بهسازی و مرمت قدیمی‌ترین قنات جهان

قنات زارچ به عنوان قدیمی‌ترین قنات جهان که به ثبت جهانی رسیده با همت دستگاه‌های متولی در مسیر بازسازی و بهره برداری مجدد قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید ابوالفضل وکیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی یزد در جریان بازدید از قنات زارچ روند اقدامات انجام شده برای بهسازی و مرمت مسیر این قنات و مشکلات و موانع پیش رو را مورد بررسی قرار دادند.

در این بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اهمیت فرهنگی و بهره وری این قنات برای مصارف شرب و کشاورزی منطقه، گفت: چهار میلیارد ریال از سال ۹۶ تاکنون برای مرمت و احیاء قنات زارچ از اعتبارات آب و خاک اختصاص یافته است.

وکیلی افزود: این قنات با ۸۶ کیلومتر طول، ۲۱۰۰میله چاه و ۸۶ متر عمق مادر چاه است و آبدهی ۴۵ تا ۵۰ لیتر در ثانیه می‌تواند نقش مهمی را در افزایش تولیدات کشاورزی و همچنین جذب گردشگر و فعالیت‌های فرهنگی داشته باشد.

جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر نیز با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های متولی استان، انتظار به حق مردم یزد به ویژه مردم زارچ برای استفاده بهینه از این دسترنج گذشتگان برای تقویت تولید و افزایش بهره وری آب را خواستار شد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: قنات زارچ ، مصارف شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار