باشگاه خبرنگاران جوان البرز گزارش می‌دهد؛

عسل، طلای شیرین اقتصاد/ نیشی که درمان گر صادرات می‌شود

استان البرز باتوجه به آب و هوای مناسب و باغات فراوان یکی از محیط‌های مناسب برای تولید و پرورش زنبورعسل است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، به دلیل نقش بسیار مهم زنبورعسل در گرده افشانی و افزایش باروری محصولات کشاورزی و میوه‌ها، سازمان جهانی غذا و کشاورزی یا فائو روز ۲۰ می‌هر سال را به عنوان «روز جهانی زنبور» نامگذاری کرده است.

وقتی چرخ خلقت سریع می چرخد

به راستی که چه زیبا گل های بهاری فرش می گسترانند تا جایی برای استراحت زنبوران عسل و تولید ماده ای شفابخش برای انسان شود و چه سپاسگزار و قدرشناس هستند زنبورانی که گرد گل ها را جا به جا می کنند و سبب شکوفایی و گرده افشانی و باروری غنچه ها و درختان و کمک به باغبانی و امور زراعی می شوند.

از فرآورده‌های زنبور عسل می‌توان به ۱-عسل ۲-موم ۳-بره موم ۴- ژله رویال ۵- گرده ۶-زهر اشاره کرد.

مجیدی یکی از فروشندگان زنبورعسل در کندوان می گوید: امروزه فواید عسل برای همگان به اثبات رسیده است و جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی و نزد مردم دارد. یکی از نکته‌های جالب این است که اغلب میکروب‌ها در عسل رشد نمی‌کنند.

مهدوی یکی دیگر از فروشندگان عسل در کرج می‌گوید: مصرف عسل در ساعات اولیه صبح به ویژه به صورت ناشتا فواید جسمانی زیادی دارد و یک وعده مناسب برای صبحانه به شمار می‌آید که با کره یا خامه استفاده می شود. همچنین اگر روی زخم عسل مالیده شود، زودتر بهبود می‌یابد.

حشراتی که طلایه داران اقتصاد هستندوقتی اقتصاد کام عسل را گس می کند

سوای فوایدی که عسل برای آدمی دارد، به تولید عسل می‌توان به عنوان یک فعالیت اقتصادی اشتغال زا نگاه کرد که جنبه صادراتی و ارزآوری هم دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که هر اشتغالی با مشکلات خاص خود همراه است و برای پیشروی نیازمند حمایت و تسهیلات ویژه‌ای است.

صادقی مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان نظرآباد می‌گوید: وضعیت پرورش زنبورعسل در استان البرز خوب نیست، نهاده و شکر پیدا نمی‌شود. به خاطر خشکسالی و کاهش بارش‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. توان خرید مردم پایین آمده است و بیشتر مردم تمایل دارند که عسل ارزان تری را خریداری کنند و کسی به دنبال عسل مرغوب نیست. فقط کسانی که بیماری دارند به دنبال عسل مرغوب می‌آیند. عسلی هم که در البرز تولید می‌شود تنها جوابگوی نیاز داخل استان است.

او می‌افزاید: تسهیلاتی در اختیار ما قرار نگرفته است و بیمه‌ای ندارم، قیمت شکر بالاست و با سختی شکر تهیه می‌کنیم.

حشراتی که طلایه داران اقتصاد هستند

عسل، شفای صادرات

هرچند که تولید عسل با مشکلاتی همراه است و زنبورداران نیاز ویژه‌ای به حمایت مسئولان دارند، اما این فرآورده مغذی یکی از اقلام صادراتی استان البرز به حساب می‌آید و همچنین نیاز مصرف داخلی را نیز برطرف می کند.

جمالی معاون سلامت اداره دامپزشکی استان البرز می‌گوید: سال ۹۹ میزان صادرات زنبورعسل از استان البرز به کشور‌های خارجی ۷۰۴۸۱ کیلوگرم بوده و صادرات بره بوم به میزان ۳۴۴۱۰ کیلوگرم رسیده است. در سال ۱۴۰۰ تاکنون میزان صادرات عسل ۱۳۵۰ کیلوگرم و بره موم ۷۰۰۰ کیلوگرم بوده است. همچنین ما در البرز ۷۰۰ زنبورستان و ۶۲۰۰۰ کندو داریم.

حشراتی که طلایه داران اقتصاد هستند

رویای عسل گونه اقتصاد البرز تعبیر می شود؟

عسل به عنوان یک صادرات غیرنفتی می‌تواند منبع درآمدخوبی برای اقتصاد کشور باشد و علاوه بر تامین نیاز داخل باعث اشتغال زایی و کارآفرینی هم شود.

ایران و به ویژه استان البرز باتوجه به امکانات زیست محیطی و شرایط اقلیمی مناسبی که دارد می‌تواند به قطب صادرات عسل در دنیا تبدیل شود. رسیدن به این مهم نیازمند حمایت، برنامه ریزی و همتی بلند است.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.