توسعه ۲ برابری پوشش بیمه‌ای روستاییان در آذربایجان‌غربی

ارتقای ضریب نفوذ بیمه در روستا‌ها از طرح‌های مختلفی نظیر بیمه سلامت و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به اهتمام مسوولان در سراسر کشور محقق شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، میزان رشد اقتصادی، جایگاه بین‌المللی کشور‌ها را رقم می‌زند و برای تحقق این امر، کشور‌ها در تلاش هستند تا شاخص‌های توسعه یافتگی خود را ارتقا دهند و از این طریق در چرخه بهبود وضعیت اقتصادی نقش تأثیرگذاری ایفا کنند.

در این بین صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی و به عنوان یکی از عمده‌ترین نهاد‌های اقتصادی همواره مدنظر دولت‌مردان بوده و ارتقای شاخص‌ها و آمار و ارقام در این بخش از جمله موارد مهم مقایسه کشور‌ها به شمار می‌رود.

طی سال‌های گذشته، اقدامات مختلفی برای توسعه چتر بیمه‌ای برای اقشار روستایی انجام شده است؛ و طی سال‌های اخیر توجه به افزایش رفاه اجتماعی، بهره مندی از ظرفیت بیمه در بخش درمان و تامین آتیه اقشار مختلف مردم، در دستور کار قرار گرفت و همواره یکی از نقاط درخشان فعالیت‌های توسعه یافتگی به شمار می‌رود.

عملکرد مسوولان در بخش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با رشد ۲ برابری میزان بیمه‌شدگان و توسعه خدمات بیمه‌ای نشان از توجه آن‌ها به رفاه و آسایش روستاییان در سطح جامعه است.

رشد ٨٧ هزار نفری بیمه‌شدگان روستایی در آذربایجان‌غربی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: تا چند سال گذشته ۳۴ هزار و ۶۷۰ نفر تحت پوشش این صندوق بوده‌اند و این رقم هم اینک با رشد ٨٧ هزار نفری به ۱٢٢ هزار و ۳٠٠ خانوار رسیده است.

یونس معزز اظهار داشت: با این آمار تعداد بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی را در افراد تحت پوشش صندوق نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: همچنین سه هزار و ۷٣۵ خانوار روستایی آذربایجان‌غربی از مستمری بازماندگان تحت تکفل و مستمری از کارافتادگی بهره‌مند شده‌اند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی با بیان اینکه همه اقشار جامعه نیازمند بیمه اجتماعی هستند، اظهار داشت: اقشار آسیب‌پذیری، چون روستاییان و کشاورزان از اولویت و ضرورت بیشتری برای زیرپوشش قرار گرفتن بیمه برخوردار هستند.

۱۷ هزار زن روستایی آذربایجان‌غربی تحت‌پوشش بیمه اجتماعی هستند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: ۱۷ هزار و ۷۳۵ نفر از بانوان شاغل روستایی این استان تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند.

معزز افزود: این زنان در مشاغل زیربخش قالی‌بافان، صنایع‌دستی، دامپزشکی، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و تکمیلی، امور دام، منابع طبیعی و تولیدات گیاهی فعال هستند و می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۱ نفر از زنان سرپرست خانوار نیز جزو مستمری بگیران هستند، ادامه داد: تمامی بانوان شاغل روستایی آذربایجان غربی می‌توانند با مراجعه به دفاتر و کارگزاری‌های این صندوق خود را بیمه کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ٩٨ کارگزاری فعال بیمه‌ای در سطح این استان فعال است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این دفاتر و پرداخت مبالغی بین ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ١١ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به صورت سالانه خود را بیمه کنند.

معزز تاکید کرد: روستاییانی که توانایی پرداخت حق بیمه خود را ندارند نیز می‌توانند به صورت اقساط در ۲ یا چهار نوبت اقدام به پرداخت کنند.

وی گفت: روستاییان و افراد ساکن شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر در آذربایجان غربی با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه و پس از رسیدن به سن ۶۵ سالگی بازنشسته محسوب می‌شوند و هر ماه مستمری می‌گیرند.

معزز با بیان اینکه همه اقشار جامعه نیازمند بیمه اجتماعی هستند، اظهار داشت: اقشار آسیب‌پذیری، چون روستاییان و کشاورزان از اولویت و ضرورت بیشتری برای زیرپوشش قرار گرفتن بیمه برخوردار هستند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی بیان کرد: بازنشستگی، ازکارافتادگی ناشی از کار، بیماری، حوادث و مزایای مستمری بازماندگان با امکان انتقال سوابق بیمه‌های اجتماعی از دیگر مزیت‌های این بیمه به شمار می‌رود.

معزز جلوگیری از مهاجرت روستاییان، کاهش اختلاف طبقاتی، تامین امنیت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد را از مهمترین اهداف صندوق بیمه اجتماعی عنوان کرد و افزود: مشاغل ۲۳۰گانه بخش‌های مختلف کشاورزی با تایید سازمان جهاد کشاورزی یا نظام صنفی کشاورزی، محل سکونت به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان درمی‌آیند.

سامانه سبا پاسخگوی بیمه‌شدگان روستایی و عشایری آذربایجان‌غربی است

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: سامانه هوشمند پیامکی "سبا " با شماره ۳۰۰۰۲۷ این صندوق با هدف دسترسی راحت بیمه‌شدگان و ارائه خدمات غیرحضوری به مراجعه‌کنندگان راه‌اندازی شده و بیمه‌شدگان می‌توانند درخواست‌های خود را در این سامانه ثبت و نتیجه را دریافت کنند.

معزز افزود: بیش از ۲ هزار پیامک به سامانه هوشمند پیامکی بیمه اجتماعی (سبا) توسط بیمه شدگان این استان ارسال و خدمات لازم به این تعداد درخواست ارائه شده است.

وی ادامه داد: این سامانه به صورت تعاملی با مخاطبان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ارتباط برقرار می‌کند و براساس متن درخواستی که مخاطب در پیامک خود به صندوق شماره ۳۰۰۰۲۷ ارسال می‌کند، پاسخ مناسب را تهیه و با پیامک به وی بازمی‌گرداند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی اضافه کرد: دریافت کد‌ها و اطلاعات کارگزاری‌های این سازمان، دریافت نحوه کارکرد سامانه، دریافت شناسه پرداخت و همچنین پرداخت اقساطی حق بیمه از جمله خدماتی است که توسط این سامانه ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: جزئیات استفاده از این سامانه با ارسال پیامک خالی به شماره ۳۰۰۰۲۷ قابل مشاهده است.

حدود ۷ هزار خانوار عشایری تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ٢٠ هزار خانوار عشایری در این استان زندگی می‌کنند که تاکنون با تلاش مسوولان ۶ هزار و ۹۳۹ خانوار از این تعداد از خدمات بیمه اجتماعی روستاییان استفاده می‌کنند.

علی ناجی اظهار داشت: با این آمار حدود ۴۰ درصد از جامعه عشایری این استان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: عشایر می‌توانند با مراجعه به دفاتر بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و با پرداخت مبالغی بین ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ١١ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به صورت سالانه خود را بیمه کنند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: بازنشستگی، از کارافتادگی ناشی از کار، بیماری، حوادث و مزایای مستمری بازماندگان با امکان انتقال سوابق بیمه‌های اجتماعی از دیگر مزیت‌های این بیمه به شمار می‌رود.

ناجی با اشاره به بیمه دام عشایر نیز اظهار داشت: در بخش بیمه دام عشایری نیز تاکنون ۲۸۹ هزار و ۵۹ راس دام تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: عشایر برای بیمه کردن هر راس دام خود حدود ۲۰ هزار ریال را برای بیمه پایه پرداخت می‌کند و در بخش بیمه تکمیلی نیز میزان این رقم با توجه به شرایط بیمه متفاوت است.

وی اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی حدود ۲ میلیون واحد دامی سبک و سنگین را در اختیار دارند و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عشایر استان با امکانات محدود خود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، بیان کرد: می‌توان با احیا و تقویت مهارت‌های عشایر و ارائه طرح‌های مشتری‌پسند و طبق نیاز بازار در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید) گام‌های موثری را برداشت.

ناجی تاکید کرد: جمعیت عشایری آذربایجان‌غربی چهار درصد از جمعیت کل استان و ۱۱ درصد از جمعیت روستایی استان را شامل می‌شود و این نشان از میزان تاثیرگذاری عشایر در تولید انواع محصولات دامی و غیردامی است.

فعالیت ۱۸۱ مرکز جامع خدمات سلامت در آذربایجان‌غربی

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه حدود ۲ میلیون نفر از جمعیت این استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: از این میزان ۵۹ درصد جزو بیمه شدگان صندوق روستاییان و عشایر هستند که از خدمات بیمه‌ای این سازمان بهره لازم را می‌برند.

فریده جعفری افزود: ۱۸۱ مرکز جامع سلامت در حال خرید خدمت و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیمه‌شدگان روستایی و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر است.

وی اضافه کرد: این تعداد مراکز جامع سلامت در قالب ۱۷ شبکه بهداشتی و درمانی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تمامی مناطق استان هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ۳۳۰ پزشک خانواده و ۲۸۵ مامای خانوار در این مراکز در حال ارائه خدمت به بیمه‌شدگان هستند.

صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر وظیفه بیمه کردن روستاییان فاقد بیمه را در استان‌های مختلف را در اختیار دارد و دولت تدبیر و امید با توجه به این سازمان بیمه‌گر و توسعه خدمات آن چتر حمایتی خود را گسترش داده است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.