کاهش باران و کاهش آب مخازن سدها

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از کاهش ۱۶ درصدی آب ذخیره شده در مجموع مخازن سدهای استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، طالبیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به کاهش بیش از ۲۳ درصدی بارش‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری گفت: این کاهش بارندگی موجب کاهش آب ذخیره شده در سد‌های استان شده و پیش بینی می‌شود تابستان پیش رو تنش آبی ملموسی را تجربه کنیم.

او  ادامه داد: در برنامه عملکردی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری کاهش ۷۲ درصد ورودی به سد‌های استان داشتیم و پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه این رقم به ۶۱ درصد برسد.

طالبیان همچنین با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی ذخایر برفی آذربایجان غربی گفت: آنچه از اهمیت ویژه‌ای برای تأمین احجام ورودی به سد‌ها می‌شود ذخیره برفی است که امسال با توجه به تغییرات کیفی بارش با کاهش ۵۰ درصدی ذخایر برفی مواجه بودیم و همین موضوع موجب کاهش ۱۶ درصدی آب ذخیره شده در مجموع سد‌های استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به موضوع رهاسازی آب پشت سد‌ها به سوی دریاچه ارومیه افزود: تکلیف شرکت آب منطقه‌ای که طی سال‌های ۹۴-۹۳ از سوی ستاد احیا بر عهده این شرکت قرار داده شد رهاسازی ۳۵۴۸ میلیون متر مکعب بود و این در حالی است که در سایه بارش‌های خوب سال‌های گذشته میزان رهاسازی‌های انجام شده چیزی حدود ۶۲۳۸ میلیون متر مکعب شد.

او  بیان کرد: بر اساس آمار‌های موجود میزان کمبود آب دریاچه ارومیه چیزی حدود ۱.۷ میلیارد متر مکعب است و با توجه به تکلیف شرکت آب منطقه‌ای برای سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ قرار برای رهاسازی ۶۴۲ میلیون متر مکعب آب از پشت سد‌های حوضه دریاچه ارومیه بود، که حالت و رهاسازی کل حجم تکلیفی دریاچه همچنان با کمبود ۱.۳ میلیارد مترمکعبی آب مواجه خواهد بود.

طالبیان خواستار همراهی مردم و نهاد‌های استانی جهت پشت سر گذاشتن تنش آبی ماه‌های پیش رو شد و افزود: این شرکت همه توان خود را در اتخاذ تصمیمات مناسب در جهت صرفه جویی‌های حداکثری به کار خواهد گرفت و در صورت بارندگی‌های مناسب طی ماه‌های پیش رو عملیات رهاسازی نیز انجام خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.