سقوط جمعیت جوان زنگ خطری برای آینده ایران

یک جمعیت شناس گفت: نرخ رشد سالمندان ما ۵ برابر بیشتر از نرخ رشد جمعیت است.

محمدجواد محمودی، رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نرخ رشد جمعیت در سال ۱۳۹۹ گفت: نرخ رشد طبیعی جمعیت کشور در سال ۱۳۹۹ که حاصل تفاضل نرخ زاد و ولد و نرخ مرگ و میر است برابر ۰.۷۳ درصد است. اگر تفاضل خروجی و ورودی مهاجران از ایران و به ایران سالانه حدود ۱۱۰ هزار نفر باشد، به عبارتی خالص مهاجرت منفی ۱۱۰ هزار نفر باشد و نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۰.۶ درصد می‌شود.

وی بیان کرد: اگر تعداد تولد‌ها (۱۱۱۴۰۰۰) را تقسیم بر کل جمعیت کشور کنیم، به ازای هر هزار نفر، ۱۳.۳ نفر تولد یا به عبارتی ۱.۳۳ درصد تولد داشته‌ایم. نرخ مرگ‌ومیر نیز به طور متوسط در چند سال گذشته ۵ در هر هزار نفر بوده است که در سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا ۶ در هر هزار نفر تخمین زده می‌شود. اگر نرخ مرگ‌ومیر در سال ۹۹ را از نرخ موالید کم کنیم، نرخ رشد طبیعی جمعیت در سال ۱۳۹۹ به ۷.۳ دهم درصد می‌شود.

محمودی درباره تأثیر مرگ و میر‌های ناشی از کرونا گفت: اگر مرگ‌ومیر‌های ناشی از کرونا را در سال ۱۳۹۹ نداشتیم، نرخ رشد جمعیت ایران در سال گذشته در نهایت ۰.۸ درصد می‌شد و باز هم نرخ رشد جمعیت در این سال کمتر از یک درصد بود.

وی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت ایران به شدت کاهشی و نرخ باروری در کشور کمتر از حد جایگزینی است افزود: بنابراین طبیعی است که اگر روند نرخ رشد جمعیت ادامه پیدا کند، بالاخره پس از چند سال به صفر می‌رسد. نرخ رشد جمعیت مطلوب از نظر اقتصادی بین ۰.۵ تا ۲.۵ درصد است، چنانچه به کمتر از ۰.۵ درصد برسد، در خارج از وضعیت مطلوب قرار خواهیم گرفت. در صورتی که نرخ رشد جمعیت کشور صفر شود، افزایش قدرمطلق جمعیت متوقف می‌شود.

نیروی کار یکی از مهمترین عوامل رونق تولید

محمودی عنوان کرد: مطلوب نبودن این اتفاق نظر بر این است که هر وقت نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کند، جمعیت سالخورده‌ها زیاد و افراد در معرض کار کم می‌شوند و این مطلوب نیست، چون یکی از مهمترین عوامل رونق تولید در هر کشوری به شرطی که از آن به نحو شایسته استفاده شود، نیروی کار در آن کشور است. حال در کشور ما که میزان منابع‌مان خیلی بیشتر از توان نیروی کارمان است و اگر بخواهیم رشد حداکثری داشته باشیم، باید نیروی کار کافی هم داشته باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به مطالعات انجام شده کاهش رشد جمعیت در جهان که موجب کاهش افراد در سن کار می‌شود؛ سبب کاهش ۴۰ درصدی رشد اقتصادی در ۵۰ سال آینده در مقایسه با ۵۰ سال گذشته می‌شود. برای جبران کاهش رشد افراد در سن کار، بهره وری نیروی کار باید به نسبت روند تاریخی خود ۸۰ درصد افزایش پیدا کند تا از کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان جلوگیری شود.

محمودی درباره علت کاهش فرزندآوری در ایران عنوان کرد: متولدین دهه ۶۰ از جرگه ازدواج و فرزندآوری در حال خارج شدن هستند و از این رو نرخ فرزندآوری کم شده است. در کنار آن، عواملی مانند دخالت دولت و تدوین قانون تنظیم خانواده و شرایط اقتصادی و ساختار‌های فرهنگی و اجتماعی، افزایش مشارکت زنان، اشتغال زنان و توسعه اقتصادی باعث شده که نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کند. اتفاقی که در کشور ما افتاده این است که شدت رشدِ کاهش جمعیت در ایران خیلی بالاتر بوده است.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کاهش نرخ باروری که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، در هیچ کدام از فرضیات مرکز آمار ایران دیده نشده است، چه بسا فکرش را هم نمی‌‎کرده‌اند که نرخ باروری این قدر پایین بیاید. مرکز آمار ایران نرخ باروری را در مفروضات سناریو مطلوب خود برابر ۲ فرزند به ازای هر زن در نظر گرفته، این درحالی است که این نرخ در حال حاضر به حدود ۱.۶ فرزند به ازای هر زن رسیده است.

محمودی بیان کرد: طرح «جوانی جمعیت» که به تازگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، دارای ۷۴ ماده بوده و دارای موادی است که امیدواریم منجر به افزایش کمی و کیفی جمعیت کشور شود؛ قابلیت زیستی بچه زایی در جهان ۱۵ فرزند به ازای هر زن است، یعنی یک زن ۱۵ تا ۴۹ ساله در طی این سال‌ها می‌تواند ۱۵ بچه به دنیا بیاورد و نرخ باروری هم به طول متوسط ۵ تا ۶ فرزند است، اما چه اتفاقی می‌افتد که نرخ باروری در سال ۹۸ به ۱.۷ فرزند به ازای هر زن رسیده و سال بعد هم این میزان کاهش یافته است.


بیشتر بخوانید


سقط عمد یکی از مهمترین عوامل مستقیم موثر در کاهش باروری

این جمعیت شناس گفت: از مهمترین عوامل مستقیم موثر بر کاهش باروری می‌توان به سقط عمدی، کاهش ازدواج، بالا بودن سن ازدواج، استفاده از وسایل تنظیم خانواده و عامل چهارم هم نازایی بعد از زایمان است. بر اساس مطالعات دو دهه اخیر ۶۸ درصد زنان سقط را حرام می‌دانند و انجام آن را گناه می‌دانسته اند. آمار زیادی از سقط عمدی در بین باسوادان، مناطق شهری و سطح بالاتر از توسعه اقتصادی و اجتماعی وجود دارد و مطالعات حاکی از تمایل بیشتر خانواده‌های مرفه برای سقط است.

وی گفت: بر اساس مطالعات، نقش سقط جنین عمدی در تحرکات جمعیتی بسیار موثر بوده و برآورد‌ها نشان داده هر زن ایرانی در طول دوران باروری خود به طور متوسط ۱ سقط را تجربه می‌کند که این میزان در مناطق شهری و با سطح بالاتر بیشتر است. استفاده از وسایل تنظیم خانواده با ۵۹ درصد بیشترین تأثیر بازدارنده در کاهش باروری داشته است. علاوه بر این، ۲۱ درصد از عوامل کاهش باروری نیز دیرکرد در ازدواج یا عدم ازدواج است. رتبه بعدی سقط عمدی نیز با ۱۶ درصد در کاهش ناباروری تأثیر داشته و حدود ۴ درصد نیز نازایی موقت در این زمینه مؤثر است. بر اساس مطالعات، هیچ کشوری نمی‌تواند نرخ رشد جمعیت خود را به کمتر از یک درصد و نرخ باروری خود را به کمتر از حد جایگزینی برساند؛ مگر از دو مؤلفه سقط عمدی و استفاده از وسایل تنظیم خانواده بهره ببرد.

محمودی افزود: این در حالی است که نرخ باروری ما از سال ۷۹ به بعد به زیر حد جایگزینی رسیده و همچنان استفاده رایگان و گسترده از وسایل تنظیم خانواده رایج است. متأسفانه با سالخورده شدن جمعیت، تعداد و ساختار درونی نیروی کار کشور نیز رو به کاهش و سالمندی است. جمعیت گروه سنی ۱۴-۰ ساله از ۴۵.۵ درصد در سال ۱۳۶۵ به ۲۴.۰ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. در مقابل، جمعیت گروه سنی ۶۴-۳۰ نیز از ۲۵.۱ درصد طی چهار دهه به ۴۴.۸ درصد افزایش یافته است. این جابجایی به معنی حرکت ساختار سنی کشور بسوی سالمندی است. این تغییرات در شاخص‌های جمعیتی دارای ملاحظات اقتصادی، اجتماعی مهمی از نظر سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی است.

وابستگی اقتصادی یکی از عوارض سالخوردگی جمعیت

رئیس کمیته جمعیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس آمارها، نرخ رشد سالمندان حدودا پنج برابر نرخ رشد جمعیت کشور است. یکی از عوارض سالخوردگی جمعیت وابستگی اقتصادی است.

وی با توجه به گزارش وال استریت ژورنال ادامه داد: کاهش رشد جمعیت که موجب کاهش افراد در سن کار می‌شود؛ سبب کاهش ۴۰ درصدی رشد اقتصادی در ۵۰ سال آینده در مقایسه با ۵۰ سال گذشته می‌شود. برای جبران کاهش رشد افراد در سن کار، بهره وری نیروی کار باید به نسبت روند تاریخی خود ۸۰ درصد افزایش پیدا کند تا از کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان جلوگیری شود.

وی همچنین عنوان کرد: نرخ رشد اشتغال از سال ۱۹۶۴ به طور متوسط ۱.۷ درصد بوده و پیش بینی می‌شود در دهه‌های آینده به ۰.۳ درصد کاهش یابد. در جهانی که دیگر نمی‌توانیم برای افزایش رشد اقتصادی به افزایش عرضه نیروی کار متکی باشیم، افزایش بهره وری تنها چاره کار خواهد بود. حال سئوال این است آیا بهره وری می‌تواند کاهش رشد اشتغال را جبران کند؟ محققان می‌گویند که به عنوان یک کل؛ سه چهارم ابزاری که برای افزایش بهره وری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد موجود است. برای کشور‌های توسعه یافته بهترین عملکرد آن‌ها فقط می‌تواند ۵۵ درصد افزایش بهره وری را برای جبران کاهش رشد اقتصادی را رقم بزند. باقی ابزاری که برای افزایش بهره وری نیاز داریم از طریق راه و روش‌های نوینی به دست خواهد آمد که فعلا در دسترس نیست.

محمودی در ادامه گفت: نرخ رشد سالمندان ما ۵ برابر بیشتر از نرخ رشد جمعیت است و اگر به نرخ رشد صفر برسیم که در افق ۱۵ سال آینده متصور است، نرخ رشد سالمندان بیش از ۱۵ تا ۱۶ برابر نرخ رشد جمعیت می‌شود. در حال حاضر در دنیا از هر ۱۰۰ نفری که کار مولد می‌کنند ۲۰ نفر مصرف کننده سالمند هستند که در سال ۲۰۵۰ این عدد به ۳۳ می‌رسد. هم اکنون در ژاپن و ایتالیا از هر ۱۰۰ نفری که کار مولد می‌کنند، ۷۸ و ۵۰ نفر مصرف کننده سالمند هستند، که در سال ۲۰۵۰ این عدد برای ژاپن به ۱۲۷ و برای کشور ایتالیا به ۹۷ می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: در ایران ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال هستند و مصرف کننده هستند و درآمد افراد بازنشسته نسبت به مصرفشان کمتر است و فشار بیش از حدی روی نظامات تامین اجتماعی وارد می‌کنند. در ایران در حال حاضر از هر ۱۰۰ نفری که کار مولد می‌کنند ۱۶ نفر مصرف کننده سالمند هستند که در سال ۲۰۵۰ این عدد به ۶۶ نفر می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
بسیاری از جوانان به علت مشکلات مالی ازدواج را فراموش کرده اند
Germany
ناشناس
۰۲:۴۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
50 سال دیگه هوش مصنوعی انقدر پیشرفت میکنه رباطها همه کارها انجام میدن شما نگران الان باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خانم ها برید لباس بشورین ظرف بشورین چکارتون به مشاغل دولتی همتون موقعیت شغلی ما پسرها را گرفتین
Iran (Islamic Republic of)
بدبخت
۱۱:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این دولت ، هدفش سنگ تمام گذاشتن بود
و این هم تیر نهایی بود‌ .
فقط میگم چیمیشد این فرهنگ رو هم میاورد که مرد بتونه خونه دار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفاً خانم ها را از مشاغل دولتی اخراج کنید کاراشونو به ما مردا بدین تا بتونیم ازدواج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر می‌خواین جوانان(پسرها) ازدواج کنن اونا رو بجای خانم ها در مشاغل دولتی بکار بگیرید خدا رو خوش نمیاد یه زن کلی حقوق مزایا بگیره یه پسر بیکار باشه ناسلامتی مرد سرپرست خانواده هست نه زن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این همه نیروی کار ولی کو کار؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیزان عزیزان تا زمانی که مسئولین توانایی مدیریت همین میزان جمعیت کشور رو ندارن یعنی دلیل بر ازدیاد جمعیت نیست !!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی از مشکلات ازدواج موضوع سربازی هست که باعث افزایش سن ازدواج یا ازدواج نکردن جوان ها شده باید هر چه زودتر یک فکر اساسی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همش نشست کارشناسی میذارن

عقل خوب چیزیه اقتصاد خانه و معیشت

کلی منابع داریم متاسفانه دوبرابر منابع دزد اختلاسی داریم
Iran (Islamic Republic of)
متاسف
۱۶:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
هردم از این باغ بری میرسد.
خوب شد مدیریت جهانی رو میدیدن به ما اونوقت چه میکردیم با جمعیت جهان.
ماشاالله تو همه زمینه های مدیریت گل این کشور گل کاشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
جمعیت کشور بر اساس میزان تاب آوری محیط زیست باید تعریف شود ایران گنجایش چنین جمعیتی را ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مالیات بر هر دردی دواست. مثل چای نبات که حکیم ها برا هر دردی تجویز میکردند.مالیات هم مدت هاست تنها راه چاره دولت در هر مشکلی مطرح می شود .هرکی ازدواج نکرد از خودش و خانواده اش مالیات مضاعف مثل خونه خالی بگیرید.اصلا اموالشان رو مصادره کنید اونوقت مشکل مثل مساله مستاجر ها که حل شد، برطرف میشه.خزانه هم تقویت میشه.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد محمدی
۱۷:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چی میگی عمویی مثل اینکه چپتون خیلی خیلی پره احیانن اشتباهی نظر ننوشتید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
میلاد محمدی
۱۵:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
شمایی که میگید زن بگیرید بچه داربشید واقعا شماروبه الله قسم میدم با چه رویی زن بگیریم باکسی کاری ندارم مثال من خودم دهه هفتادی هستم متولد۱۳۷۵ هستم ۲۵ سالمه سال ۹۶ خدمت مقدس سربازی ام رو به اتمام رسوندم دیپلم دارم الان ۴ سال تواین ۴ سال ۱ سال کامل من رو یه جا برای کار نگه نداشتن همه بخاطر بیمه و حقوق زیاد ندادن به کارگربه من وامثال من دو ازکار میندازن بیرون میگن به سلامت آخه شما خودتون بگیدباحقوق ۲ میلیون تومن بدون بیمه من چجوری برم زن بگیرم درضمن الان که ۱ سال و نیم هستش کرونا هستش قشنگ بیکار بیکار بیکارم جایی ام برای کارمیرم میگن حقوق یک میلیون وپانصدهزارتومان یا جاهای دیگه ۲ میلیون تومان بدون بیمه ازصبح تا شب باید کارکنی خوب بااین حقوق هامن به کجا میخام برسم شما بگید ن وام میشه بگیری ن کسی کمکت میکنه به الله قسم من بایارانه و معیشتیم که روهم ۸۰ هزارتومان میشه دارم اموراتم رومیگذرونم دیگه روم نمیشه توچشم پدرومادرم نگاه کنم توروخدا یه فکری به امثال من و شهرستان های کرج وفردیس باشیدبیکاری حتی از غده سرطانی هم بدتره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
۵۰ سال دیگه ایران بسیار آسیب پذیر تر خواهد شد با این مسولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو هر اداره دولتی که میرین شصت درصدش زن هست خوب از همونا بخوان براتون بچه بیارن نه من جوان پسر بیکار بی پول اونا اخراج کنین بعد ما مرداد میایم بجاشون بعد میتونیم ازدواج کنیم کلی بچه بیاریم چه معنی داره زن ریس بانک ریس امورات دولتی باشه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد محمدی
۱۷:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آره به خدا هر جا میرم زن و خانم هارو گذاشتن سرکار حقوق و ببمه مزایاشونم به راهه یکی نیست بگه چرا همه جا خانم استخدام میکنید اونوقت من جوان بی پول بیکار بی امید بی هدف با ۲۵ سال سن باید بشینم خونه عموپورنگ نگاه کنم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
تنها راه حل که با سرعت بینظیری جمعیت ایران رشت و جوان بماند اینکه سر کیسه ثروت ملی ملت رو شلش کنید و توی حساب همه سرپرستان خانوار یارانه بگیران و مستضعفین محرومان بینوایان آحاد ملت مستضعفین ایران اسلامی در سر تا سر کشور بدون خساستگری بدون بخل ورزیدن بدون طمعکاری بدون شامورتی بازی کردن و بدون تبعیضگریهای ناعداله و با سخاوتمندی و نظر بلندی خردمندانه میلیارد میلیارد تومان پول نقد بلاعوض برزید به حساب یارانه ایی ملت مستضعفین بینوایان اونوقت خواهید دید با سرعت چشمگیری می روند ازدواج پشت ازدواج و تولید نسل پشت تولید نسل می کنند و برای نسلهاشونم برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنند از دولتها پول دادن از ملت تولید نسل کردن امسال هم که سال تولید و مانع زدایی است تولید نسل هم یک نوع تولید محسوب می شود ، با شعار دادن خشک خالی با وام دادنهای خسیسانه نزولخورانه برای ازدواج و خرید مسکن احدی نه ازدواج می کنه نه تولید نسلی صورت خواهد گرفت اگر دلتون برای آینده ایران می سوزد اگه راست می گید به نصیحت و راهکار بنده حقیر عمل کنید تا ببینید که چه تغییرات شگفت انگیزی صورت خواهد گرفت از هر لحاظ جرم و جنایت و افسردگی و فقر و نا امیدی و طلاق هم ریشه کن خواهد شد به حول قوه الهی خداوند جل جلاله .افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
طرفدار عمار
۰۳:۳۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
من عاشق نظرات شمام فقط جنایب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا وقتی که خانم ها سر کار دولتی هستن و جوان پسر بیکاره این کشور دیگه جمعیتش زیاد نمیشه رفتم خواستگاری دختره سر کار دولتی میگه نیازی ندارم به شوهر دستم تو جیب خودم از مسولین می‌خوام خانم ها را از کار دولتی اخراج و جوانان پسر با انگیزه استخدام کنن چه معنی داره که دخترها سر کار با حقوق به موقع باشند بعد پسر بیکار
Iran (Islamic Republic of)
میلاد محمدی
۱۷:۱۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آره برادر همینه اوضاع همه جا اینجوریه من خودم کرج ساکنم تمام خانم هایی که میشناسم همشون باحقوق خوب ومزایا خوب سرکارن بعداصلا مردهارم حساب نمیکنن بعد میگن چراطلاق زیاد شده آقای مسئوول شما وقتی خانم هارو میزاری سرکار کارمیکنن دیگه شوهره ازچشمشون میفته دستشون توجیب خودشون میره توقع شونم میره بالا طلاق وطلاق کشی اونوقت من جوان ۲۵ ساله بیکار نشستم تا دری برام باز بشه دیگه کی میخاد باز بشه پیرشدیم رفت
Iran (Islamic Republic of)
Bahktiyar
۱۵:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
افزایش هزاران شهر کوچک و متوسط در سراسر ایران بزرگ و پهناور و افزایش پیشرفت و امکانات در داخل و چهارگوشه این مرز پر گهر،از راهکارهای رسد کشور برای پذیرش ملیونی جمعیت و رفاه است.
Iran (Islamic Republic of)
مهمت
۱۴:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعضی فروشگاه های اینترنتی عامل گرانی هستند پوشاک و خوراک را ۲ برابر مغازه ها میفروشن و زمان ارسال ماهها طول میکشد و کسی جوابگو نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا دو برابر پول می دی نخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چند سال آینده کارفرمایان نیاز به نیرو میکنند و مجبور به پرداخت هزینه های بالا به کارگرانی می‌شوند که از خارج وارد میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یدونه پیراهن شده ۱۹۰ تومن پالتو ۸۹۰ تومان و...خرج پوشاک بچه رو که نگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همش بخاطر افتصاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
گرانی .یه شیشه عینک عوض کردم شد 200هزار.بعد چجوری زن بگیرم؟خرج داره دیگه ما تو خرج خودمون موندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
من که عینکم قدیمی نه پول شیشه دارم نه فریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مال من ضعیف شد که عوض کردم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باسلام . اولین مانع برای جوانان خدمت سربازی می باشد که خیلی زمانش زیاده و اعصاب جوان کاملا خورد وخمیر میکنن .دومین مورد هم اشتغال زایی هست و بانک ها وام هایی با سود nدرصد میدهن ان هم با 3 ضامن کارمند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
۳۵ سال دارم.مجرد.
فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی دانشگاه تهران هستم.
هزار تا جا، برای کار رفتم, نه گفتند.
رفتم زمین بگیرم برای انجام کار کشاورزی, سازمان جهاد موافقت نکرد.
.
.
.الان یه دکه دارم.
اما می بینم که پسر همسایمون که یه مدرک از یه دانشگاه ناکجا آباد گرفته، بواسطه اینکه پدرش در فلان اداره کار میکنه، اون هم رفته اونجا سر کار؛ نه تنها هیچ چیزی بلد نیست بلکه هر روز با ارباب رجوع دعوا داره. ازدواج هم کرده و بواسطه پارتی پدرش خونه هم داره.
من حسود نیستم, اما این عدالت نیست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهترین کار کردی ازدواج نکردی خودتو بدبخت نکن
Iran (Islamic Republic of)
Mostafa
۱۳:۵۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
من تازه صاحب دوتا بچه شدم من یه کارگرم. رفتم برای یارانه میگن دو ماه دیگه بیا رفتم برای بیمه یکیشون بیمه کردن بعد میگن بچه بیارید بچه بیارید وقتی هیچ کار نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اشتباه کردی.نباید میاوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا رو حرف مسئولین حساب باز کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام.. خداروشکر. خدا حفظشون کنه‌. خدا روزیشون رو میرسونه. امیدت به خدا باشه. از خلق خدا کاری برنمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
امیریان
۱۳:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کار نیست و بیکاری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما زوج جوان پنج ساله بخاطر مشکل مالی نتونستیم یه بچه بیاریم.هرسال وضعیت بدتر شده و دیگه هرسال بیخیالتر میشیم.درحالیکه دوست داشتیم سه تا بچه داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
قبل از کرونا مهربون بودیم اما کرونا ویران کرد زندگی ما را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی هیچ امتیازی قائل نمیشن برای زوج های جوان همین میشه دیگه. اون از مرخصی زایمان که به خانم ها میدن آخه ٩ ماه مرخصیه؟ اگه عرضه دارن باید مرخصی زایمان را حداقل یک سال قرار بدن به پدر خانواده مرخصی بدن، حق مسکن قائل بشن، حتی به مادر خانواده هم حق عائله مندی بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
من شنیدم مرخصی زایمان 6 ماهه تازه بدون حقوق و بیمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سربازی رو بکنید یک سال مگه یک جوان چقدر میتونه فشار تحمل کنه ؟ گرونی و بی مسکنی و تحصیل و سربازی و اشتغال و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مدرسه پولی ،بهداشت پولی ،درمان پولی ، دانشگاه پولی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه چی پوله وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ی کمی مسولین ازاختلاسهاشون کم کنند وکارخونه ایجادکنند ببینیدچطورجوانها صاحب اولادمیشند وعده ی سرخرمنم ب مردم ندن چون چیزی پیش نمیره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی هزینه های زندگی بالا بره ودرصد بالائی ازجوانان جامعه دنبال مدرک گرائی بی فایده باشن باید هم جامعه به سمت پیری پیش بره وقتی تو هر کوره دهاتی دانشاه تاسیس کردیم فکر بعدش نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیشتر افرادی که این دانشگاه ها رو میرن بخاطر فرار از سربازی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
علت سقوط جمعیت مسولین هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک هرم به نام هرم مزلو وجود داره در کشور ما نیاز های ابتدایی و اولیه به سختی و با بالا رفتن سن در برخی افراد جامعه تامین میشه چه برسد به نیازهای بالاتر که در قله این هرم وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
غذا، پوشاک، مسکن نیاز های اولیه تامین شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ببخشیدا
شما مسیولین
1.در تامین نیاز اولیه (شکر، روغن، مرغ و...) این جمعیت مانده اید
2.در بر طرف کردن نیاز مسکن این جمعیت در مانده اید
3.در تامین شغل این جمعیت مانده اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
میخوام بدونم اینکه دسلایک داده کیه ؟
یعنی نظرش خلاف اینه؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم به چه قیمتی بچه بیارن؟ به قیمت کارگر شدن بچه های خود برای سران؟ از ایران نباید هیچ چیز باقی بماند. فقط برای آقازاده ها خوب هست.
Iran (Islamic Republic of)
احسنت احسنتیان
۱۲:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای کلکها دوباره کارتون گیر کرده پیش دهه 60 دیگه گول نمیخورم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوانان را فقط برای کار میخواهند برای وبادی و تامین امنیت البته با حقوق و مزایای کم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرفهای صد من به غاز رو همه میدونن نیاز نیست خودتون بزنید به جاده خاکی مشکلات معیشتی امان مردم رو بریده طرف نمیتونه شکم خودشو رو سیر نگه داره فقط شکمش رو تفریح و آسایش و رفاه و ماشین که جای خود داره انتظار دارین بره زن و بچه دار بشه چه حمایتی میکنید ازش که انتظارات این چنینی دارید بر فرض کسی ازدواج کردحتی خدمت رو هم باید بره ۲ سال مدام عمرش رو تباه کنه بعدش بیاد کار پیدا کنه خونه اجاره کنه سنش میشه ۳۰-۳۵ سال بعد یهو میبینه همه چی ۱۰ برابر شد و کل سرمایه ای که قطره قطره جمع کرده بود به باد رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام وخسته نباشید به باشگاه خبرنگاران جوان شما که میگید جمعیت پیر میشه جمعیت کمه شما چرا ازریشه نگاه نمیکنید مثال بنده ۲۵ سالمه متولد ۱۳۷۵ هستم دهه هفتادی ام اگرمن امنیت شغلی حقوق ومزایای خوب شغل خوب داشتم ۲۰ سالگی ازدواج میکردم دیوانه نبودم که تا الان که ۲۵ سالمه مجرد و بی امید وهدف زندگی کنم که خدامیدونه تاکی وچندسالگی اینجوری بایدزندگی کنم خودم که میگم تا۳۰ سالگی چون ن کاردارم ن سرمایه دارم الان که کرونا هستش ۱ سال و نیم هستش قشنگ بیکار بیکار بیکارم کس هم کارگر نمیخاد میگن کرونا هستش شما ازریشه نگاه کنید ازریشه مشکل رو حل کنید وگرنه دیوانه نیستم نصف عمرم مجردبمونم بنده ازکرج پیام میدم باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کسی میتونه زن بگیره و بعدش میتونه بچه دار بشه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
10 سال زنگ خطر به صدا در اومده ! الان به نقطه بی بازگشت رسیده جمعیت ایران ! از کارشناسان بپرسین براتون چه اتفاقی افتاده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کار کجاست که دنبال نیروش می گردین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه وقتی منابع کار تورم اینها همه یا کمندیا زیاد مردم امیدی برای فرزنداوری ندارند هروقت همه چیز گل وبلبل شد مردم هم فرزنداوری میکنند وگرنه جامعه بیکاری تورم اینها با این شراطی کنونی همخونی نداره ک مردم صاحب اولادبشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه درستش رو بخای الانم جمعیت ما پیره.چون جوون های ما هم زود پیر شدن.پیری به چین و چروک صورت نیست.دل ما پیر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهترنمیشه هیچ بدترهم میشه بااماری محدودی که من د اوردم کسایکه ازدواج میکنن بچه دارنمیشن دلیلش این به نسل توجه نمیشود دولت محترم بایدبیایدبه همه بانکهااعلام کنه وام وسایل منزل به مبلغ۲۰۰میلیون و وام خریدمسکن به مبلغ ۵۰۰میلیون بدهدباکارمزد۱۰درصدنه ۲۲ درصدانوقت میبینیدچطورهمه جوانهاازدواج میکنن وبچه دارمیشن مشکل اصلی مااقصادهستش.چرایه جوان۲۸الی....بایدمجردبمونه ودست به کارزشت بزنه اگه جوانهابدونن میشه باحداقل چیزهای زندگی میشودزندگی کرداینکادوانجام میدن متاسفانه بخاطرشرایط اقصادمالی همچین ریسکی نمیکنه ودرنتیجه دست به کارزشت میزنن ببینیدفرق ۲۰سال پیش تاالان چقدامارفساداخلاقی درجامعه زیادشده خواهشیکه ازدولت محترم دارم اینه بیاداینصوروامهارودراختیارجوانان قراربدن بعدمتوجه میشن نسل جدیدهم میتوانن بچه داربشن وامیدبه زندگی داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهيم پهلو
۱۲:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
يک ميليلارد وام بدن.قسطش را چطور ميدي .ضامنش کجاست همين الان وام 50 تومني را 10تومن از سر اجبار ميفروشند.فقط بايد اشتغال فراوان بشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بچه بی بچه تو خرج زنده بودن خود موندیم ، بی مسکن و بی کار دایم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۲۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
پدر مردم را در آوردن انتظار رشد جمعیت را هم دارن هر روز گرانی خانه دار شدن شده آرزو این را که زایدن بزرگ کن تا رشد جمعیت
Iran (Islamic Republic of)
دهه شصتی دربه داغون
۱۱:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این همه شغلی که برای دهه شصتی ها ایجاد کردید،و این همه که به مشکلاتشان رسیدگی کردید(کار،ثبات اقتصادی،مسکن،زمین،وام....)، این نتایج حاصل شده است، اگر همین جمعیت چند میلیونی مجرددهه شصتی را شرایط ازدواجشو فراهم کنید، همه مشکلات جمعیتی حل می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این ها بر میگردد به سیساست های غلط دولت چه در این سال ها و سال های دورتر

عدم اشتغال زایی مناسب
عدم توازن اقتصادی در شهر های مختلف
تمرکز اشتغال و صنعت در چند استان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
زنگ خطر نبود شغل و آینده شغلی است

ایران کلا باید یک میلیون نفر جمعیت داشته باشه اونا هم سیاست مداراش باشن که کشوری ایده آلی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با شعار حل نمیشه شما مسئولین ارزه تامین پوشاک و شیر خشک بچه را هم ندارید چطور می خواهید ملت بچه دار بشن. خیانت خائنین به این ملت و مملکت در آینده در تاریخ ثبت خواهد شد. من سه سال هست که ازدواج کردم. دانشجوی دکتر هم هستم و بیکار. حتی یک بیمه اولیه هم نیستم. با این اوضاع هر قدر هم از مردم درخواست فرزند آوری کنید قبول نمی کنند.!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسئله‌ای هست که مقامات ایرانی می‌خواهند
Germany
ناشناس
۱۰:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم نون ندارن بخورند!
بچه بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیاین برگردیم !!!!! به سبک زندگی سالم و با صفای اجداد ( آن زمانی که تکنولوژی نبود ) با عمرهای بالای صدسال در خانه های گلی بدون اسکلت آهن با تغذیه ی کامل در حیاط خانه و سه شغل دامداری کشاورزی باغداری ، خب تکنولوژی ضروری و مفید امروز رو هم با آن زندگی ادغام کنیم و بیس و پایه را « روستا » قرار دهیم.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۰:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر شما با این مدیریتی که به لحاظ افتصادی و فرهنگی و مسولیت اجتماعی در مملکت ما وجود داره یه خانواده با چه امیدی اقدام به فرزندآوری کنه همه توی زندگی خودشون موندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادش بخیر یه زمان میگفتن فرزند کمتر زندگی بهتر حالا برعکس شد باید حواسمون باشه که نسولین ما الان هرجی میگن شاید بعدا برعکس بشه چون اصلا فکر نمیکنن فقط میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
من تو 25 سالگی پیرم شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
منم تو سی سالگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
و من در 50 سالگی!!
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۰:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله. وقتی مسئولین به اندازه ی ارزن جوانان این مملکت براشون مهم نیست باید هم اینطوری بشه. مسئولین جز به جیبشون و آقازاده های خودشون به هیچی فکر نمیکنن. اصلا فکر نمیکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا زاده نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با گفتن این حرفا چه دردی از ما دوا می‌کنید!؟ خب الان من ۴۰ سالمه، دلم می‌خواد ازدواج کنم. اگه ازدواج کنم سه چهار تا بچه گیرم میاد‌. اما کو شرایطش؟ اصلا یه آقای چهل و دو سه ساله حاضره با منِ دخترِ ۴۰ ساله ازدولج کنه؟! این قدر خون به دل ما نکنید
Iran (Islamic Republic of)
نبی
۱۰:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام جمعیت روو به رشد و پایدار=نیازمند امینت شغلی ..بهبود وضعیت معیشتی...تامین زمین و مسکن و حقوق مُکفی برا خانوارهای سه فرزند به بالا....و تصویب حقوق برا مادران سه فرزند به بالا
United Arab Emirates
Shamim
۱۰:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این قوانین و این شرایط که در حال حاضر جاری هس باید شمارش معکوس برای پیر شدن جمعیت را شروع کنیم. متاسفانه زندگی سخت شده و دولت هیچگونه برنامه‌ای برای این مشکل نداره، کاش دولت از جنس مردم بود و خودشون مشکلات مردم را میفهمیدن. علی کل حال این دولت رفتنی هس و باید به فکر فردی اصلح بود که بتونه کشور را کنترل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دلارو مسکن و قیمتا رو بالاتر ببرین جمعیت جوان هم افزایش پیدا میکنه .
مردم با وام ۳۰ میلیونی تموم وسایل خونه رو میخریدن پول اجاره خونه هم میموند
الان با ۱۵۰ میلیون هم نمیشه جمش کرد . جوونا باید ۱۰ سال مقروض بانک بشن و تا زمانی ک بچش بره مدرسه باید وام ازدواجشو بده .
-
ناشناس
۱۰:۲۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
گفته های تکراری و ناکارشناسانه
در حالیکه ترافیکهای سنگین، آلودگی هوا، محیط زیست رو به نابودی،کمبود خدمات اجتماعی و رفاهی بیداد می کنه، و شرایط و آرامش یک زندگی عادی برای بسیاری از جمعیت موجود فراهم نیست، تعدادی از روی نا اگاهی و یا برای رسیدن به منافع شخصی و جناحی خود، می خواهند وضعیت مردم و کشور رو بدتر از این کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه عجب فهمیدید ایران جمعیت هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
و نمیتونیم شکم خودمون رو سیر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
افزایش جمعیت در شرایط کنونی که کمبود آب و شغل و جامعه ای خراب است حقیقتا دارای ریسکی بزرگ هست. این هم فکر قدیمی هست که جمعیت جوان خیلی مطلوب است دیگر دوره این حرفها با پیشرفت تکنولوژی بشری بسر آمده بلکه جمعیت جوان بی آب و شغل و بدون اخلاق به مراتب برای کشور از لحاظ امنیتی و اقتصادی و اجتماعی خطرناک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه پوئن مثبتی گذاشتید برای آوردن فرزند که الان این حرف هارو میزنید ؟ یک بیمه ی خوب ، یک یارانه خوب به همون بچه می‌تونه ظرف چند سال جبران کنه این خطر رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نابودی ایران بدست خود مسولین ماست.
مسولینی که هم خودشون رو نابود کردن هم ملت رو .
.
.
شما نگاه بکن ببین تو چی ما حرکت مثبت و امیدوار داشتیم ‌. سه مورد بگین کافیه .
تو هرچی میای نگاه کنی میبینی افتضاح هست.‌ همین الان انتخابات رو ببینین تا تهش بریید.
یه مشت پیر و تصمیمات دقیقه ۹۰ی ‌ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقا خداشاهده ۴ باره من میرم خواستگاری جواب رد میشنوم همه خانواده های دختر اول میگن چی داری چی به اسمته خونه ماشین همه چیزو اول میخان من که ۲۸ سالمه کارشناسی ارشد از بهترین دانشگاه گرفتم و خدارو شکر الان مشغول کار مناسبی هم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام. دعا میکنم همه و همچنین شما عاقبت به خیر بشید و با خانواده خوبی وصلت کنید که دینداری و سلامت اخلاقی بیش از مادیات براشون اهمیت داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این چند سال که با مدیریت خاص برخی حقوق بگیران بیکفایت کشور به این منجلاب فرو رفت یادشون نبود .حالا که نیروی کار نیست و نیروی سرباز برای پادگان ها و هزار یک جای دیگه کم اومده بیدار شدین.اقایون خواب همین حالا هم کسی با این حقوق و قوانین سر کار به زور میره همین حالا کارگر نایاب شده برای کارخونه ها یه کم دیر بیدار شدید .بند را آب برده . سالها مدیریت غلط و یه شبه میخوان درست کنند . هر چی هم که عجله کنید اخرش این وسط یه خلا جمعیتی به وجود اومده و تبعاتش بیشتر و بیشتر مشخص میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای کسی مهم نیست نهایت دیدن کم اوردن به افغانیها شناسنامه میدن و کمبود رو جبران میکنه
Germany
ناشناس
۰۲:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
شاید کشور افغانستان و تاجیکستان الحاق ایران شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این مملکت گل و بلبل که درست کردن توقع دارن مردم شش قلو بزان.
نرخ تورم نزدیک به صفر . همه صاحب مسکن متناسب با شأن ، اشتغال ۱۲۰ درصد جمعیت . امید به آینده در حد بینهایت ...‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی که همین جمعیت جوانی هم که داریم هیچ امیدی برای زندگی ندارن چطور انتظار داریم جمعیتمون پیر نشه و برعکس جمعیت جوان بیشتر شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی قیمت پوشک میرسه به 125 هزار تومان اخه چطور میخوایین فرزند آوری ادامه پیدا کنه ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت به نکته ظریفی اشاره کردی
-
ناشناس
۰۹:۲۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
علی برکت
آخرین اخبار