نماد «اهر شهر ملی ورنی» رونمایی شد

نماد ویژه «اهر شهر ورنی ایران» همزمان با هفته صنایع دستی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این شهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،ورنی بافی اهر یکی از معروف‌ترین صنایع دستی آذربایجان شرقی و نوعی از زیرانداز‌های سنتی این منطقه است که اهالی اهر و ارسباران و زنان عشایر این منطقه آن را می‌بافند.

ورنی‌های پشمی، پشمی ابریشمی، کف ابریشم و ابریشم خالص انواعی از ورنی هستند که به دست هنرمندان منطقه ارسباران تولید می‌شوند و در واقع هنر دستی عشایر است.

حدود ۴۰ درصد عشایر آذربایجان شرقی در منطقه ارسباران مستقر و ۸۵ درصد عشایر استان نیز به باف ورنی مشغول هستند و سالانه حدود چهار هزار مترمربع از این اثر هنری و دست بافت به بازار‌های داخلی و خارجی ارسال می‌شود.

قدمت ورنی بافی در ارسباران به ۲ قرن پیش باز می‌گردد که ورنی بافان بدون استفاده از نقشه و طرح آن را می‌بافتند و اصولاً طرح‌های ورنی برگرفته از تخیلات ذهنی بافندگان آن است.

نماد «اهر شهر ملی ورنی» رونمایی شددر سال ۱۳۸۸ ورنی اهر به عنوان یکی از آثار معنوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و گواهی نامه “اهر شهر ملی ورنی” در ۲۲ دی ماه پارسال توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار آذربایجان شرقی اعطا شد.

ورنی شبیه گلیم بدون پُرز است که کاربردی در تابلو‌های دیواری و زیرانداز، کیف و کفش دارد.

این هنر صنعت به سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ‌های تار شکل گرفته و نقش می‌پذیرد و طرح کلی آن از سه جز حاشیه، متن، و ترنج (به معنی حوض) تشکیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار