پادکست/ رمضان، قرآن و یک دریا معرفت/ ۲۴

ریشه حوادث زندگیمان را در کجا جست‌‍وجو کنیم؟

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی به بيان پیام آیه ۴۶ سوره فصلت پرداخت.

به  گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان از راه رسیده و دل تنگ مومنان الهی را صفا داده است. در ماه رمضان، بسیاری از روزه داران هر روز یک جزء از قرآن کریم را می‌خوانند؛ برخی تنها به قرائت آیات الهی اکتفا می‌کنند و برخی معنی و تفسیر آن را نیز از نظر می‌گذرانند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در اقدامی تازه، به انتشار بخشی از تفسیر هر جزء با توجه به «تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی» می‌پردازد. هر روز ماه رمضان با انتخاب یک یا چند آیه از جزء مربوط، بخشی از صحبت‌های آقای قرائتی درباره آن را به صورت فایل صوتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

خداوند در آیه ۴۶ سوره فصلت می‌فرماید: " مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَیْهَا ۗ وَمَا رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ یعنی هر کس کار شایسته‌اى انجام دهد، پس به سود خود اوست و هر کس بدى کند پس بر علیه خویش عمل کرده است، و پروردگار تو به مردم ستم نمى‌کند. "

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی پیام آیه ۴۶ سوره فصلت را بیان کرد: ریشه حوادث تلخ و شیرین را در عملکرد خود جستجو کنید. «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَیْها» و به دیگران نسبت ندهید.

یعنی چنانکه قرآن مى‌فرماید: همین که انسان را پروردگارش آزمایش و اکرام نماید، گوید: پروردگارم من را گرامى داشته و در شرایط دیگر گوید: پروردگارم من را خوار کرد. امّا قرآن پاسخ مى‌دهد: چنین نیست بلکه خوارى شما به خاطر آن است که به یتیم و مسکین رسیدگى نکردید.

وی افزود: خواری خود را متوجه مردم نسازید. چنانکه در قیامت مستضعفان به مستکبران مى‌گویند: «لَوْ لا أَنْتُمْ لَکُنَّا مُؤْمِنِینَ» «۲» شما مقصّرید، اگر شما نبودید، ما ایمان مى‌آوردیم. همچنین خواری خود را به والدین منسوب ندانید. همان گونه که قرآن انسان را داراى اختیار دانسته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار