درخواست گروه آسه آن از میانمار برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها

وزرای خارجه کشور‌های عضو آسه آن خواستار توقف خشونت‌ها در میانمار شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) روز دوشنبه از میانمار خواستند تا با توقف خشونت در این کشور، زندانیان را آزاد کرده و طی دیدار با مقامات چینی روند گفتگو را آغاز کند.

بر این اساس، رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی اجرای شفاف و فوری اجماع پنج بندی توافق شده از سوی آ سه آن در ماه آوریل را خواستار شد و ویویان بالاکریشنان، همتای سنگاپوری اش نیز اعلام کرد گروه آ سه آن در تاکید بر لزوم اقدام از سوی میانمار متحد است.

با این حال، سران نظامی میانمار کمترین توجه را به توافق ماه آوریل ۱۰ عضو آ سه آن نشان داده اند، توافقی که پایان خشونت، مذاکرات سیاسی و انتصاب یک نماینده ویژه منطقه‌ای را خواستار است. میانمار پس از کودتای یکم فوریه در هرج و مرج به سر می‌برد.

آنگ سان سوچی، رئیس سابق دولت غیرنظامی میانمار در میان بیش از ۴۵۰۰ نفر بازداشت شده از زمان این کودتا قرار دارد. طبق اعلام گروه‌های حقوق بشری، دست کم تاکنون ۸۴۹ نفر توسط نیرو‌های امنیتی کشته شده اند.

با این وجود، ارتش میانمار مقصر خشونت‌ها را حامیان دولت سرنگون شده نامیده است. وزرای گروه آ سه آن در حالی این درخواست را مطرح کرده اند که روز جمعه دو نماینده این گروه به میانمار سفر کردند و آزادی تمام زندانیان سیاسی و آغاز روند گفتگو را خواستار شدند. سازمان ملل، کشور‌های غربی و چین از نقش میانجی گرایانه آ سه آن حمایت کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار