باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ظریف در سوریه به دنبال برگرداندن اعتبارش است یا مشورت به بشار اسد؟

وزیر خارجه کشورمان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات سوریه به این کشور سفر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت به منظور دیدار و تبادل نظر در خصوص موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای و بررسی آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی و تجاوزات رژیم صهیونیستی به مقدسات مسلمانان، در راس هیئتی به سوریه سفر کرد.  وزیر امور خارجه کشورمان با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد. دو طرف در این دیدار در مورد روابط دو جانبه و حضور غیر قانونی آمریکا و ترکیه و نقش بی ثبات کننده‌ی آن‌ها گفت‌وگو کردند. در ادامه دیدار با مقامات سوری، ظریف با «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار خود از سوریه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور و خصوصا در شرایطی که آسیب پذیری رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت حق طلبانه مردم فلسطین آشکار شده است، به مرور روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی پرداخت. وی همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه در برابر پدیده شوم افراط گرایی و تروریسم را مورد تأکید قرار داد.

ظریف همچنین از توفیقات دولت سوریه در مقاومت در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده در تحریم علیه سوریه ابراز خرسندی کرد و افزود: متاسفانه این تروریسم امروزه به حوزه پزشکی نیز تسری یافته و مردم ایران و سوریه را از واکسن نیز محروم می‌کند.

چرایی سفر ظریف به دمشق

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی در بدو ورود گفت که  شرایط بسیار ویژه‌ای داریم و قرار بود در آستانه انتخابات سوریه سفری به این کشور داشته باشم و با دوستان سوریه درباره این واقعه مهم صحبت کنیم، متاسفانه اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی که از روز جهانی قدس شدت گرفته و اتفاقات کم سابقه‌ای در مسجد الاقصی و سرزمین‌های اشغالی و بمباران غزه اتفاق افتاده، شرایط بسیار وخیمی را در منطقه ایجاد کرده است و سوریه به عنوان یکی از کشور‌های پیشتاز محور مقاومت در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد.

ظریف افزود: علاوه بر گفت‌وگو‌های ما درباره انتخابات سوریه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه چه در مسیر بازسازی و چه در مسیر مبارزه با تروریسم با آقای بشار اسد، فیصل المقداد وزیر خارجه و سایر دوستان سوری و دوستان فلسطینی درباره وضعیت فعلی فلسطینی اشغالی هم صحبت خواهیم کرد.

ظریف//

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اهمیت انتخابات آینده در سوریه موضوع مشترک ایران و سوریه است که در این زمینه اعتقاد داریم این انتخابات برای صلح، ثبات و امنیت و پیشرفت در سوریه اهمیت بسیار زیادی دارد. آمادگی داریم به عنوان ناظران این انتخابات در انتخابات حضور داشته باشیم و امیدواریم مردم سوریه با حضورشان در این انتخابات آینده خود و نظم و امنیت در سوریه را تضمین کنند.

ظریف ادامه داد: یک خبر بسیار مهم هم دارم که با موافقت بشار اسد و وزارت خارجه سوریه امروز سرکنسولگری خودمان را در حلب افتتاح خواهیم کرد. امیدوارم این اقدام باعث گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین ایران و سوریه شود.

اعلام آمادگی ایران برای برقراری مناسبات نزدیک با عربستان سعودی

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و عربستان اعلام کرد: ما آماده‌ایم و پیش از این نیز هم آماده برقراری مناسبات نزدیک با عربستان سعودی بودیم. قطعا برادران سوری ما نیز همیشه از همکاری در جهان عرب استقبال کرده‌اند و ما نیز همین رویکرد را داریم. تماس‌هایی با عربستان داشته‌ایم و امیدواریم این تماس‌ها به همکاری بیشتر بین ایران و عربستان برای صلح و ثبات در منطقه و به خصوص یمن که در حال حاضر از فاجعه انسانی در رنج هستند، بینجامد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهایش در سوریه با رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق دیدار و گفتگو کرد. وی طی اظهاراتی در جمع رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق گفت: شاهد وحشیگری جدید رژیم صهیونیستی به ویژه در مسجد الاقصی بودیم. همزمان شاهد رشادت زنان و مردان فلسطینی در دفاع از حرم شریف بودیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که جهان اسلام بسیار به این رشادت مفتخر است، اظهار کرد: جنایت‌های دو روز گذشته رژیم صهیونیستی در غزه و پاسخ قهرمانانه گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی نشان داد که ادعا‌های غیرقابل شکست بودن گنبد آهنین دروغی پوشالی بود. همین طور نشان داد که روند عادی سازی با رژیم صهیونیستی جریانی ضد مردم فلسطین و ضد مصلحت امت اسلامی است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت که در روز‌های گذشته با همکاری ترکیه، قطر و دیگر کشور‌های اسلامی تلاش کردیم جامعه بین‌المللی را در این موضوع حساس کنیم. امیدواریم بتوانیم لااقل مقداری حرکت در سازمان ملل از طریق مجمع عمومی، چون به شورای امنیت امیدی نیست، ایجاد کنیم. در کنار مردم فلسطین ایستاده‌ایم و افتخار می‌کنیم که تاوان این ایستادن را می‌پردازیم. کما اینکه سوریه هزینه ایستادگی در کنار مقاومت مردم فلسطین را پرداخت می‌کند. ایران و سوریه و کشور‌های دیگری که با خشم آمریکا مواجه هستند، از فلسطین حمایت می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امیدوارم همه ما در کنار هم بتوانیم با تقویت مقاومت و تلاش برای احقاق حقوق مردم فلسطین روزگاری بهتری را برای آیندگان رقم بزنیم.

اهمیت سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به سوریه

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به سوریه، گفت: سفر‌هایی که وزیر خارجه کشورمان به کشور‌های عربی داشتند، برای انجام مباحثی در رابطه با مسائل سوریه خصوصا بحث انتخابات آتی سوریه است، همچنین ایران به عنوان یکی از ناظرین قانون اساسی سوریه ضرورت داشت که به این کشور سفر کند. این سفر می‌تواند تحکیم کننده روابط بین ایران و سوریه باشد، همچنین می‌تواند بخشی از ضربه‌ای که نوار صوتی منتشر شده به سیاست خارجی کشور و ظریف زده را ترمیم کند و شرایط را به وضع مطلوبی برساند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به سوریه، اظهار کرد: سفر وزیر خارجه کشورمان به سوریه و سفر‌های پیشین وی در ماه رمضان برای نشان دادن این است که عرصه‌های دیپلماتیک با عرصه‌های میدانی در تضاد نیستند. آقای ظریف در فایل صوتی که منتشر شد مرتکب یک اشتباه سیاسی بزرگ شد که عرصه‌های میدانی را در تقابل با عرصه‌های سیاسی تلقی کرد.

ظریف//

او افزود: سفر ظریف به سوریه برای نزدیک شدن به حاکمیت سوریه است، وزیر خارجه ما به خوبی می‌داند در کمتر از یک ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار خواهد شد و آقای بشار اسد بار دیگر به عنوان رئیس جمهور سوریه انتخاب خواهد شد، این در حالی است که بسیاری از روسای جمهور جهان که قصد برکناری بشار اسد را داشتند از چرخه قدرت خارج شدند و آقای بشار اسد در طول ۱۰ سال بحران نفس گیر سوریه همچنان در قدرت باقی است، بنابراین مسئله میدانی در تناقض با رفتار‌های سیاسی نیست.

هانی زاده ادامه داد: برخی سفر ظریف به سوریه را یک نوع پروپاگاندای انتخاباتی تلقی می‌کنند اما، این سفر می‌تواند در تحکیم مناسبات ایران و محور مقاومت موثر باشد، لذا رایزنی آقای ظریف با مقامات سوریه در آستانه حل اختلافات سوریه و عربستان و انتخابات ریاست جمهوری سوریه می‌تواند نقش موثری در تحکیم جایگاه محور مقاومت تلقی شود. اکنون انتفاضه جدیدی در فلسطین اشغالی آغاز شده و ابتکار عمل میدانی در دست رزمندگان فلسطینی است، لذا ظریف سعی می‌کند خودش را به محور مقاومت نزدیک کند.

وزیر امور خارجه ایران در هفته‌های گذشته و در چارچوب دیپلماسی رمضان به قطر، عراق، کویت و عمان سفر و با مقامات این کشور‌ها دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخته بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
tat
۱۰:۵۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودشا بی ارزش کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
این دولت هرکجا رفتن جز خرابکاری نتونستن کاری بکن
الانم روی برگشتن نداره مندجای ایشون بودم
ازشرم محو می شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
انتشار فایل صوتی اعتبارش را برگرداند الان به دنبال اجرای منویات است.
آخرین اخبار