بافت تاریخی بوشهر ظرفیت جهانی شدن دارد/ تلاش برای استقرار دفتر یونسکو

شهردار بوشهر معتقد است که بافت تاریخی این شهر در کنار ساحل خلیج فارس ظرفیت جهانی شدن دارد. این بافت با 38 هکتار وسعت در شمال بوشهر واقع شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حسین صالحیان شهردار بندر بوشهر در نشستی با حضور اعضای شورای شهر و  فرهمند مشاور احیاء بافت‌های تاریخی، عنوان کرد: بافت تاریخی بوشهر با قدمت و شکوهی دیرینه ظرفیت جهانی شدن دارد که تحقق این مهم نیازمند زمینه‌سازی برای استقرار دفتر نمایندگی یونسکو در این شهر است.

او، بافت قدیم بوشهر را به وسعت ۳۸ هکتار در ساحل خلیج فارس ظرفیتی بی بدیل برای رونق گردشگری این شهر خواند و افزود: شهرداری تمام ظرفیت‌ها را به کار گرفته تا با ساماندهی بافت قدیم، بتواند به رونق آن کمک کند.

شهردار بندر بوشهر ادامه داد: وجود مسجد، کلیسا، کنیسه در بافت قدیم بوشهر نمادی برجسته از همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف در این شهر بوده است.

صالحیان با اشاره به اینکه بندر بوشهر در مقطعی میزبان کنسولگری‌هایی از کشور‌های مختلف بوده است، بیان کرد: بافت تاریخی بوشهر با وجود عمارت‌هایی با قدمتی بیش از یک قرن می‌تواند افق روشنی برای تبدیل بوشهر به مقصد گردشگری در حوزه خلیج فارس باشد.

او گفت: شهرداری بندر بوشهر امسال بودجه ویژه‌ای برای بافت تاریخی شهر اختصاص داده تا بتواند با تامین زیرساخت‌های لازم زمینه ساز احیاء بافت تاریخی شهر باشد.


بیشتر بخوانید


شهردار بوشهر که اهل یزد است، عنوان کرد: یکی از راهکار‌های مهم در معرفی بوشهر در عرصه جهانی تلاش برای استقرار دفتر یونسکو در این شهر است زیر تجربه این مهم در استان‌هایی با وضعیت مشابه مانند یزد نتیجه درخشانی در برداشته است.

صالحیان افزود: بوشهر که در مقطعی دروازه تجارت ایرانیان با کشور‌های مختلف بوده است بدون شک اکنون هم می‌تواند در عرصه جهانی و به ویژه در حوزه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

ایجاد دفتر بازآفرینی شهری کمک به حفظ بافت تاریخی بوشهر

مشاور احیاء بافت‌های تاریخی نیز گفت: بافت تاریخی شهر بوشهر بافتی زنده است که این موضوع مزیت قابل توجهی برای این شهر به شمار می‌رود.

فرهمند افزود: سال‌ها است که در دنیا در قالب طرح‌های بازآفرینی شهری بافت تاریخی شهرها زنده می‌شود که در بوشهر نیز نیاز است با تاسیس دفتر بازآفرینی شهری برای این مهم اقدام شود. با تاسیس دفتر بازآفرینی شهری تمام ارتباطات بافت با این دفتر است و نیاز‌های ساکنان نیز از طریق همین دفتر شناسایی و به مراکز دولتی ارجاع می‌شود.

او ادامه داد: این تجربه در یکی از محله‌های یزد با نام شاه ابوالقاسم  به وسعت ۳۵ هکتار اجرا شد که در حد و اندازه بافت قدیم شهر بوشهر است.

مشاور احیاء بافت‌های تاریخی بیان کرد: دفتر بازآفرینی شهری در واقع با رویکرد خود کل مدیریت استان را درگیر محدوده هدف می‌کند که این خود اقدامی بزرگ برای رونق بافت تاریخی است. این دفتر ظرفیت ملی دارد و وزارت مسکن و راه و شهرسازی موظف است که مکان آن را خریداری کند، تامین تجهیزات آن نیز بر عهده استانداری است و شهرداری‌ها تنها نیرو‌های دفتر را تامین می‌کنند.

فرهمند گفت: قرارگیری بافت تاریخی بوشهر در کنار ساحل ظرفیتی بالقوه است که می‌تواند نقش قابل توجهی در رونق بافت ایفا کند.

او تاکید کرد: ثبت جهانی بافت تاریخی بوشهر معرفی ارزش‌های جهانی یک اثر به دنیا است و گام بزرگی برای احیاء این بافت به شمار می‌رود.

همه برای احیاء بافت تاریخی بوشهر دست به کار شوند

طاهره شمشیری عضو شورای شهر بوشهر نیز با اشاره به اینکه بافت جنوب بوشهر نیز در کنار بافت تاریخی در شمال بوشهر ارزش بسیار بالایی دارد، گفت: تنگک‌ها و ریشهر از جمله محله‌های برخوردار از بافت تاریخی است که باید توجه بیشتری به آن‌ها شود.

دیگر عضو شورای شهر بوشهر نیز گفت: دستگاه‌های مختلفی باید برای احیاء بافت تاریخی بوشهر دست به دست هم دهند زیرا این موضوع از توان شهرداری خارج است.

رباب عبیدی افزود: سابقه تاریخی شهر بوشهر ایجاد می‌کند تا پیش از تخریب بیشتر بافت، شرایط برای احیاء آن فراهم شود.

او با تاکید بر استفاده از تجربه بازسازی بافت تاریخی یزد در بوشهر، عنوان کرد: ایجاد دفتر بازآفرینی شهری برای دستیابی به این مهم، پیشنهاد ارزشمندی است که باید با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.