تکلیف جاماندگان ثبت نام در سامانه املاک و اسکان چه می‌شود؟

۱۹ خرداد مهلت ثبت خانه در سامانه املاک و اسکان به پایان رسید اما بسیاری از افراد نتوانستند اطلاعات واحد مسکونی خود را در این سامانه ثبت‌ کنند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ۲۴ نوزدهم خرداد ماه آخرین مهلت  ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور بود که به گفته محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی از ساعت ۱ بامداد ۲۰ خرداد سایت املاک و اسکان برای متقاضیان بسته شده و طی دو روز گذشته امکان ثبت نام وجود نداشته است.

 پیش از این ۱۹ خرداد ماه آخرین فرصت برای متقاضیان جهت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان اعلام شده بود؛ این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم اعم از مالکان، مستاجران اقدامی برای ثبت نام در این سامانه انجام نداده‌اند.

تمامی سرپرستان خانوار ملزم به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان بودند

براساس این گزارش طبق الزام قانونی (اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ۱۳۹۹) تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف شدند تا اطلاعات محل سکونت و املاک خود را با مالکیت رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نام کنند.

امکان تمدید ثبت نام در سامانه املاک و اسکان وجود دارد

در همین رابطه محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه فردا در جلسه ای با حضور وزیر راه وشهرسازی و سایر معاونت‌ها در خصوص تمدید ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تصمیم گرفته خواهد شد، گفت: با توجه به درخواست بسیاری از متقاضیان در رابطه با ثبت نام نکردن در سایت امکان تمدید کردن مهلت ثبت نام وجود دارد.

او ادامه داد: درخواست و پیشنهاد برای تمدید مهلت ثبت نام در این سامانه را ارائه کرده ایم و ممکن است تا مهر و یا دو ماه دیگر و یا کمتر تمدید شود اما هنوز تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: فردا همچنین در رابطه با پرداخت وام ودیعه مسکن و تعیین سقف اجاره تصمیم گیری نهایی خواهد شد.

او اظهار کرد: ممکن است این تصمیم توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود و ممکن است توسط خود وزارت راه وشهرسازی بیان شود.

این مقام مسئول یادآور شد: چندی پیش شایعاتی مبنی بر تمدید مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان مطرح شده که تمامی آن‌ها را رد می‌کنم چرا که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.

معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه همزمان با ثبت نام متقاضیان، بررسی و پالایش آن‌ها هم انجام می‌شود، افزود: متقاضیان باید هرچه سریعتر اقدامات لازم در رابطه با ثبت نام در این سایت را انجام دهند.

بر اساس این گزارش افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، مهم نیست که واحد‌های مسکونی در یک شهر یا در شهر‌های مختلف باشند،  به هر حال در صورتی که یک مالک، بیش از ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد، مشمول مالیات دو برابری می‌شود. همچنین اگر ۱۲۰ روز واحد مسکونی خالی و در اختیار یک مالک باشد که اقامتگاه دیگری دارد، مشمول مالیات می‌شود.

گفتنی است، فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می‌شود و بعد از آنکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات بودن خانه‌های خالی را دریافت کرد؛ باید به سامانه ملی املاک و اسکان جهت خوداظهاری مراجعه کند.

براساس تمهیدات وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای طرح که از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد، سرپرستان خانوار این امکان را داشتند که تا ۹ اردیبهشت براساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اقدام کنند. به همین ترتیب پس از آن برای افراد جامانده از ثبت‌نام طبق اعلام از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد امسال امکان درج اطلاعات ملکی و سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان فراهم شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد ایرانی
۱۳:۲۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
موضوع به این گستردگی و قانون به این همه نقص و ایراد.؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
طراحی وتشکیل سامانه ثبت املاک وداراییها،بمنظور شفافیت درامور،قراربود برای مسوولین و روسای نهادها و سازمانها بویژه وکلای مجلس،وزرا ومعاونین و روسای قوا کشور باشه،که حضرات با ترفند و طرفه الحیل،ودرجهت انحراف افکارعمومی،این مطالبه قانونی وملی رو به عموم مردم منتسب کردند، واا... ادم از اینهمه ،،شارلاتانیزم،، وا،میمونه، یاد یه ضرب المثل ناب فارسی افتادم که میگه: دزد پر رو،یقه صاحب خونه رو میگیره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
این قانون مجلس جدید چه تاثیراتی در "ثبت نام ابرمالکان صدها و هزاران واحدی" داشته؟؟!!

* "آمار تعداد ثبت نام ابرمالکان صدها و هزاران واحدی در سامانه املاک و اسکان تا آخر خرداد 1400 را اعلام کنید".

* وزارت مسکن با این قانون ها ضمن تشدید اعمال فشار بر اقشار مستضعف مالک یک یا دو واحد کوچک، زانوی خود را فقط بر گلوی اقشار مورد استضعاف می فشارد !!!!!!!

* این کارهای سازمان مالیاتی و وزارت مسکن، مثل "دریافت فوری مالیات قبل از پرداخت حقوق کارمندان دولتی" است و تاثیری در شفافیت نسبت به وضعیت ابرمالکان صدها و هزاران واحدی ندارد !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
ان شاءالله در دولت آیت الله دکتر رییسی عزیز در سامانه املاک ثبت نام خواهیم کرد چون به این دولت هیچ اعتمادی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
نکته اینجاست که خودشون مگه نمی دونن چی بنام کیه؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
شهر وند تهرانی
۱۱:۳۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
چون هدف مسولان نقره داغ کردن مردم نیست .لذا شایسته است حداقل تا پایان مهر ماه 1400 مهلت ثبت املاک تمدید گردد . ( انشا ا..)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری . یارو زورش به الاغ نمی رسید ، پالانش را می زد ! حا لا دولت نمی خواهد به جوانان مسکن دهد به مسکن مردم گیر داده !!! اگر کسی نخواهد مسکنش را اجاره دهد کی را باید ببینیم ؟ اجاره مسکن به مستاجر یعنی نابودی ملک ! پولی که بعنوان اجاره دریافت می شود برای تعمیر دوباره آن کافی نیست ! من خودم ملکی دارم ، اجاره داده بودم ، بخدا ویران شده بود از ایزوگام گرفته تا سفیدکاریش و غیره نابود شده بود . ما اگر ملکی داریم برای فرزندانمان درست کرده ایم . دولت هم اگر عرضه دارد شغلشان را فراهم کند ؟ اجاره هم نمی دهیم و در سامانه هم ثبت نمی کنیم ، ببینیم چطور به ما زور خواهید گفت !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
خودتون گفتید تمدید می شه.
الآن باید تکذیب کنید که مهلتش تموم شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
یکی توضیح بده تکلیف این همه املاک سند عادی که هیچ کجا آماری نداره و ثبت نشده چی میشه چون به راحتی ازش سو استفاده میشه
Iran (Islamic Republic of)
حسن تارو
۱۰:۰۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
میخاستیم مسولین املاکشون مشخص بشهحالا مردم باید ثبت نام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
عمرا ثبت نام کنیم . برید به مسئولین با خانه های آنچنانی بگید اول ثبت نام کنند. ظاهرا زورتون به اونا نمیرسه . گیر دادید به مردمان عادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
حالا ما که نتونستیم ثبت نام کنیم تکلیف مون چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
عجب! من که ثبت نام نکردم
تمدید هم بشه ثبت نام نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
منم نرسیدم ثبت نام کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
از اول هم موافق این طرح نبودم
بابا همه چی رو سیستمی کنید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
ای بابا
مگه نگفتن تمدید می‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
تکلیف ما که ثبت نام نکردیم چی میشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
این چه کاریه مگه با زور مردم رو به کاری وادار میکنن انقدرفشار برای وارد کردن مشخصات املاک مردم واقعا جای تعجب داره مطمئنن با مالیاتش که میگن زیاده تصمیم دارن کسری بودجه کشور رو از مردم بگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
من خونه پدرم زندگی میکنم کرایه هم نمیدم یعنی در توانم نیست که کرایه بدم چه جوری باید ثبت نام کنم پدرم صاحبخونه و من مستاجر ........ پدرم میگه قدیم کار میکردم برای بابام حالا بعد یه عمری کارکنم برای اولاد پدرم میگه ما از دو طرف سوختیم هی روزگار.....
پدر جون شرمنده شرمنده دوستت دارم.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۲۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
سلام مردم باید از مسولین وفرزندانشون بخوان اونا هم املاکشونا در سامانه ثبت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
دقیقاً مثل قضیه سهام عدالت که ضرب الاجل تعیین کردند،ولی متاسفانه سود آن را به همه مردم ایران پرداخت نکردند. از بابت ثبت سهام عدالت میلیارد ها تومان پول از مردم ایران اخذ کردند. بنام مالیات و لی صرفاً به خاطر ثبت اطلاعات مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۳۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
اول سامانه تونو درست کنید بعدا به مردم بگین ثبت نام کنند بیش از بیست مرتبه اقدام کردم نشدحتی توسط دوستانم ازکافی نت تلاش کردیم وقتی به مرحله بعدمیرفت ارور میداد یاهنگ میکرد/خلاصه کارکه بلدنیستیدواسه ملت انجام بدین فقط تومجلس نشستین هی طرح درست کنیدبابتش یه پولی ازمردم بکنیدعین ثبت نام کارت سوخت که قراربودباعابربانک انجام بشه بابت ثبت نام طرح ازهرنفر۲۳تومن گرفتن اخرهیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
کل این ماجرا فقط یک سری بازی هست برای مشغول کردن مردم و خرج کردن بیت المال، وگرنه خودشون خیلی بیشتر و بهتر از من و شما آمار همه چیز رو دارن...
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۳:۱۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
این طرح خوبی نیست کلا باید از مالک مالیات گرفته بشه درست مثل آمریکا و اروپا با این کار هم به اقتصاد کشور کمک میشه هم مال اندوزی در کشور کنترل میشه
آخرین اخبار