معاون آبخیزداری استان همدان:

۴۰ میلیون مترمکعب روان‌آب در استان همدان ذخیره شده است

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:امسال به علت کاهش بارش‌ها حدود ۴۰ میلیون مترمکعب روان‌آب ذخیره شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمدمهدی آرتیمانی, معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه متوسط آبگیری سازه‌های آبخیزداری ۱۰ بار در سال است، گفت: امسال به علت کاهش بارش‌ها سازه‌های آبخیزداری فقط پنج بار آبگیری شدند که حدود ۴۰ میلیون مترمکعب روان‌آب ذخیره شده است.

او با اشاره به اینکه هدف آبخیزداری تغذیه سفره‌های زیرزمینی و تأمین آب کشاورزی است، اظهار کرد: در استان همدان ۲۵ هزار سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری وجود دارد که به احیای حداقل ۸۰ قنات استان کمک کرده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه در بخش منابع طبیعی مهمتر از مقوله آبخیزداری  برای حفظ آب و خاک نداریم، تصریح کرد: اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری ۲۷۰ مترمکعب کنترل سیلاب به دنبال دارد که از این میزان ۸۱ مترمکعب استحصال و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری باعث کنترل فرسایش، جلوگیری از سیل، پالایش آب و نفوذ آب به سطوح زیرزمینی را به دنبال دارد، افزود: همدان در فلات بلندی قرار دارد که هیچ آبی از سایر استان‌ها وارد آن نمی ‎شود بنابراین اجرای عملیات آبخیزداری خیلی مهم است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: در استان همدان ۳۲۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شده که ۸۰ میلیون مترمکعب روان‌آب کنترل می‌شود، اما امسال به علت کاهش بارش‌ها ۴۰ میلیون مترمکعب روان‌آب کنترل شده است.

آرتیمانی یادآور شد: در سال‌های گذشته ۲۵ میلیون مترمکعب استحصال آب از طریق سازه‌های آبخیزداری صورت می‌گرفت، اما امسال به علت کاهش بارندگی ۱۲ میلیون مترمکعب استحصال آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی داشته است.

او با اشاره به اینکه جذب بارش‌ها به سفره‌های زیرزمینی نیازمند وجود پوشش گیاهی مناسب است، درباره مدیریت آب در مراتع، اضافه کرد: مرتع داران باید از چرای زودهنگام دام‌ها خودداری کنند تا پوشش گیاهی از بین نرود چراکه از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش جذب نزولات به سفره‌های زیرزمینی و جاری شدن روان‌آب و تخریب در مراتع را به دنبال خواهد داشت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در سه سال گذشته ۶۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در استان همدان انجام شده است، گفت: در این مدت از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی به بخش آبخیزداری کشور تخصیص داده شد به طوریکه نزدیک به ۶۵ میلیارد تومان به استان همدان اختصاص یافته است، یعنی بیش از دو سوم اعتبارات آبخیزداری استان در سه سال گذشته داده شده که باعث شده جهش خوبی در اجرای عملیات آبخیزداری صورت گیرد.

منبع ایسنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.