مجلس: خروج شتاب زده نیروهای خارجی، افغانستان را به پایگاه تروریسم مبدل می کند

کمیسیون امور بین‌المللی مجلس افغانستان تاکید کرد که خروج غیر مسئولانه و شتاب‌زده نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور را به پایگاه تروریسم مبدل کرده و امنیت بین‌المللی را با تهدید جدی روبرو خواهد ساخت.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان افغانستان امروز (سه شنبه ۱۴ ثور/ اردیبهشت) در بیانیه ای اعلام کرد که خروج غیر مسئولانه و شتاب‌زده نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور را به پایگاه تروریسم مبدل کرده و امنیت بین‌المللی را با تهدید جدی روبرو خواهد ساخت.

این کمیسیون گفته است که با وجود گروه‌های مختلف تروریستی در افغانستان، خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی عواقب ناگواری خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که خروج نیروهای خارجی باید مسئولانه و با درنظرداشت شرایط امنیتی و وضعیت عمومی افغانستان انجام شود و خروج غیرمسئولانه و بدون ایجاد مکانیزم امنیتی بدیل، تاوان جبران‌ناپذیری را متوجه امنیت بین‌المللی خواهد کرد.

این بیانیه افزوده است که دولت آمریکا باید بر اساس توافقنامه‌ امنیتی و معاهده‌ استراتژیک کابل ـ واشنگتن، تعهدات پشتیبانی کننده‌ خود از دولت و مردم افغانستان را در بخش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی، به گونه‌ جدی انجام دهد.

طبق اعلامیه، حمایت از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی افغانستان، تضمین حقوق اساسی مردم افغانستان و مبارزه‌ مشترک با تروریسم، بخش‌های مهم این تعهدات است که باید مورد توجه جدی قرار گرفته و مکانیزم اجرایی موثری برای اجرای این تعهدات تعریف و تدوین شود.

در بیانیه کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان از دولت آمریکا خواسته شده است که در صورت ترک تاسیسات و مراکز نظامی، امکانات و تاسیسات موجود را در اختیار دولت افغانستان قرار داده و برای اجرای تعهدات خود مبنی بر ادامه‌ حمایت‌های اقتصادی، تخنیکی و مشورتی با نهادهای امنیتی افغانستان مسئولانه عمل کند.

این کمیسیون همچنین از آمریکا و جامعه جهانی خواسته‌است تا علاوه بر حمایت از روند صلح از دستاوردهای دو دهه اخیر در افغانستان نیز حمایت جدی کند.

در این بیانیه آمده‌است که حکومت افغانستان نیز باید به منظور تقویت نظام جمهوری، به اصل حاکمیت قانون و صلاحیت‌های قانونی مجلس نمایندگان متعهدانه عمل کرده و تصمیم‌گیری در مورد مساله کلان ملی جنگ و صلح را با شورای ملی شریک و پس از تایید شورای ملی اقدام کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار