در نیم قرن اخیر؛

بیش از ۸۰ درصد گونه‌های نادر حیات وحش از بین رفته اند

نسبت به ۶۰ سال گذشته، حدود ۸۰ درصد جمعیت گونه‌های برجسته حیات وحش نظیر جبیر، آهو، هوبره، قوچ و میش، کل و بز در خراسان جنوبی از بین رفته اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تخریب ایستگاه‌های حیات وحش و شکار بی رویه از جمله عوامل مهم در کاهش جمعیت گونه‌های جانوری خراسان جنوبی است.

او افزود: گور خر ایرانی از صحنه طبیعت خراسان جنوبی حذف شده است و یوزپلنگ و پلنگ در آستانه انقراض قرار دارند و در اثر به هم ریختن زنجیره‌های غذایی طبیعت، مجال جولان دهی گونه‌هایی همچون گرگ و تشی افزایش یافته و موجب خسارت به اراضی کشاورزی و دام مردم می‌شود.

اکبری به قاچاق گونه‌های مهم زیستی استان هم اشاره کرد و گفت: شاهد قاچاق پرنده‌های کمیاب هوبره، کشته شدن خزندگان بومی بواسطه ناآگاهی مردم، تصادفات جاده‌ای حیات وحش، تخریب طبیعت با طرح‌های توسعه‌ای، بهره‌برداری بیش از حد از مراتع و زیستگاه‌ها و آلوده ساختن ساختن زیستگاه‌های بکر در اثر فعالیت‌های انسانی و ... هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: پارسال حدود ۲۹۳ نفر برای شکار غیر مجاز در خراسان جنوبی دستگیر شده‌اند که به دلیل تنوع و پراکندگی استان و کمبود محیط بان که فقط ۶۰ نفر هستند، می‌توان گفت این تعداد شکارچی غیر مجاز، حتی ۱۰ درصد از جمعیت تمام شکارچیان غیرمجاز هم نیستند.

او با بیان اینکه سالانه ۳ هزار تخلف شکار غیرمجاز پرندگان و پستانداران در خراسان جنوبی گزارش می‌شود و این آمار خیلی زیاد است گفت: همچنین سالانه بیش از سه هزار مهره‌دار زیر چرخ خودرو‌ها له می‌شوند که این نیز عدد بالایی است و نیاز به فرهنگ سازی و توجه مردم دارد.

اکبری افزود: در مشکلاتی مانند گرد و غبار، منابع طبیعی در کنار ماست، در مشکل پسماندها، استانداری و بهداشت با ما همکاری دارند، ولی در کشتار بی‌رویه و حذف تنوع زیستی، تنها هستیم، که مشکل ساز شده واین بخش مغفول مانده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.