تفسیر قرآن؛

عامل انحراف از یاد پروردگار چیست؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۱ سوره جمعه و همچنین روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ

و این مردم (سست ایمان)، چون تجارتی یا لهو و بازیچه‌ای ببینند بدان شتابند و تو را در نماز تنها گذارند؛ بگو که آنچه نزد خداست (یعنی ثواب آخرت و بهشت ابد) بسیار برای شما از لهو و لعب و تجارت (های دنیا) بهتر است و خدا بهترین روزی‌دهنده است. (در شأن نزول آیه جابر روایت کرد که قومی با پیامبر (ص) نماز جمعه می‌خواندند، آواز طبل کاروان تجارت شنیدند، همه از پی تجارت و صدای لهو طبل رفتند جز هشت یا دوازده تن. رسول اکرم (ص) فرمودند: اگر این عده هم می‌رفتند عذاب خدا بر امت نازل می‌شد)

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۱ سوره جمعه

تفسیر آیه ۱۱ سوره جمعه

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «قُلْ مَا عِندَ اللهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجَارَةِ»؛ یعنی برای کسانی که تقوا پیشه می‌کنند. در تفاسیر می‌خوانیم:پیامبر اکرم (ص) مشغول خواندن خطبه‌های نماز جمعه بود که کاروان تجاری همراه با طبل و دُهل و سر و صدا وارد مدینه شد. بیشتر نمازگزاران به سراغ کاروان رفتند و حضرت را که در حال ایستاده مشغول ایراد خطبه بود، تنها گذاشتند. این آیه نازل شد و آنان را توبیخ کرد.


بیشتر بخوانید


آیه به جای انتقاد از ترک خطبه و نماز، از تنها گذاردن پیامبر، انتقاد می‌کند. آری، شکستن حرمت رهبر آسمانی از شکستن خطبه و نماز مهم‌تر است. آغاز این سوره با بعثت پیامبر اسلام (ص) بود و پایان آن، با انتقاد از تنها گذاشتن آن حضرت و این خود هشدار به مؤمنان است.

پیام‌های آیه ۱۱ سوره جمعه

۱- قرآن، از حرص و بی تقوایی در کسب و کار انتقاد می‌کند. «وَ إِذا رَأَوْا ... اِنْفَضُّوا إِلَیْها»

۲- عامل انحراف از یاد خدا، یا مادّیات است و یا نفسانیّات. «تِجارَهً أَوْ لَهْواً»

۳- خطیب جمعه باید در حال ایستاده، به ایراد خطبه بپردازد. «وَ تَرَکُوکَ قائِماً»

۴- هرکاری که اطراف رهبر الهی را خلوت کند، قابل توبیخ است. «وَ تَرَکُوکَ قائِماً»

۵-گرایش‌های مردم، همیشه صحیح و به حق نیست. «وَ تَرَکُوکَ قائِماً»

۶- دو خطبه، جزء نماز جمعه است و استماع آن‌ها لازم است. «وَ تَرَکُوکَ قائِماً»

۷- در تبلیغ، مسایل مادّی را نفی نکنید بلکه برتری معنویات را مطرح کنید. «ما عِنْدَ اللّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَهِ»

۸-ملاک ارزش ها، حسن عاقبت است نه کامیابی‌های زود گذر. «ما عِنْدَ اللّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَهِ»

۹- برای کسب رزق، عبادت را رها نکنید تا به سراغ تجارت بروید. بلکه ابتدا عبادت کنید و سپس به سراغ تجارت بروید، که رزق به دست خداست. «ما عِنْدَ اللّهِ خَیْرٌ ... وَ اللّهُ خَیْرُ الرّازِقِینَ»

۱۰- تجارت تنها راه به دست آوردن رزق نیست، اگر خدا بخواهد از غیر آن هم به شما رزق می‌دهد. «وَ اللّهُ خَیْرُ الرّازِقِینَ»

۱۱- خداوند روزی نمازگزاران جمعه را تضمین کرده است. «وَ اللّهُ خَیْرُ الرّازِقِینَ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار