حبیبا:

منع خرید و فروش دخانیات در ۵۰۰ متری دانشگاه تهران/ «دانشگاه بدون دخانیت» در دفترچه کنکور درج شود

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: سالانه ۸ میلیون انسان در سطح جهان بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست تخصصی دانشگاه بدون دخانیات امروز (شنبه) ۸ خردادماه  به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات با حضور سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه تهران به صورت مجازی برگزار شد. 

حبیبا در این نشست اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی حدود ۳۳ سال پیش با هدف جلب همگانی مضرات استفاده از دخانیات را تاسیس کرد و به تبع آن این موضوع به مرور در کشور‌های دنیا مورد توجه قرار گرفت.

او افزود: مطابق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۹، هشت میلیون نفر سالانه بر اساس مصرف دخاتنیات جان خود را از دست داده اند، یعنی در هر ۴ ثانیه یک نفر بر اثر مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان از دنیا می‌رود.

حبیبا تصریح کرد: سالانه حدود ۷ میلیون نفر به صورت مستقیم و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر مصرف غیر مستیقیم دخانیات از دنیا می‌رود.

او ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۵ قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در اماکن عمومی را به تصویب رساند، به عقیده حقوق دانان تصویب قانون می‌تواند بهترین عامل برای فرهنگ سازی باشد، برای مثال اجرای قانون استفاده از کمربند در زمان رانندگی باعث شد تا ۹۰ الی ۹۵ درصد مردم تهران از کمربند استفاده کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران بیان کرد: برنامه راهبردی ۵ ساله در دانشگاه تهران باعث شد تا در دانشگاه محیطی سالم ایجاد کرده و برای حفظ محیط زیست و حرکت به دانشگاه سبز قدم برداریم.

او گفت: در خط مشی مقابله با مصرف دخانیات در دانشگاه تهران زمینه‌ای ایجاد کرده ایم تا همه ارکان دانشگاه بتوانند در چهارچوب خاصی با ما هماهنگ شوند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران اضافه کرد:  ارکان دانشگاه بدون دخانیات در ۵ محور برنامه ریزی شده است که می‌توان به تدوین و ابلاغ خط و مشی دانشگاه بدون دخانیات، پیگیری و منع خرید و فروش دخانیات تا ۵۰۰ متری مرکز دانشگاهی، پیشگیری از مصرف دخانیات و تبلیغ آن و قطع مصرف دخانیات اشاره کرد.

حبیبا با اشاره با اقدامات صورت گرفته برای اجرایی شدن دانشگاه بدون دخانیات گفت: بودجه‌ای به این منظور تصویب شده است، اطلاع رسانی درباره دانشگاه بدون دخانیات انجام شده، لوگوی دانشگاه بدون دخانیات در سایت دانشگاه تهران ایجاد شده است، در سربرگ‌های دانشگاه، دانشگاه بدون دخانیات درج خواهد شد، یک صفحه در سایت دانشگاه به نام سایت دانشگاه بدون دخانیات ایجاد شده که اخبار مربوطه در آنجا بارگزاری می‌شود.

وی افزود: با معاونت آموزشی دانشگاه نیز هماهنگی شده که طی مذاکره با سازمان سنجش در دفترچه‌های کنکور، دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه بدون دخانیات معرفی شود تا دانشجویان با آگاهی از این مسئله که این دانشگاه، دانشگاهی بدون دخانیات است، اقدام به انتخاب رشته کنند.

ضرورت توسعه رفتار‌های خود مراقبتی در دانشجویان

در ادامه حمید پیروی رئیس مشاوره دانشگاه تهران اظهار کرد:  اعلام روز جهانی دخانیات توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) با هدف جلب توجه همگانی به مضرات و خطرات استفاده از دخانیات است.

وی ادامه داد: از همین رو، در ایران نیز همگام با دیگر کشورها این روز پاس داشته شده و همه سازمان‌ها از جمله مراکز آموزش عالی برای برنامه ریزی در جهت محیطی عاری از دخانیات فراخوانده می‌شوند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: بنابراین ضروری است با تاکید بر اهمیت مساله دخانیات در جمعیت دانشجویی، پاسداشت چنین روزی در اولویت قرار گرفته و سیاست گذاری در جهت پیوستن مراکز آموزش عالی به «دانشگاه های بدون دخانیات» مورد تاکید جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: دخانیات از جمله موضوعات مرتبط به حوزه سلامت است، از همین رو لزوم سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت توسعه دانشگاه بدون دخانیات و اشتراک تجربه و دانش دانشگاه‌ها در این خصوص از جمله مأموریت‌های مراکز آموزش عالی است که در جهت حفظ سلامت دانشجویان تلاش کنند.

پیروی ادامه داد: به عنوان نمونه دانشگاه تهران در جهت همگامی با سومین برنامه راهبردی خود (۱۳۹۶-۱۴۰۰) مبنی بر ایجاد محیط سالم در دانشگاه، حفظ محیط زیست و حرکت به سوی دانشگاه سبز، خط مشی «دانشگاه بدون دخانیات» را در ۲۷ خرداد ۹۸ تصویب کرد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران افزود: برنامه ریزی در حوزه‌هایی مانند سلامت از جمله مسئولیت‌های اجتماعی مراکز آموزش عالی و در زمره تأثیر گذاری اجتماعی آنها به شمار می‌رود، تا نقش مرجعیت خویش را در گسترش فرهنگ خود مراقبتی حفظ کنند از همین رو دانشگاه‌های مطرح بین المللی مانند دانشگاه امپریال کالج لندن، دانشگاه هاروارد و … فرهنگ «محیطی بدون دخانیات» را در فضاهای آموزشی خود گسترش داده‌اند.

وی ادامه داد: امروزه وظایف آموزش عالی فراتر از مرزهای صرفاً آموزشی رفته و آماده سازی جمعیت دانشجویی برای یک زندگی سلامت بخش، پویا و هدفمند بخشی از رسالت دانشگاه‌ها شده است، لذا توجه به موضوعاتی مانند توسعه رفتارهای خود مراقبتی در دانشجویان در رابطه با دخانیات از جمله وظایف مهم مراکز آموزش عالی است.

پیروی افزود: بنابراین لزوم همگامی مراکز آموزشی عالی در پیوستن به «دانشگاه بدون دخانیات» می‌تواند زمینه را برای گسترش هنجارهای رفتاری سلامت بخش در دانشگاه‌ها فراهم کند، چون رسیدن به این هدف جز حرکت‌های جمعی، همبستگی اجتماعی و رویه‌های واحد حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار