معاون وزیر تعاون در اردستان:

نرخ بیکاری کنونی نمایانگر وضعیت اشتغال نیست

عیسی منصوری گفت: نرخ بیکاری در شرایط کنونی نمایانگر وضعیت دقیق شرایط اشتغال کشور نیست و باید نسبت اشتغال و نرخ بیکاری به طور همزمان و جمعیت شاغلان مد نظر قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نرخ بیکاری که از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضرب در ۱۰۰ به دست می‌آید یکی از شاخص‌های ارزیابی شرایط اقتصادی کشور است.

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیشب در نشست کارگروه اشتغال اردستان با بیان اینکه در بودجه امسال  ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ با نرخ کارمزد هشت و ۱۲ درصد پیش‌بینی شده است، گفت: از این مقدار تسهیلات هفت هزار میلیارد تومان برای بخش صنعت و پنج هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی است.

او با بیان اینکه رکورد حاصل از کرونا و تحریم به جمعیت غیرفعال کشور اضافه کرد، گفت: بخشی از فعالان نه بیکار محسوب می‌شوند نه شاغل و از بازار کار خارج شدند و در سال‌های گذشته باوجود همه فشارها، سالیانه به طور میانگین نزدیک به ۵۵۱ هزار نفر اشتغال در کشور ایجاد شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات، ورزش، فرهنگ و ارشاد و گردشگری تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد توسط بانک کارآفرینی امید پرداخت می‌شود افزود: از سوی دستگاه‌های شهرستان جدول طرح‌های مورد تقاضا تهیه و در نشستی بررسی و نسبت به اختصاص اعتبار تصمیم گرفته خواهد شد.

جلوگیری از واحد‌های صنعتی، اولویت نخست حوزه اشتغال

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در زمینه اشتغال اولویت نخست جلوگیری از تعطیلی واحد‌های صنعتی بود، گفت: بر این پایه از تعطیلی چند واحد ممانعت شد و در ادامه تکمیل واحد‌های صنعتی در برنامه قرار گرفت.

حجت الاسلام سیدصادق طباطبایی‌نژاد افزود: توسعه کارخانه‌ها در کنار احیای کارخانه‌های تعطیل شده در دستور کار قرار گرفت و طرح‌های جدیدی در زمینه ساخت واحد‌های صنعتی اجرا شد.

او با اشاره به اینکه در برهه کنونی افزایش کیفیت خدمات واحد‌های صنعتی به کارگران مدنظر است، اظهار کرد: باید زمینه‌ای ایجاد شود که افراد بیکار برای اشتغال در واحد‌های صنعتی ترغیب شوند.

به گفته او، فرماندار اردستان با جدیت پیگیر مساله اشتغال شهرستان بود که جای تشکر دارد و باید فرآیند آموزش نیرو‌های فنی در دستور کار قرار گیرد.

ایجاد شغل برای افراد تحصیل‌کرده، مهمترین چالش حوزه اشتغال

فرماندار اردستان نیز با بیان اینکه ایجاد شغل برای دانش‌آموختگان و بانوان تحصیل کرده مهمترین چالش در حوزه اشتغال این شهرستان است، گفت: باید از طریق توسعه رشته‌های مهارتی متناسب با ظرفیت‌های منطقه و علاقه مندی متقاضیان و حمایت از این افراد برای ورود به عرصه‌های کارآفرینی تخصصی در مسیر تأمین منابع مالی برای ایجاد طرح‌های اشتغال زایی کمک و همراهی کرد.

حمید رضا تأملی همراهی صندوق کارآفرینی امید در زمینه اختصاص تسهیلات مورد نیاز کسب و کار‌های خدماتی و مهارتی خواستار شد و گفت: تا پایان شهریور ۵۰۰ اشتغال جدید در شهرستان محقق و تصمیم‌های جدید کارگروه اقتصادی ستاد ملی کرونا برای حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا اتخاذ می‌شود.

بازگشت یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به کار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از نزدیک به ۲ میلیون نفر ریزش اشتغال، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بازگشت به کار داشتند، گفت: در حوزه بیمه بیکاری حدود ۷۳۰ هزار نفر مشمول این برنامه اختصاصی دوره کرونا شدند و بخشی از این افراد ۲۵۰ هزار نفر همچنان مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند و نیازمند منابع جدیدی خواهیم بود.

عیسی منصوری در حاشیه نشست کارگروه اشتغال اردستان در گفتگو با خبرنگاران افزود: در نشست‌های اخیر کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد تداوم پرداخت تسهیلات، ایجاد فرصت بیشتر در حوزه تنفس برای باز پرداخت تسهیلات، حمایت در حوزه‌های مالیاتی و بیمه‌ای تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که به زودی پس از تصویب نهایی در ستاد ملی کرونا ابلاغ خواهد شد.

او با بیان اینکه در مواجه با کرونا و برای حفظ اشتغال و ایجاد امکان تدام فعالیت کسب و کار‌های اسیب دیده به صورت عمده در ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۷ زیر رسته ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار گذاشته شد، افزود: این تسهیلات در مرحله نخست اشتغال محور بود و ۱۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

معاون وزیر تعاون خاطر نشان کرد: نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان به طور مستقل در اختیار بخش گردشگری، یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه فرهنگ و هنر و ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه ورزش به صورت اختصاصی از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار واحد‌های کسب و کار قرار گرفت.

او ادامه داد: در نشست‌های اخیر کارگروه اقتصادی ستاد ملی کرونا نیز در مورد تداوم این تسهیلات و ایجاد فرصت بیشتر در حوزه تنفس برای باز پرداخت تسهیلات و همچنین حمایت در حوزه‌های مالیاتی و حوزه‌های بیمه‌ای تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که به زودی پس از تصویب نهایی در ستاد ملی کرونا ابلاغ خواهد شد.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.