نماینده اتحادیه اروپا خواستار تقویت گفتگو‌ها برای استقرار صلح در افغانستان شد

نماینده اتحادیه اروپا گفت با توجه به روند خروج نیرو‌های خارجی باید گفتگو‌ها برای استقرار صلح پایدار در افغانستان تقویت شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، نمایندگانی از دولت افغانستان و گروه طالبان طی هفته‌های گذشته در دوحه قطر با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده اند؛ موضوع اصلی این گفتگو‌ها نیز استقرار صلح در خاک افغانستان بوده است.

اما روند مذاکرات صلح به دلیل اعلام ضرب العجل برای خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان به شدت کند شده که به گفته نماینده اتحادیه اروپا نیاز است احیا شود.

بر این اساس، توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان گفت: پیشرفت‌های قابل قبولی در مذاکرات صلح میان مقامات دولتی افغانستان با گروه طالبان حاصل نشده است. از این رو نیاز است اقدامات عملی تری در این زمینه صورت گیرد.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان روز گذشته در توئیتر خود نوشت: گروه‌هایی از دو تیم مذاکره کننده برای گفتگو در مورد ارزیابی مجدد چگونگی صلح با یکدیگر دیدار کرده اند.

نیکلاسون در ادامه گفت: برای اثبات پیشرفت واقعی نیاز است هر دو طرف بسته‌های پیشنهادی خود درباره برنامه هایشان برای صلح پایدار در منطقه را ارائه دهند. نتیجه گفتگو‌ها با نیرو‌های طالبان هنوز به صورت شفاف ارائه نشده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این باره تصریح کرد: طالبان یک برنامه مدون برای استقرار صلح در افغانستان دارد، ولی آن را برای نیرو‌های خارجی آشکار نخواهد کرد. جزئیات این برنامه باید در نشستی اساسی برای گفتگو‌های صلح علنی شود.

با توجه به خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان بسیاری نگران از سرگیری درگیری‌ها در این کشور هستند. در هفته‌های گذشته خشونت و درگیری‌ها در نقاط افغانستان افزایش یافته که مسئولیت بسیاری از آنان را نیرو‌های طالبان برعهده گرفته اند. با این حال، خطر ظهور تروریست های داعشی نیز در خاک افغانستان در حال افزایش است. با این وجود، دستکم دولت افغانستان و طالبان مبارزه با تروریست های داعشی وجه اشتراک دارند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، طالبان ، صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار