اردکانیان مطرح کرد؛

بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستا

وزیر نیرو گفت: امسال حدود ۱۰ هزار روستا مشمول طرح بهسازی شبکه فرسوده برق می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: بازسازی شبکه‌های فرسوده صنعت برق کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: خوشبختانه حمایت دولت و مجلس در بودجه ۱۴۰۰ فراهم شده است؛ به طوری که ۲ طرح بزرگ صنعت برق کشور امروز کلید می‌خورد، امسال هم حدود ۱۰ هزار روستا مشمول طرح بهسازی شبکه فرسوده برق می‌شوند. این طرح‌ها امروز در۵۶۰ روستا افتتاح می‌شوند.

اردکانیان در ادامه به فاز نخست سه هزار دستگاه و دسترسی سه هزار خانواده عشایر به این دستگاه‌ها با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

این مقام مسئول گفت: در مجموع ۳۰ طرح تاکنون از ۲۹۰ طرح به بهره برداری رسیده و یکی از کار‌های مهم امروز پروژه دیسپاچینگ ملی است که بعد از ۳۰ سال با اتکا بر دانش روز افتتاح شد.

او ادامه داد: این دیسپاچینگ تاثیر گذار بر صنعت برق است و با توجه به سرمایه گذاری‌های وسیعی که صورت گرفته نقش ارزنده‌ای دارد که امیدواریم به هدف‌های از پیش تعیین شده برسیم.

اردکانیان تصریح کرد: این دیسپاچینگ استفاده از فن‌آوری‌های روز جهان در زمینه ارتباطات و سیستم‌های SCADA/EMS/WAMs، احداث دو مرکز کاملا مشابه با قابلیت‌های یکسان و تحت مدیریت یکپارچه و یک مرکز سوم برای شرایط اضطراری، فعال بودن توامان هر سه مرکز در هر لحظه، استفاده از سرویس‌های پر سرعت و پر ظرفیت فیبر نوری به عنوان محیط ارتباطی بین مراکز کنترل و پست‌ها و نیروگاه‌ها، امکان پایش و راهبری شبکه انتقال برق کشور از طریق سه مرکز و قابلیت اداره شبکه انتقال برق کشور توسط یک مرکز در هر زمان، از جمله ویژگی‌های مهم این پروژه است.

او گفت: ظرفیت راهبری و پایش شبکه‌ای برای ۳۰ سال آینده، امکان تامین داده‌ها به هر دو روش مستقیم و سلسله مراتبی از طریق مراکز منطقه‌ای، افزونه بودن مرکز ملی با وجود مرکز پشتیبان و مرکز اضطراری، اختصاصی بودن شبکه مخابرات دیسپاچینگ، اتخاذ راهبرد‌های جدید در راهبری شبکه و تغییرات فناورانه در ابزار فرماندهی و کنترل شبکه و امکان مدیریت راهبری شبکه فرا ملی به عنوان هاب منطقه، از مزایای راه‌اندازی این مرکز محسوب می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه در خصوص پکیج برق عشایر بیان کرد: هدف گذاری شده ۲۰ هزار خانوار عشایر از برق تجدید پذیر استفاده کنند.

اردکانیان افزود: امیدوارم امسال بدون دغدغه تابستان را پشت سر بگذاریم ما امسال با وجود کاهش بارندگی، امیدواریم نیاز ضروری به آب و برق این ایام را پشت سر بگذارنیم.

محمد حسین متولی زاده مدیر عامل توانیر در حاشیه پویش ششم هر هفته الف_ب ایران گفت: متاسفانه تولید برق آبی نیروگاه‌ها از نصف کمتر شده است، امسال هوای گرم شده و مشکلات زیادی گریبان گیر ما شده است، اما در حال حاضر برنامه مدونی برای خاموشی‌ها نداریم.

در ادامه فرخ زاد مدیر عامل برق شبکه کشور در پاسخ به این سوال که آیا امکان حمله سایبری به شبکه دیسپاچینگ وجود دارد یا خیر؟ گفت: این مجموعه از یک سیستم پیشرفته صورت گرفته است که امکان حمله سایبری در این بخش به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار