معرفی روستا‌های برتر قرآنی در استان قزوین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: روستا‌های شهید آباد، حصار خروان و هرایین به عنوان روستا‌های برتر قرآنی معرفی شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: با رأی هیئت انتخاب روستا‌های برتر قرآنی در استان، روستای شهید آباد از شهرستان آوج با ۵۸ امتیاز، روستای حصار خروان از شهرستان البرز با ۵۶ امتیاز و روستای هرایین از شهرستان آوج با ۳۶ امتیاز اول تا سوم شدند.

وی افزود: هیات انتخاب روستا‌های برتر قرآنی استان با برگزاری نشستی از بین روستا‌هایی که در سامانه مربوطه ثبت نام کردند براساس شاخص‌های تعیین شده و امتیاز‌هایی که کسب کرده بودند، روستا‌های برگزیده را انتخاب کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه روستا‌های برتر استان قزوین به دبیرخانه انتخاب روستای برتر قرآنی ایران معرفی و با روستا‌های برتر کشوری رقابت می‌کنند، گفت: این طرح ملی با هدف الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها، انجام می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به معیار‌های روستای قرآنی افزود: معیار سنجش در ۲ بخش عمومی و تخصصی انجام و اولویت با روستا‌هایی بوده است که در مباحث آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویج قرآن کریم و شاخص‌های کیفی فعال‌تر بودند.

وی گفت: شاخص‌های تخصصی سه دسته نیز شامل شاخص آموزشی و پژوهشی، شاخص تبلیغی و ترویجی و شاخص‌های کیفی بودند.

اسماعیلی تاکید کرد: در شاخص آموزشی و پژوهشی، برخورداری از موسسه و مرکز فرهنگی و قرآنی فعال، جلسه خانگی و هیأت قرآنی فعال، دوره و کارگاه آموزشی قرآن‏، قرآن‌آموز دوره‌های آموزش قرآن، حافظ و قاری قرآن، معلم و مربی قرآنی فعال، نشست و کرسی پژوهشی و آثار علمی و آموزشی قرآنی منتشر شده توسط اهالی روستا مورد نظر قرار گرفت.

وی گفت: همچنین در شاخص تبلیغی و ترویجی، مواردی، چون برگزاری محفل و کرسی تلاوت قرآن‏، محصول قرآنی تولید شده توسط اهالی روستا، برگزیده در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی شهرستانی، استانی و ملی، گروه فعال تواشیح، همخوانی و سرود، خادم، پیشکسوت و فعال قرآنی مورد نظر بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین افزود: در این طرح رویداد قرآنی، موقوفه قرآنی، مسجد مجری طرح تلاوت نور، ضریب اثربخشی فعالیت‌های قرآنی در روستا سبک زندگی، کاهش جرائم اجتماعی و بزهکاریو برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ مصوب شورای اسلامی روستا بررسی شد.

وی گفت: شاخص‌های کیفی نیز شامل ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزه‌های قرآن در فضای عمومی روستا، سبک زندگی اسلامی، کاهش جرائم اجتماعی و بزهکاری، برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ و فضاسازی قرآنی روستا و استقرار المان‌های محیطی مرتبط است و در تمامی این موارد امتیاز شاخص‌ها به نسبت جمعیت روستا محاسبه شد که این شاخص‌ها شامل شهدا و ایثارگران روستا‏، علما و نخبگان فرهنگی و دینی، مساجد و حسینیه فعال، کتابخانه فعال و آثار علمی منتشر شده توسط اهالی روستا بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار