هشدار، مراقب تب کریمه کنگو باشید

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما خبر داد.

دادفر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک (زئونوز) بین انسان و دام بوده و عامل اصلی انتقال آن کنه هیالوما می‌باشد.

 او افزود: بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که این ویروس می‌تواند در بدن اکثر دام‌های اهلی و برخی دام‌های وحشی وجود داشته است.

دادفر در خصوص اعتبارات اداره کل علیه انگل‌های خارجی بیان کرد: در سال ۹۹ تعداد ۴۴۱ هزار و ۳۳۴ راس دام سبک و سنگین و بیش از ۸۱۶  هزار متر مربع جایگاه دام از اعتبارات این اداره کل علیه انگل‌های خارجی بوده است.

  رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد:  از آنجایی که این بیماری در دام، بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و لاشه دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای دو تا مثبت چهار درجه سانتی گراد قرار گیرد و پس از گذراندن زمان پیش سرد قطعه بندی و مصرف شود.

 او با اشاره به راهکار‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو افزود: دامداران می‌توانند با  سم پاشی جایگاه  نگهداری دام  و حمام دادن دام‌ها، کشتار دام در کشتارگاه‌ها، عدم کشتار در معابر عمومی، و شستشو و ضدعفونی مکان‌های آلوده به خون و ترشحات دام‌ها از بیماری در دام‌ها جلو گیری کنند.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.