دانستنی‌های حقوقی؛

مناظرات میدان مین اتهامات

یک وکیل دادگستری درباره تهمت‌هایی که کاندیداهای ریاست جمهوری به یکدیگر می‌زنند توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از ارکان اصلی نظام های بر پایه مردم انتخاب بین خوب و خوب‌تر با رأی و نظر مردم است، لذا بر اساس قانون اساسی و اصولی که به انتخابات پرداخته است هر چهار سال یکبار باید انتخابات در کشور مطابق با شرایط مندرج برگزار شود.

بر اساس همین قانون امسال هفت نامزد ریاست جمهوری تأیید و وارد میدان انتخابات شده‌اند و برای عرضه هرچه بهتر خود در جامعه و دریافت رأی مردم به مناظره نشستند و برنامه‌های تبلیغاتی خود را آغاز کردند.

اما در خلال این برنامه‌های تبلیغاتی مخصوصا مناظرات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری حواشی متعددی پیش آمد که میدان مناظرات را تبدیل به عرصه‌ای برای اتهام زنی و نسبت دادن صفت‌های درست و نادرست به یکدیگر کرد.

مناظرات به جای فراهم کردن شرایط مناسب جهت شناخت کاندیداها و عملکرد آن‌ها به زمین مسابقه بگم بگم‌ها و وعده‌های کلی تبدیل شده و تجربه نشان داده در بسیاری از موارد این مشاجرات لفظی راه به جایی نبرده است.

مجازات تهمت زدن به افراد چیست؟

هوشنگ پوربابایی وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حواشی مناظراتی اخیر اظهار کرد: مباحثی که در مناظرات منتشر می‌شود ممکن است حاوی تهمت یا افترا باشند و قانونگذار در ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی افترا را تعریف کرده است و بر اساس آن هر شخص به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگری به کسی امری را‌ صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند، جز در مواردی که‌ موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد.

وی با بیان اینکه به کار بردن الفاظ رکیک یا الفاظی که در عرف موجب تحقیر شخصیت فرد می‌شود جرم است گفت: توهین در ماده ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی تعریف شده است که ماده ۶۰۸ درباره توهین افراد عادی و ماده ۶۰۹ درباره مسئولان صحبت می‌کند.

پوربابایی ادامه داد: طبق قانون مجازات اسلامی افترا و توهین از جرایم قابل گذشت هستند و حتما شاکی خود باید آن را پیگیری کند تا پرونده تشکیل شود و تا زمانی هم که گذشت نکند پرونده متوقف نمی‌شود و دادستان نمی‌تواند به عنوان مدعی العموم اقدام کند.

جرائمی که افترا و توهین هستند به جزای نقدی تبدیل می‌شوند

این وکیل درباره فرصتی که به افراد برای دفاع از حق خود داده می‌شود گفت: فردی که به او توهین شده یا تهمتی به او نسبت داده شده می‌تواند بر اساس مقررات نظارت بر صدا و سیما درخواست خود را مبنی بر پاسخگویی به اتهام مطرح کند و صدا و سیما باید این فرصت را در اختیارش بگذارد، این زمان به تشخیص رئیس سازمان و مقررات صدا و سیما ممکن است در همان ساعت و همان برنامه باشد.

وی افزود: این فرصت و امکان پاسخگویی باعث می‌شود مردم تشخیص دهند شاید فردی که اتهام وارد کرده دلیلی نداشته و ممکن است در آرا و عملکرد او تاثیر بگذارد. در قانون انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده دادگاه‌ها باید به جرائم انتخاباتی رسیدگی کنند و وظایف این دادگاه‌های اختصاصی از زمان شروع تبلیغ آغاز می‌شود.

پور بابایی با بیان اینکه طبق قانون کاندیدا‌ها موظف هستند شرحی از عملکرد گذشته ارائه بدهند و برنامه‌های خود را به صورت دقیق از همه حیث اعلام کنند گفت: عموما جرائمی که افترا و توهین هستند به جزای نقدی تبدیل می‌شوند.

این وکیل تصربح کرد:  یک رئیس جمهور به عنوان فردی که در اکثر تصمیمات کشور اعمال نظر می‌کند و سیاست‌های خارجی و تصمیمات سایر قوا و ارگان‌ها روی فعالیتش تاثیر دارد باید بتواند برنامه‌هایی را که قابلیت اجرایی دارد، به طور مدون، دقیق و اختصاصی از حیث اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... به روشنی بیان کند و کارشناسانی در برنامه‌های دیگر این طرح‌ها را با موشکافی به بوته نقد و بررسی بگذارد و کارشناسی هم به عنوان مستنطق با طرح سوالات دقیق از نامزد‌ها دلایل مستندی بخواهد که اجرایی شدن طرح‌ها را تضمین کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار