تناقض گویی های وزیر نیرو؛

آب در تابستان ۱۴۰۰ به تمام روستاهای کشور رسید؟

طبق گفته وزیر نیرو آب شرب به تمام روستاهای کشور رسیده است اما آمارها نشان می دهد هستند روستاهایی که هنوز از نعمت آب شرب بهره مند نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه آب به عنوان یکی از نیاز‌های مبرم بشر در روی کره خاکی است که بدون آن زندگی برای هیچکس حتی موجودات زنده نیز میسر نیست.

کشورمان باتوجه به موقعیت گرم و خشکی که دارد نیاز مبرمی به آب دارد به طوری که ایران هم‌اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است متاسفانه خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است.

از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است.

با توجه به میزان منابع آب و سرانهٔ مصرف، ایران از جمله کشور‌هایی است که در گروه کشور‌های مواجه با کمبود فیزیکی آب قرار دارد. این گروه شامل کشورهایست که در سال ۲۰۲۵ با کمبود فیزیکی آب مواجه هستند.

این بدان معناست که حتی با بالاترین راندمان و بهره‌وری ممکن در مصرف آب، برای تأمین نیازهایشان آب کافی در اختیار نخواهند داشت. حدود ۲۵ درصد مردم جهان از جمله ایران مشمول این گروه است.

حال نامساعد سد‌های کشور

قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره آمار و میزان آب موجود در سد‌های کشور گفت: تا دوم اسفند امسال میزان ذخایر آب در مخزن سد‌های کشور به ۲۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

او ادامه داد: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مجموع ظرفیت مخازن سد‌ها ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده که نشان‌دهنده ۵۴ درصد پرشدگی مخازن است. بر این اساس، به تبع روند طبیعی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ تاکنون برابر با ۱۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۱۵ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۹ درصدی ورودی آب به مخازن سد‌های کشور است.

خامسی بیان کرد: آخرین وضعیت سد‌های کشور نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخزن سد‌ها به ۲۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۸-۹۹ بدون کاهش است. بر اساس این آمار، به تبع میزان ورودی به سد‌های کشور، خروجی آب از سد‌ها با کاهش مواجه بوده و تا این مدت ۱۳ میلیارد و ۶۱۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سد‌های کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش ۱۷ درصدی برخوردار بوده است.

همچنین ذخایر آبی سد‌های استان تهران هم عدد نگران کننده‌ای را نسبت به بارندگی‌ها در کشور نشان می‌دهد به طوری که ۶۰۱ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های پنجگانه استان ذخیره شده که عدد مطلوبی را نشان نمی‌دهد.

جیره بندی آب  در تابستان ۱۴۰۰ قوت گرفت

محمدرضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص جیره بندی آب در کشور بخصوص تابستان ۱۴۰۰ گفت: تابستان ۱۳۹۹ تعداد شهر‌های دارای تنش آبی ۲۲۵ شهر بود و پیش بینی می‌شود با توجه به وضعیت بارش‌ها و با وجود آنکه تعدادزیادی از طرح‌های آبرسانی بهره برداری و به ثمر رسیده تعدادشهر‌های دارای تنش افزایش یابد.

او افزود: جلسه‌های مشترک شرکت‌های آب و فاضلاب، شرکت‌های آب منطقه‌ای و سازمان هواشناسی بطور مرتب برگزار می‌شود و این هفته دریزد و کرمان جلسه برگزار و تا قبل از پایان سال فهرست شهری‌هایی که احتمال دارند جزو شهر‌های دارای تنش آبی شوند، منتشر خواهدشد.

 جانباز در خصوص احتمال قطعی آب در روز‌های پیش رو و ماه‌های گرم سال گفت: اگر مشترکان در شهر‌های مختلف، بیش از حد مجاز از آب استفاده کنند، مجبور هستیم، قطعی آب را اعمال کنیم.

جانباز بیان کرد: طول شبکه و تاسیسات در زیر ساخت آبی کشورمان بسیار گسترده است؛ به طوری که ما ۲۷ هزار نقطه تاسیسات آبرسانی و چند صد هزار متر شبکه‌های آب داریم.

جانباز گفت: جزو سیاست‌های ما این نیست که قطعی آب داشته باشیم، اما جا‌هایی که میزان تامین و مصرف یکی نباشد به ناچار آب را قطع می‌کنیم، از چند سال گذشته با مدیریت فشار، مدیریت آب را کنترل می‌کنیم.

او افزود: در وهله اول با مدیریت کنترل فشار، موضوع آب را حل می‌کنیم، اما اگر مجبور باشیم هم آب را قطع می‌کنیم، اولویت قطع آب را هم ۱۰۱ شهر دارای تنش آبی اعلام کرده‌ایم.

در ۳۰ سال گذشته کاهش بارندگی‌ها بی‌سابقه در کشور داشته ایم به طوری که سال به سال بر این محدودیت‌ها افزوده شده و امسال با مشکل جدی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی مواجه هستیم.

با توجه به پویش هر هفته الف_ب ایران در کشور که دو الی سه سال است در حال اجرا است هنوز نبود آب در برخی از نقاط کشور هستیم به طوری که صدای جیره بندی آب در تابستان سال ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد.

اما نکته قابل تامل این است که در هفته آخر اسفند سال گذشته رضا اردکانیان وزیر نیرو از برطرف شدن مشکل آب در روستا‌های کشور خبر داد و گفت:در این دولت تا امروز بالغ بر ۱۳ هزار و ۲۷۴ روستا با جمعیت ۸ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر به شبکه آب سالم و پایدار متصل شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه تا پایان سال ۲۹۰ طرح صنعت آب  افتتاح خواهد شد، گفت: ۲۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان از ابتدای امسال تاکنون به مدار بهره‌برداری آمده است.  

ام بعد از صحبت‌های وزیر نیرو هفته دوم فروردین امسال بود که حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از آبرسانی به ۷ هزار روستا با تانکر خبر داد

این در حالی است که در مدت زمان یک الی دوماه خبر یک خبر با دو نوع مختلف مبنی بر سیراب شدن روستا‌های کشور از آب پایدار، ولی معاون وزیر خبر از آبرسانی به ۷ هزار روستا با تانکر

حرف وزیر نیرو در مورد برطرف شدن مشکل آب تمامی روستاهای کشور تناقض داشت

بر این اساس، حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص صحبت‌های ضدونقیض درباره برطرف شدن تنش آبی در روستاه‌ای کشور گفت: در حال حاضر تمام روستا‌های بالای ۲۰ هزار خانوار در کشور از نعمت اب شرب بهره‌مند هستند.

او ادامه داد: به طور کلی هم ۸۲ درصد جمعیت روستایی ما به آب پایدار و سالم دسترسی دارند و مابقی دسترسی به اب ندارند و از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند.

کشفی گفت: در این بین تعدادی روستا در کشور هستند که شبکه ابرسانی دارند، ولی متاسفانه به دلیل خشکسالی و نبود آب با تانکر این موضوع در حال انجام است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  در خصوص تناقض صحبت‌های وزیر نیرو از برطرف شدن مشکل آبرسانی روستا‌ها افزود:متاسفانه تفاوت و دیدگاه صحبت‌های وزیر نیرو باعث این تناقض در صحبت‌ها شده است.

او بیان کرد: تنش آبی از نظر ما دارای سه سطح است که براساس آن  در پیک مصرف اگر تا ۱۰ درصد کمبود آب وجود داشته باشد رنگ شهر زرد خواهد بود. ۱۰ تا ۲۰ درصد کمبود نارنجی و ۳۰ درصد و بیشتر شهر به رنگ قرمز در خواهد آمد.

به هر حال با این کمبود بارش و خشکسالی نمی‌توان امید داشت که در آینده نه چندان دور و با توجه به حرف‌های ضدو نقیض از سوی مسئولان وزارت نیرو چه پیامد‌هایی پیش رو آیندگان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
کدوم آب شهرهای آبادان وخرمشهر شادگان اهواز وبقیه شهرهای خوزستان همچنان از مشکل کم آبی وکیفیت بسیار بد آب آشامیدنی وشوری آن رنج می برند تا حالا چندین رییس جمهور اومدن وطرح آبرسانی آب شیرین رو افتتاح کردن ولی همچنان آی شور ومردم مجبور به خرید آب شیرین ویا نصب دستگاه های آب شیرین کن با قیمت های بالا می باشند ،کی و کی باید مشکل آب شرب حل بشه خدا می دونه
Georgia
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
روستای ما هم که در چند کیلومتری شهرستان رابر قرار دارد آب ندارد باید 160000 تومان واریز کنیم تا تانکر آب برایمان بیاورند حتی آب جو هم برای شست و شو وجود ندارد باید چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
من يك شهروند هرمزگانى در شهرستان بستك روستاى ايلود البته روستاهاي ديگه هم اينجوري هيتت هفته يك بار آب شيرين مياد اونم احتمال داره ١٠ روزي يك بار لوله كشي شده به جاي اي شيرين آب شور هست لطفن مارو فراموش نكنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
تمام مسولین دولتی فدای نجابت وپاکی شما مردم خوب هرمزگان برن
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۴۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
راست میگه راستی از خوزستان و روستاهاش و سیستان و روستاهاش خبر داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
یا این خبرتون دورت وحانی میخوایید زیر سوال ببرید؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
دولت روحانی با هزار کار نکرده زیر سوالهای بسیار بزرگتر هست که این توی اونها گمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
روستای بندبال بالا و بندبال پایین و روستای محمدبن جعفر از توابع شهرستان دزفول که حدود سه کیلومتر با دزفول فاصله دارند حدود دو هفته است در این روزها که دمای هوا در خوزستان بیش از ۵۰درجه شده آب ندارند و هیچ مسئولی رسیدگی نمیکند . اگه مردم هم اعتراض بکنند بر چسب ضد انقلاب و عوامل استکبار بهشون میچسبونن . هیچ کاری هم نمی تونن بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
روستای ما آب نداره هفته ای یه تانکر برامون میفرستن که جوابگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
مجيد
۰۸:۳۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
سخت نگیرید ، منظورشان اب باران بود که علی برکت
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۰۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
خوب خیر ببینید الحمدالله که همه از نعمات آب شرب تسویه شده بهره مند شدند . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
حاجي ما هنوز آب شيرين ١٠ روزي يك بار داريم اونم تسويه نيست
آخرین اخبار