سودان: تفاهمنامه حمایت دریایی با روسیه الزام آور نیست

یک منبع نظامی در سودان اعلام کرد تفاهمنامه حمایت دریایی با روسیه که در دوره عمرالبشیر شکل گرفته، الزام آور نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الحدث، سودان می‌گوید که تفاهمنامه دریایی این کشور با روسیه که در دوره ریاست جمهوری عمرالبشیر شکل گرفته، الزام آور نیست.

یک منبع نظامی در سودان به الحدث گفت: «دولت و ارتش هیچ توافق نظامی را با روسیه امضا نکرده‌اند؛ به مسکو توضیح دادیم که تفاهمنامه مربوط به مرکز حمایت دریایی غیرالزام آور است».

این منبع افزود: تماس‌های ما با روسیه ادامه دارد و هیچ یک از تفاهمات گذشته اجرایی نخواهد شد. تفاهمنامه مربوط به مرکز حمایت دریایی با رژیم سابق بوده است، اکنون هرگونه توافق نظامی نیازمند اجازه دولت و مجلس است.

پیش از این، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود که سودان از توافق با روسیه در مورد تشکیل یک پایگاه دریایی روسی در این کشور خارج نشده است.

بوگدانوف گفت: معتقدم که همواره امکان رسیدن به راه حل میانه وجود دارد؛ نه ما و نه سودان از توافق خارج نشده‌ایم. آن‌ها سوالاتی را در مورد این توافق دارند.

دولت سودان اوایل هفته گذشته اعلام کرده بود که در توافق مربوط به ایجاد یک پایگاه دریایی روس در سواحل دریای سرخ که در دوره عمرالبشیر رئیس جمهور پیشین حاصل شده بود، تجدید نظر خواهد کرد.

این توافق به روسیه اجازه می‌دهد تا یک پایگاه دریایی را با حضور ۳۰۰ سرباز روس و ۴ کشتی بعضا فعال با سوخت هسته‌ای را در منطقه بورت‌سودان در سواحل دریای سرخ ایجاد کند.

در مقابل این توافق، روسیه تسلیحات و تجهیزات نظامی مورد نیاز سودان را برای مدت ۲۵ سال تأمین خواهد کرد و این توافق به صورت خودکار به مدت ۱۰ سال اضافه قابل تمدید است. اظهارات اخیر مسئولان سودان نشان می‌دهد که این کشور قصد دارد بعضی تغییرات را در توافق ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار