اسدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اختلال لیپید؛ از تشخیص تا درمان

یک فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: داشتن سبک زندگی سالم و مصرف غذای مناسب و داشتن تحرک کافی از بروز اختلال لیپید جلوگیری می‌کند.

پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: چربی‌های اصلی خون یا لیپید‌ها شامل تری گلیسرید و کلسترول هستند. دو شکل اصلی کلسترول در بدن شامل HDL (لیپو پروتئین پرچگال) و LDL (لیپوپروتئین کم چگال) هستند و اگر میزان نرمال آن‌ها در بدن به هم بخورد، باعث افزایش ایجاد بیماری ها، خصوصا بیماری‌های قلبی عروقی در بدن می‌شوند.

اسدی ادامه داد: در واقع LDL کلسترول بالا و یا HDL کلسترول پایین، مضر هستند و باعث تصلب شرایین و انسداد عروق و افزایش احتمال سکته قلبی و مغزی می‌شوند.

او افزود: HDL کلسترول به عنوان کلسترول مفید نام برده می‌شود، زیرا روی قلب اثر محافظتی مفیدی دارد، خصوصا اگر میزان آن بالای ۶۰ باشد؛ که بیشتر در ورزشکاران اتفاق می‌افتد. در مقابل، افزایش تری گلیسرید، باعث آسیب به لوزالمعده (پانکراس) و قلب می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: علائم بالینی افزایش لیپید یا چربی خون شامل بیماری قلبی عروقی، افزایش احتمال ابتلا به فشار خون، دیابت، پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) و ضایعات پوستی (گزانتلاسما) به صورت رسوب چربی، زیر پوست که اغلب زیر چشم‌ها ایجاد می‌شود همینطور می‌تواند باعث بروز درد‌های مفاصل و عضلانی و خستگی شود.

اسدی در مورد علل افزایش چربی خون یا اختلال لیپید اظهار کرد: بیماری‌های ارثی و عوامل محیطی از مهمترین دلایل افزایش چربی خون هستند. 

او افزود: عوامل محیطی شامل سبک زندگی نامناسب نظیر رژیم غذایی نامناسب و استفاده از چربی اشباع و یا ترانس، که بیشتر در چربی‌های حیوانی مثل محصولات لبنی و استیک وجود دارد، منجر به بروز اختلال لیپید می شوند، این چربی‌ها باعث بروز آثار مضر مثل کاهش HDL و افزایش LDL می‌شوند که در غذا‌هایی مثل چیپس و بعضی از انواع کره‌های گیاهی موجودند.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم ادامه داد: از سایر علل محیطی چربی خون می توان به بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت، تیروئید، سندروم متابولیک، سندروم کوشینگ، بیماری‌های کلیوی و اختلال تخمدان پلی کیستیک اشاره کرد. عوامل دیگری مانند کم تحرکی و ورزش نکردن و مصرف سیگار و مصرف بعضی از دارو‌ها نیز موثر است.

تشخیص و درمان

اسدی بیان کرد: زمان بررسی اندازه گیری چربی خون باید در افراد بالای ۲۰ سال صورت بگیرد و با توجه به ریسک بیمار، کنترل متناوب به صورت هر یک تا ۵ سال انجام شود.مدت زمان ناشتا بودن برای اندازه گیری چربی خون، حدود ده تا ۱۲ ساعت است.

او در مورد درمان اختلال لیپید گفت: رفع علت زمینه ای، سبک زندگی سالم، شامل داشتن رژیم غذایی مناسب و عدم مصرف چربی‌های ترانس و فست فود و ورزش کردن و مصرف دارو‌های مفید برای رفع این عارضه که سردسته‌ی آن از گروه استاتین‌ها هستند، موثر است. 


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار