ضرورت توجه به مدیریت منابع آب با کاهش بارندگی‌ها

کاهش ۴۵ درصدی بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت زنگ خطری جدی برای خراسان جنوبی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ملانوری استاندار در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان گفت: باید مسئولان تمام تلاش خود را برای مدیریت منابع آب بکار گیرند تا برداشت از سفره‌های زیر زمینی بویژه در بخش کشاورزی که بیشترین سهم را دارد، کاهش یابد.

او با اشاره به هدرفت بالای آب در بخش کشاورزی و شرب افزود: فرسودگی شبکه‌های توزیع در شهر‌ها و روستا‌ها که سبب هدر رفت آب می‌شود مشکلی است که باید برای رفع آن تلاش شود.

ملانوری با ابیان اینکه خراسان جنوبی اولین استانی است که سند سازگاری با کم آبی آن به تصویب رسیده است اظهار کرد:باید در اجرای تمام طرح‌های مرتبط با آب، این سند مورد توجه قرار گیرد.

خندان رو مدیر کل هواشناسی استان هم میانگین بارندگی‌های یک هفته گذشته در استان را ۱۹.۷ میلی متر عنوان کرد و گفت:با احتساب این بارندگی‌ها، متوسط بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی تاکنون به ۵۹ میلی متررسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم به کمبود ۱۸ هزار متر مکعب مخزن در شهر‌ها و ۱۵ هزار متر مکعب در روستا‌ها اشاره کرد و گفت:برای رفع این مشکل امسال ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و پیش بینی می‌شود عملیات اجرایی طرح‌های ایجاد مخازن آب امسال آغاز می‌شود.

امامی با اشاره به آبرسانی سیار به ۴۳۰ روستای استان در سال گذشته گفت:پیش بینی می‌شود امسال تعداد این روستا‌ها افزایش یابد.

او به هدر رفت بالای آب در شبکه‌های توزیع استان اشاره کرد و گفت:بدلیل فرسودگی شبکه‌ها در شهر‌ها حدود ۳۱ درصد و در روستا بیش از ۳۷ درصد هدر رفت داریم.

سروری سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان هم با اشاره به اینکه ۸۸ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و ۳ درصد در بخش صنعت و خدمات است گفت: سالانه ۹۰۵ میلیون متر مکعب آب از منابع زیر زمینی برداشت می‌شود که متاسفانه ۱۰۱ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و تلاش میکینم هر سال این میزان کمتر شود.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم با اشاره به اینکه راندمان آبیاری در بخش کشاورزی ۴۷ درصد و ۵۳ درصد هم هدر رفت داریم گفت:بعد از تصویب سند سازگاری با کم آبی، سال گذشته سیستم‌های نوین آبیاری در بیش از ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار انجام شده تا مصرف آب کاهش یابد.

نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هم با اشاره به اینکه روان آب سالانه استان حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب است گفت:با اجرای سازه‌های آبخیزداری، سالنه حدود ۳ میلیون متر مکعب به ظرفیت ساز‌های آبخیزداری استان اضافه می‌شود.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار