد: محصول کلزا از کشاورزان با قیمت پایه هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان توسط اتحادیه تعاون روستایی کازرون به عنوان مباشر از کشاورزان خریداری می‌شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون؛ رقم دانه روعنی کشت شده در این شهرستان هایولا ۵۰ است.

برداشت گندم و جو از مزارع لارستان

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لارستان گفت: برداشت گندم و جو از سطحی در حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع لارستان در حال انجام است.

محمدجواد مظفری گفت: عملیات برداشت از سطح ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار گندم در این شهرستان از اواخر فروردین ماه آغاز شده است و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

او بیان کرد: همزمان با برداشت گندم، عملیات برداشت جو در سطح ۱۵۰۰ هکتار در حال انجام است که پیش بینی می‌شود بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن جو از این مزارع برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان اضافه کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۴۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به شش مرکز خرید گندم شهرستان تحویل داده شود.

۷۵ درصد از اراضی زراعی لارستان به کشت محصولات گندم و جو اختصاص دارد.

آتش هفت هکتار از مزارع گندم و جو را در کوه‌چنار سوزاند

آرش صادقی سرپرست جهادکشاورزی شهرستان کوه‌چنار با اشاره به آتش سوزی ظهر امروز در گندم‌زار‌های اطراف چشمه رنجان نودان گفت: در این آتش سوزی ۷ هکتار از مزارع گندم و جو دچار آتش‌سوزی و ازبین رفت.

او با بیان اینکه این آتش‌سوزی با همکاری مردم و آتش‌نشانی خاموش شد گفت: از سطح دچار آتش سوزی شده پنج هکتار گندم و دو هکتار جو بوده که خسارتی حدود ۳۰۰ میلیون ریال در برداشته است.

صادقی بیان کرد: امسال سطح زیر کشت گندم و جو در شهرستان کوه‌چنار بیش از سه هزار هکتار است.

برخورد قانونی با عرضه کنندگان نهال بدون مجوز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: برای پیشگیری از گسترش آفات در این شهرستان از فروش نهال‌های غیر استاندارد جلوگیری می‌شود.

حسن مرادی افزود: یکی از موارد اصلی و کلیدی موفقیت در احداث نخلستان‌های جدید استفاده از نهال‌های استاندارد و گواهی شده است که با توجه به اهمیت این موضوع با هماهنگی و طبق دستور دادستان مقرر شد مراجع انتظامی شهرستان در صورت نیاز طبق قوانین با ماموران جهاد کشاورزی همکاری لازم را برای برخورد با عرضه کنندگان نهال بدون مجوز داشته باشند.

او اضافه کرد: بر این اساس افراد متخلف برای رسیدگی پرونده به مراجع قضایی شهرستان معرفی می‌شوند.

مرادی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل کاشت پاجوش نخل و همچنین ورود پاجوش از شهرستان‌های اطراف به گراش و آلوده بودن برخی از نخلستان‌های جنوب کشور به آفت سرخرطومی حنایی خرما احتمال ورود پاجوش آلوده به داخل شهرستان بسیار زیاد است، لذا باغداران از خرید هر گونه نهال غیر استاندارد و بدون شناسنامه و مستقر در حاشیه خیابان‌ها و فروشنده‌های سیار در سطح شهرستان خودداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: نهال‌های بدون شناسنامه معمولا با قیمت پایین تری نسبت به نهال تولیدی نهالستان‌های مجوز دار عرضه می‌شوند. اما نهال آلوده علاوه بر به خطر انداختن سرمایه گذاری در زمینه احداث باغ‌های جدید می‌تواند با ورود بیماری‌های گیاهی و بخصوص آفات خطرناکی مثل سوسک سرخرطومی حنایی خرما وضعیت فعلی باغات موجود و مثمری که حاصل چندین سال تلاش و نگهداری بوده است را نیز در معرض تهدید جدی قرار بدهد.

خزانه گیری برنج در کامفیروز آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز خزانه گیری برنج در شهر کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت خبر داد و گفت: بیش از ۶۵ درصد خزانه گیری برنج به صورت مکانیزه و استفاده از سینی نشا انجام می‌شود.

کاووس همتی با بیان اینکه گیری خزانه گیری برنج از اواخر فروردین ماه آغاز شده است، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد خزانه گیری در اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود.

او گفت: عملیات نشا کاری نیز از اول تا بیستم تیرماه آغاز و طی یک دوره ۸۰ روزه، آبیاری مزارع برنج تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

همتی با اشاره به اشتغال زایی کشت برنج، برای کارگران فصلی افزود: هر ساله در طول دوره کاشت، داشت و برداشت برنج تعداد زیادی از کارگران فصلی به کار گرفته می‌شوند و امرار معاش خانوار‌های روستایی اهمیت کشت برنج را دوچندان می‌کند.

او با اشاره به محدودیت و ممنوعیت کشت برنج با استفاده از آب‌های زیر زمینی ابراز کرد: کشت برنج در کامفیروز با توجه به تک محصولی بودن، بازار پسندی برنج کامفیروزی، خصوصا در ارقام چمپا و لنجانی، دارا بودن عطر و طعم ویژه که این محصول را انواع ارقام محلی داخلی و ارقام وارداتی متمایز می‌کند و استفاده از ظرفیت سد درودزن و اب‌های جاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: ارقام کشت شده برنج در مرودشت، چمپای قصر دشتی و لنجانی است که از ارقام بومی کشور و از سلامت ژنتیکی کامل برخوردار است.

او با بیان اینکه در سال‌های گذشته با کم شدن منابع آبی، آبیاری تناوبی برنج نیز مانند سایر زراعت‌ها در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: در آبیاری تناوبی میزان مصرف آب کاهش چشمگیری دارد.

کامفیروز قطب تولید برنج در استان فارس است و در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز و در ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت واقع شده است.

اختصاص یارانه نهال به بهره بردارن کشاورزی جهرم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم از اختصاص ۸۵۰ میلیون ریال یارانه نهال به باغداران این شهرستان خبر داد و گفت: برای دریافت این یارانه، امسال ۴۵ پرونده تشکیل و کل اعتبار تخصیصی شهرستان جذب شد.

علی جوکار افزود: یارانه مذکور به طرح‌های کاشت پاجوش خرما با رقم‌های زاهدی، پیارم، شاهانی، کبکاب، مجول و مضافتی و همچنین ۱۵۰ میلیون ریال از این مبلغ به یارانه نهال به کاشت مرکبات با رقم لیمو لیسبون پایه، ولکامریانا و نارنج در طرح پایلوت زوال مرکبات اختصاص یافته است.

او با بیان اینکه شهرستان جهرم دارای تولید سالانه بیش از یک ونیم میلیون اصله نهال شناسه داراست، از قطب‌های تولید نهال استان به شمار می‌آید تصریح کرد: در نهالستان‌های جهرم گونه‌های درختان میوه دانه‌دار، هسته دار، نیمه گرمسیری، دانه ریز تولید می‌شود.

به گفته جوکار؛ تولید نهال شناسه‌دار و سالم به عنوان مهم‌ترین مسئله زیر بنایی باغبانی، از اهمیت بسزایی برخورداراست.

اختصاص ۱۲ هکتار از اراضی جهرم به کشت گیاهان دارویی

کارشناس گیاهان دارویی مدیریت جهاد کشاورزی جهرم از کشت نمونه‌های مختلف گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد.

زهرا صادقی در خصوص استقبال خوب از کشت گیاهان دارویی بیان کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۱۲ هکتار از اراضی شهرستان جهرم به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است که محصول تولیدی به شهرستان و استان‌های مختلف و جهت صادرات به کشور‌های خارجی ارسال می‌شود.

او افزود: امید میرود با توجه به استقبال بهره برداران، همچنین حمایت از تسهیلات بیشتر این مقدار در سال آینده به بیش از ۳۰ هکتار نیز افزایش یابد.

کارشناس گیاهان دارویی جهاد جهرم گفت: گیاهان دارویی کشت شده شامل آویشن باغی، مورینگا، نعنا فلفلی. چای ترش، مرزن جوش و... می‌باشد که با توجه به نیاز آبی کمی که این گیاهان دارند می‌توانند جایگاه مناسبی در محصولات باغی شهرستان به خود اختصاص دهند.

صادقی افزود ضروری است بهره برداران قبل از کاشت این نوع گیاهان جهت مشاوره به کارشناسان گیاهان دارویی و باغبانی جهاد جهرم مراجعه کنند.

آغاز برداشت جو در شهرستان داراب

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی داراب گفت: عملیات مکانیزه برداشت جو در سطح ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

احمدرضا صالحی با بیان این مطلب، اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۱۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت جو اختصاص یافته که به دلیل عدم بارش باران در طول فصل رشد، حدود ۴۰۰ هکتارازمحصول جو شهرستان به صورت قصیل برای خوراک دام برداشت شده است.

صالحی متوسط عملکرد جو را ۲ تن درهکتار و مهم‌ترین رقم جو کشت شده شهرستان را رقم نیموز عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۱۶۰۰ تن جو از مزارع شهرستان برداشت و روانه بازار شود.

آغاز برداشت کلزا در فسا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت: برداشت کلزا در این شهرستان از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد.

ناصرانصاری افزود: سطح کلزای قابل برداشت در این شهرستان ۷۰۰ هکتار است که پیش بینی می‌شود از این سطح ۱۳۰۰ تن محصول برداشت شود.

او تصریح کرد: کلزا از جمله محصولاتی است که به صورت تضمینی از طرف دولت و با قیمت هرکیلوگرم ۱۱ هزارتومان خریداری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا با اشاره به اینکه یک کمباین مجهز به هد مخصوص برداشت کلزا در این شهرستان فعالیت می‌کند، ابراز کرد: مرکز خرید انبار ذرت خشک کنی اتحادیه تعاونی روستایی واقع در اکبر آباد آماده تحویل گرفتن محصول کلزا هستند.

او با بیان اینکه کلزا در فهرست کشت‌های با نیاز آبی کم قرار داد گفت: توسعه این کشت می‌تواند علاوه بر مدیریت مصرف آب، نقش مهمی در درآمدزایی بیشتر کشاورزان داشته باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: خاصیت سازگاری با محیط، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاوم به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار با کیفیت از دیگر مزایای توسعه کشت کلزا است.

راه اندازی اولین کارگاه عرقیات گیاهی در سرچهان

علی موسی پور جشنی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان گفت: اولین کارگاه عرقیات گیاهی به مساحت ۵۰۰ متر مربع و با ظرفیت تولید یک تن در شبانه روز در این شهرستان راه اندازی شد.

او اظهار کرد: سرمایه اولیه این واحد کارگاه ۱۵میلیارد ریال بوده است.

به گفته  موسوی پور با شروع به کار کارگاه تولیدی برای پنج نفر بصورت دائم اشتغال ایجاد شده است.

او افزود: در این واحد تولیدی انواع عرقیات گیاهی شامل؛ گلاب، نعنا، آویشن، کاسنی، شاه تره و ... به صورت صنعتی و پاستوریزه تولید می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان در ادامه با بیان اینکه باغداران سرچهانی ۳۵۰میلیون ریال یارانه نهال دریافت کردند، گفت: کل اعتبار تخصیصی به این شهرستان جذب شد و برای دریافت این یارانه ۱۷ پرونده تشکیل شد.

به‌گفته موسی پور از مبلغ اعتبار جذب شده، ۵۰ میلیون ریال به ۱۰ بهره بردار به منظور پیوندک گردو و بقیه به گونه‌های انگور و گل محمدی در سطح ۱۲ هکتار تخصیص داده شد.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان کوار

کارشناس مسئول گلخانه‌های شهرستان کوار از افزایش سطح کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان خبر داد.

او اظهار کرد: طرح احداث گلخانه و کشت‌های متراکم در شهرستان در حال توسعه است که با برنامه ریزی و هماهنگی‌های صورت گرفته در سال جاری بالغ بر ۳ هکتار در حال اجرا و ۳ هکتار در شرف تکمیل پرونده است.

مهسا برزوئی گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از اولویت‌های جهاد کشاورزی است و احداث گلخانه اقدامی مناسب جهت افزایش تولید، صادرات، رونق اقتصادی و اشتغالزایی است و کشت‌های گلخانه‌ای بهره‌وری آب را تا۱۰ برابر، میزان تولید را ۱۰ تا ۱۲ برابر و میزان درآمد کشاورزان را ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش می‌دهد.

او گفت: از مهمترین مزایای کشت‌های گلخانه‌ای می‌توان به تولید خارج از فصل یا مکان طبیعی با افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش راندمان مصرف آب، امکان تولید محصول سالم و اشتغالزایی بالا در واحد سطح است.

برزوئی تصریح کرد: در حال حاضر صدور مجوز گلخانه بسیار تسهیل شده و موانع آن تا حد زیادی رفع شده است ودر سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، حمایت از تولید میتواند راهگشا باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر ۳ طرح گلخانه‌ای در روستای مظفری که قبلا کلنگ‌زنی شده در حال احداث است و با پیگیری‌های انجام شده متقاضیان جدید طرح‌های گلخانه‌ای نیز شناسایی شده اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار