باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

دلیل توجه بیشتر به آثار کلاسیک در جهان چیست؟

داستان‌ها و رمان‌های کلاسیک با استقبال زیادی در جهان روبه رو هستند، تاحدی که در زمره پربحث‌ترین کتاب‌ها قرار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از سایت‌های مربوط به شرکت گوگل اخیرا آمار جالبی از جستجو‌های اینترنتی مربوط به رمان‌ها و کتاب‌های کلاسیک منتشر کرده است که عنوان آن را با نام پربحث‌ترین کتاب‌ها گذاشته است. معمولا در صدر آن‌ها داستان‌ها و رمان‌های کلاسیک قرار دارند. از سوی دیگر در کشورمان هم شاهد انتشار آثارادبی کلاسیک هستیم. دلیل این همه توجه به این دسته از آثار را در ادامه بررسی کردیم.


بیشتربخوانید


آثار کلاسیک؛ شاهکار‌های ادبی جهان هستند

کامران شرفشاهی، نویسنده و مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در این باره گفت: در واقع مراد از ادبیات کلاسیک شاهکار‌های ادبی و آثار فراتر از زمان هستند. یعنی آثاری که به یک برهه از زمان و حیات بشری محدود نمی‌شود در واقع می‌توان گفت کسانی این آثار را حلق کردند که در شمار نوابغ بشری هستند. آن‌ها اندیشه‌هایی داشتند که هیچ گاه طراوت و تازگیش را از دست نداد.

وی افزود: خالقان آثار کلاسیک را می‌توان الگویی برای انسان‌ها دانست. انسان‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند یا به ادبیات و اندیشه علاقه دارند. قطعا توجه زیاد به آثار کلاسیک دلایل متعددی دارد. از جمله آن‌ها این است که پدیدآورندگان این آثار جامع علوم و فنون بودند. مجبوریم برای بررسی احوال پیشینیانمان به آثار ادبیات کلاسیک مراجعه کنیم. جامعه شناسان، روانشناسان و تمام کسانی که می‌خواهند پژوهش‌هایي در زمینه احوال مردم قدیم داشته باشند، به جای مراجعه به نوشته‌های دیوان‌های دربار، به آثار کلاسیک مراجعه می‌کنند.

نگارش بسیاری از تحقیقات برمبنای آثار کلاسیک

این نویسنده نقطه قوت آثار کلاسیک را نگارش آن‌ها به وسیله شاعران و نویسندگان دانست و بیان کرد: آثار کلاسیک را شاعران و نویسندگان بزرگی نوشتند که تعهد اجتماعی داشتند. از این رو آثارشان منبع معتبرتری نسبت به آثاری است که در دیوان‌های قدیم به رشته تحریر در می‌آوردند. بسیاری از تحقیقات فرهنگی، اجتماعی و علمی درباره گذشته با مراجعه به این آثار نوشته می‌شود. اگر به عنوان پایان نامه‌های دانشگاه‌ها مراجعه کنیم با عنوان‌هایی روبه رو می‌شویم که موضوعی را با مراجعه به آثار فلان شاعر یا اندیشمند روزگار قدیم نوشتند.

مهدی رضایی، نویسنده و مدرس داستان نویسی اظهار کرد: رمان‌های کلاسیک، روان نوشته شدند. در آن‌ها تکنیک‌های پیچیده داستان نویسی دیده نمی‌شود؛ از این رو مخاطبان بیشتری دارند. مخاطبان به دلیل اینکه نوع خوانش این داستان‌ها را یاد نگرفته‌اند، کمتر سراغ آثار مدرن و پست مدرن می‌روند. برای همین دریافتی درست و منطقی از این دسته از آثار ندارند. مخاطب باید تلاش کند به مفاهیم متن پی ببرد. متاسفانه در کشور ما به دلیل نبود جلسه‌های نقد و بررسی و ناآشنایی مخاطب با این دسته از آثار بیشتر از آثار کلاسیک استقبال می‌شود.

شیوه نگارش آثار مدرن؛ دلیل استقبال کمتر مخاطب از این آثار

وی ادامه داد: در کشور ما بیشتر از آثار کلاسیک استقبال می‌شود. این مسئله در کشور‌های دیگر هم وجود دارد. شاید مخاطبان آثار مدرن و پست مدرن در آمریکا و اروپا به ۵ درصد هم نرسند، اما بیشتر از ما، سراغ مطالعه این آثار می‌روند. وقتی مخاطب با آثار مدرن و پست مدرن روبه رو می‌شود تاحدی گیج می‌شود که ادامه آن را مطالعه نمی‌کند. چون این دسته از آثار به شیوه‌های جدید نوشته می‌شود؛ از جمله این شیوه‌ها می‌توان به جریان سیال ذهن و فراداستان اشاره کرد.

این مدرس داستان نویسی از تلاش مخاطبان آثار مدرن و پست مدرن برای تفکر و جستجوی لایه‌های زیرین متن گفت و افزود: مخاطب رمان‌های مدرن و پست مدرن باید به جنبه‌های کمتر روشن متن توجه کند. شیوه نگارش این دسته آثار فهم متن آن را پیچیده می‌کند. از سوی دیگر باعث می‌شود، خواننده با فراداستان روبه رو شود. مطالعه این آثار با آثار کلاسیک تفاوت‌های زیادی دارد. هرکدام از رمان‌های کلاسیک، مدرن و پست مدرن شاخصه‌های خاص خود را دارند؛ همین مسئله در تفاوت خوانش آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

آثار کلاسیک در ایران و جهان هنوز هم طرفداران خود را دارد. چون علاوه بر اینکه آیینه تاریخ و اعصار کهن هستند و روایت آن روزگار را برایمان شرح می دهند، به دلیل روان بودن آن با استقبال مخاطبان عام کتاب در سراسر دنیا روبه رو شدند. برخی از پایان نامه های دانشگاهی به بررسی موضوعاتی در ادبیات کلاسیک می‌پردازند و می‌خواهند از دل این آثار تاریخ را بازگو کنند و برای مخاطبان به تصویر بکشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار