روند مدرن‌سازی سلاح هسته‌ای در جهان نگران‌کننده است

موسسه صلح استکهلم در گزارشی درباره روند مدرن‌سازی سلاح هسته‌ای در کشورهای مختلف ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از القدس العربی، موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم روند نگران کننده‌ای را در وضع سلاح‌های هسته‌ای در جهان شناسایی کرده است.

موسسه مطالعات صلح استکهلم (SIPRI) مستقر در سوئد در گزارش سالانه خود که اعلام کرد اگرچه تعداد کلاهک‌های هسته‌ای همچنان در حال کاهش است، سلاح‌های هسته‌ای قابل استفاده بیشتری نسبت به سال گذشته وجود دارد. به نظر می‌رسد روند کاهشی این کلاهک‌های قابل استفاده، متوقف شده است.

در همین زمان، برنامه‌های مدرن‌سازی بزرگ و پرهزینه‌ای در برخی از کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای در حال اجرا بود.

بر اساس این گزارش در آغاز سال ۲۰۲۱ در مجموع ۱۳۰۸۰ سلاح هسته‌ای روی زمین وجود داشته است. این آمار ۳۲۰ واحد کمتر از سال گذشته و کمتر از یک پنجم آن آماری است که در میان جنگ سرد اعلام شده بود.

آمریکا و روسیه هنوز بیش از ۹۰ درصد این سلاح‌ها را در اختیار دارند و باقی سلاح‌های هسته‌ای در رژیم صهیونیستی، انگلیس، فرانسه، چین، پاکستان، هند و کره شمالی توزیع قرار دارند.

محققان این موسسه تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را که قبلا روی موشک‌ها یا پایگاه‌های فعال نصب شده‌اند را نگران کننده می‌دانند. موسسه SIPRI این سلاح‌های هسته‌ای را آماده پرتاب می‌داند و این تعداد از ۳۷۲۰ واحد به ۳۸۲۵ واحد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.

آمریکا و روسیه هر کدام حدود ۵۰ واحد به آن اضافه کرده اند. انگلیس و فرانسه نیز کلاهک‌های آماده دارند.

این موسسه بین‌المللی پیشتر اعلام کرده بود هزینه‌های نظامی در جهان سال ۲۰۲۰ با ۲.۶ درصد افزایش، به یک میلیارد و ۹۸۱ میلیون دلار (حدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون یورو) رسید و این زمانی بود که تولید ناخالص داخلی جهان ۴.۴ درصد کاهش داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار