یورو ۲۰۲۰؛

هفته اول جام ملت‌های اروپا؛ از حمله قلبی اریکسن تا نزدیک شدن رونالدو به علی دایی

هفته اول رقابت‌های جام ملت‌های اروپا با حوادث و حواشی فوتبالی و غیرفوتبالی گوناگونی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سرانجام پس از کش و قوس‌ها و ابهامات فراوان ناشی از شیوع ویروس کرونا، شانزدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۲۰) از ۲۱ خرداد آغاز شد. روز گذشته (سه شنبه) هفته اول این مسابقات با اتفاقات و حواشی گوناگون به پایان رسید.

کرونا نه تنها باعث شد یورو ۲۰۲۰ یک سال به تعویق بیفتد بلکه حتی تا آخرین لحظه هم برگزاری این بازی‌ها را در سال ۲۰۲۱ در هاله‌ای از ابهام بود. گرچه بازی‌ها با تلاش یوفا و کشور‌های اروپایی برگزار شد، اما کرونا از رونق مسابقات به شدت کاسته است.

آنچه که در وهله اول و از همان بازی افتتاحیه بیشتر از هر چیزی به چشم آمد، صندلی‌های خالی ورزشگاه‌های میزبان و در نتیجه کاهش شور و هیجان به هنگام برگزاری مسابقات بود. به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ورزشگاه‌های میزبان حق استفاده از تمام ظرفیت خود را ندارند و اغلب ۲۰ درصد این ورزشگاه‌ها به هواداران اختصاص داده شده است.

هفته اول جام ملت‌های اروپا؛ از حمله قلبی اریکسن تا نزدیک شدن رونالدو به علی دایی

برای نخستین بار در تاریخ ۶۰ ساله این رقابت‌ها میزبانی به چند کشور داده شده است. دیدار افتتاحیه در ورزشگاه المپیک رم برگزار شد و ومبلی لندن میزبان فینال خواهد بود. علاوه بر این ۲ شهر، شهر‌های باکو، سن پترزبورگ، مونیخ، آمستردام، بخارست، سویا، گلاسکو، کپنهاگ و بوداپست هم میزبان این بازی‌ها هستند.

هفته اول جام ملت‌های اروپا؛ از حمله قلبی اریکسن تا نزدیک شدن رونالدو به علی دایی

اریکسن مرگ را ملاقات کرد

مهمترین اتفاق هفته اول که حتی بازی‌ها را نیز تحت الشعاع خود قرار داد برای کریستین اریکسن هافبک تیم ملی دانمارک رخ داد.

در دومین روز یورو ۲۰۲۰ دانمارک و فنلاند به مصاف هم رفتند. دقیقه ۴۲ این بازی اریکسن ناگهان نقش زمین شد و بازیکنان و تمام تماشاگران را در شوک فرو برد. بازیکن باشگاه اینترمیلان بعد از پرتاب اوت هم تیمی اش به سمت او یکباره بر زمین افتاد و بیهوش شد.

با توجه به ذهنیتی که هواداران و حتی بازیکنان فوتبال از رویداد‌های تلخ مشابه داشتند، اضطراب و نگرانی به ویژه نزد بازیکنان و هواداران دانمارکی به اوج رسید، اما پزشکان تیم به سرعت خود را به او رساندند و ۱۵ دقیقه عملیات احیا با موفقیت انجام شد و اریکسن به زندگی برگشت و سپس با آمبولانس راهی بیمارستان شد. مشکل این بازیکن دانمارکی حمله قلبی تشخیص داده شد.

سقوط یک تماشاگر از سکو‌های ورزشگاه

یکی دیگر از اتفاقات حاشیه‌ای هفته اول افتادن یک تماشاگر از سکو‌های ورزشگاه ومبلی لندن بود.

۲۴ ساعت پس از ایست قلبی اریکسن دانمارکی، یک تماشاگر انگلیسی هنگام تماشای بازی تیم ملی کشورش مقابل کرواسی از جایگاه تماشاگران ورزشگاه ومبلی به پایین افتاد و به شدت آسیب دید. مرد انگلیسی روی صندلی‌ها و کف سنگی طبقه پایین سقوط کرد که بلافاصله به بیمارستان فرستاده شد و در حال حاضر تحت مراقبت ویژه است.

هفته اول جام ملت‌های اروپا؛ از حمله قلبی اریکسن تا نزدیک شدن رونالدو به علی دایی

زانو زدن بازیکنان

یکی دیگر از حواشی یورو ۲۰۲۰، ماجرای زانو زدن بازیکنان قبل از آغاز هر بازی به نشانه همدردی با سیاه‌پوستان پس از قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور بود.

رکورد‌هایی که به ثبت رسید

از نظر نتایج بازی‌ها اتفاق چندان عجیب و غریبی رخ نداد و نتایج تقریبا آن طور که انتظار می‌رفت رقم خورد. شاید به توان گفت اولین شگفتی جام پیروزی فنلاند برابر دانمارک بود.

تیم ملی فنلاند توانست در شب مصدومیت ناگوار کریستین اریکسن، دانمارک را در زمین خودش شکست دهد و به اولین پیروزی تاریخ خود در یورو دست یابد.

هفته اول جام ملت‌های اروپا؛ از حمله قلبی اریکسن تا نزدیک شدن رونالدو به علی دایی

اولین گل به خودی یک دروازه بان در جام ملت‌های اروپا

در جریان دیدار تیم‌های لهستان برابر اسلواکی شزنی دروازه بان لهستان به اشتباه دروازه تیم خود را باز کرد و باعث شکست تیم ملی لهستان شد.

این گل به خودی شزنی که دقیقه ۱۸ به ثمر رسید اولین گل به خودی یک دروازه بان در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های اروپا بود و بدین ترتیب به عنوان یک رکورد به ثبت رسید.

البته این اولین گل به خودی یورو ۲۰۲۰ نبود. اولین گل به خودی این مسابقات در همان بازی افتتاحیه در دیدار ترکیه - ایتالیا توسط مریح دمیرال بازیکن ترکیه به ثمر رسیده بود و در واقع یورو ۲۰۲۰ با یک گل به خودی شروع شد.

حتی تکلیف بازی بزرگ هفته اول بین تیم‌های فرانسه و آلمان نیز با گل به خودی مشخص شد؛ هوملس مدافع آلمان دروازه تیم خودی را گشود تا سه امتیاز ارزشمند این دیدار نصیب شاگردان دشان شود.

هفته اول جام ملت‌های اروپا؛ از حمله قلبی اریکسن تا نزدیک شدن رونالدو به علی دایی

ظهور جوان‌ترین بازیکن جام ملت‌های اروپا

جود بلینگهام هافبک جوان تیم ملی انگلیس با حضور در بازی تیم ملی کشورش مقابل کرواسی با ۱۷ سال و ۳۴۹ روز به جوان‌ترین بازیکن تاریخ جام ملت‌های اروپا تبدیل شد.

بازیکن باشگاه دورتموند که فصل گذشته در بوندسلیگا درخشید در این بازی به جای هری کین به میدان آمد.

طولانی‌ترین گل یورو در ۴۰ سال اخیر

از دیگر اتفاقات فوتبالی شکسته شدن رکورد طولانی‌ترین گل ۴۰ سال اخیر جام ملت‌های اروپا بود.

در دیدار جمهوری چک و اسکاتلند در همپدن پارک گلاسکو پاتریک شیک مهاجم چک از فاصله ۴۵.۵ متری دروازه میزبان را گشود. این طولانی‌ترین گل جام ملت‌های اروپا از سال ۱۹۸۰ به بعد بود.

غایبان بزرگ و رکورد شکنی رونالدو

رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ چند غایب بزرگ دارد که یکی از آن‌ها زلاتان ابراهیموویچ ستاره تیم ملی سوئد است. زلاتان که پس از چند سال به تیم ملی دعوت شده بود به دلیل آسیب دیدگی فرصت حضور در این رقابت‌ها را پیدا نکرد.

البته مهاجم سوئدی تنها غایب بزرگ این جام نیست. سرخیو راموس ستاره خط دفاعی رئال مادرید و اسپانیا توسط انریکه به تیم ملی این کشور دعوت نشد.

این در حالی است که رونالدو با حضور برابر مجارستان به اولین بازیکنی تبدیل شد که در ۵ دوره مختلف جام ملت‌ها بازی کرده است. رونالدو با ۲ گلی که برابر مجارستان زد با ۱۱ گل زده عنوان بهترین گلزن تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را از آن خود کرد.

نزدیک شدن رونالدو به رکورد علی دایی

رونالدو مهاجم پرتغال که در تلاش است با عبور از رکورد ۱۰۹ گل ملی علی دایی عنوان برترین گلزن بازی‌های ملی جهان را به دست آورد، در دیدار برابر مجارستان ۲ گل به ثمر رساند و به این ترتیب فاصله خود را با علی دایی به عدد ۴ رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار