هزاره‌ها به طرز فاجعه‌باری در معرض نسل‌کشی قرار دارند

محمدکریم خلیلی، رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان، اعلام کرد که هزاره‌ها به طرز فاجعه‌باری در معرض کشتار و نسل‌کشی باندهای جنایت‌کار قرار دارند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری نشانه، محمدکریم خلیلی، رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان کشتار  هزاره‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت که هزاره‌ها به طرز فاجعه‌باری در معرض کشتار و نسل‌کشی باند‌های جنایت‌کار قرار دارند.

آقای خلیلی امروز (یک‌شنبه، ۲۳ جوزا) در یک نشست خبری در کابل گفت که جنگ کنونی در کشور از همۀ گروه‌های قومی قربانی می‌گیرد، اما هزاره‌ها به دلیل هویت قومی‌شان به گونۀ هدف‌مند مورد نسل‌کشی قرار دارند.

رییس پیشین شورای عالی صلح اضافه کرد: «حوادثی که نمونۀ عینی نسل‌کشی هزاره‌ها است در جریان بیست سال گذشته بار‌ها مشاهده شده است.»

خلیلی همچنین خاطرنشان کرد که هیچ قوم و گروهی متهم به نسل‌کشی هزاره‌ها نیست و باند‌های جنایت‌کار پشت این برنامه قرار دارند.

محمد کریم خلیلی از حکومت به ویژۀ از شخص اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان خواست که نسل‌کشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسد و در پویش منع نسل‌کشی این گروه قومی که به تازگی به راه افتاده است، مشارکت کند.

او  همچنان بیان کرد: «تأمین امنیت شهروندان از مسئولیت‌های اصلی حکومت است و نهاد‌های امنیتی ضمن اتخاذ برنامه‌های موثر برای جلوگیری از تکرار حمله‌های هدفمند به قوم هزاره‌ها، باید مشخص کند که چه گروه‌ها و باند‌های جنایت‌کاری پشت این حمله‌ها قرار دارند.»

رییس پیشین شورای عالی صلح هشدار داد که اگر حکومت به تأمین امنیت هزاره‌ها بی‌توجهی کند، این قوم از حق مشروع خود دفاع خواهد کرد.

این در حالی است که در ادامۀ کشتار هدف‌مند هزاره‌ها و پس از چندین حملۀ مرگ‌بار در غرب کابل که از هزاره‌ها به طرز هدفمندی قربانی گرفت، پویشی به نام «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» در شبکۀ اجتماعی توییتر به راه افتاده است. در ادامۀ این پویش، اتحادیۀ اروپا و آلمان نیز از کشتار هدف‌مند هزاره‌ها در افغانستان یادآوری کرده و خواستار توقف آن شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
شیعیان در همه جای دنیا خط قرمز ما محسوب میشن و باید از قدرتی که خدا بهمون داده ازشون محافظت کنیم ولو مجبور بشیم بباریمشون اینجا
آخرین اخبار