مختومه شدن ۱۰ هزار پرونده سال‌های قبل در دادگاه‌های فارس

رئیس کل دادگستری فارس گفت: حدود ۳۵۰ هزار پرونده پارسال به محاکم قضایی فارس وارد شده که علاوه بر همه آن‌ها حدود ۱۰ هزار پرونده سال‌های قبل هم رسیدگی و مختومه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین موسوی در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نماز جمعه شیراز با اشاره به اینکه در دو سال اخیر مسئولیت آیت الله رئیسی در قوه قضاییه اندازه ده سال کار و تلاش شد، گفت: در محاکم حقوقی ما طول رسیدگی به یک پرونده حقوقی به طور میانگین ۱۸ روز است و میانگین رسیدگی و ختم رسیدگی به پرونده‌ها در کشور ۱۰۲ روز است، ولی در استان فارس ۸۹ روز است.

رئیس کل دادگستری فارس افزود: حدود ۳۵۰ هزار پرونده پارسال به محاکم قضایی استان وارد شده که علاوه بر همه آن‌ها حدود ده هزار پرونده سال‌های قبل هم رسیدگی و مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری فارس افزود: یکی از اقدامات دیگری که از سوی این مجموعه دنبال می‌شود دادرسی‌های الکترونیک با زندان است تا بدون نیاز به انتقال زندانی از طریق الکترونیک بین قاضی و زندانی ارتباط برقرار می‌شود.

موسوی تصریح کرد: برخی مواقع شاهد بودیم که برخی زندانیان را با دست بند و پابند به محاکم انتقال می‌دادند که هم شان آن‌ها حفظ نمی‌شد و هم بازتاب خوبی نداشت.

او ادامه داد: پارسال در دادرسی الکترونیکی به صورت مستقیم از منازل افراد، ۷۰۰ دادرسی الکترونیکی بدون حضور شاکی و متهم برگزار شده همین روند در وسعت بسیار بیشتری به صورت الکترونیکی بین قاضی و متهم و یا مجرم در زندان‌ها انجام شده است تا هم از تردد‌ها کاسته شود هم هزینه‌ها کمتر شود و هم بحث شیوه نامه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا لحاظ شود.

او ادامه داد: همچنین در سفر پارسال رئیس قوه قضائیه به استان، ۲ هزار و ۷۲۰ نامه تحویل وی شد که از این تعداد هیچ کس از اطاله دادرسی شاکی نبود.

رئیس کل دادگستری فارس افزود: در جریان شیوع ویروس کرونا در کشور حدود ۲۰۰ هزار زندانی به مرخصی رفتند که ۲۳ هزار نفر از آن‌ها مربوط به استان فارس است و این سبب شد که در زندان‌های استان هیچ زندانی از کرونا دچار آسیب نشود در حالی که برخی قضات ما مبتلا و متاسفانه عده‌ای نیز فوت کردند.

موسوی، یکی از اقدامات و برنامه‌ای دیگر دادگستری فارس را برخورد با زمین خواران دانست و گفت: پارسال حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی را از دست زمین خواران آزاد کردیم و این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد. همچنین با باغ شهر‌های غیر مجاز یا باغ شهر‌هایی که در این شرایط کمبود آب اقدام به حفر چاه غیر مجاز می‌کنند برخورد قاطع خواهیم کرد.

او ادامه داد: کاهش پرونده‌های قدیمی، حمایت از تولید، افزایش ملاقات‌های مردمی، افزایش تعداد احکام جایگزین حبس و افزایش تعداد پرونده‌هایی منتهی به صلح و سازش از دیگر اقداماتی است که توسط این مجموعه با جدیت دنبال شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار