متن "افسانه هاي نو" براي كودكان امروزي شده است

نمايش "افسانه هاي نو" با هدف ارتباط بيشتر و معتبر با مخاطب گروه سني كودك و خردسال تا حدودي امروزي شده است.

حسن دادشكر نويسنده و كارگردان تئاتر و پژوهشگر تئاتر كودك در خصوص اثر نمايشي جديدش به نام "افسانه هاي نو" به خبرنگار حوزه تئاتر

باشگاه خبرنگاران

گفت: اسم اصلي اين نمايشنامه كه نوشته داود كيانيان است افسانه هاي لقمان نام دارد، اما محتواي نمايش با توجه به متن بسيار امروزي اجرا مي‌شود.

وي افزود: شخصيت هاي نمايش نامه طبق نوشته نويسنده در اثر حضور دارند اما به دليل اينكه مخاطبان محل كانون پررورش فكري كودكان اغلب كودك و خردسال هستند در متن تا حدودي جابه جايي ايجاد كرديم اما در ساختار اصلي نمايشنامه و انديشه نويسنده دخالتي نشده است.

دادشكر تصريح كرد: مخاطبان كودك و خردسال بايد با شيوه اي ملموس در نمايش روبرو شوند تا بتوانند معاني و مفاهيم را به راحتي درك كنند.

اين كارگردان اظهار داشت: نثر اين اثر به طور تقريبي كلاسيك است اما بخش هايي از نمايش را به خاطر گروه سني مخاطب به صورت محاوره اجرا مي‌كنيم.

وي در خصوص داستان اين نمايش بيان داشت: قصه اين اثر داستان پدر و پسري است كه همان لقمان و پسرش هستند كه در كارگاهي كار مي‌كنند، پسر قصد دارد مانند پدرش باشد پدر از طريق داستان گويي پسر را آگاه مي‌سازد.

وي با اشاره به اينكه با روش بازي در بازي مواجه هستيم، عنوان داشت: اين نمايش داراي 8 صحنه است كه صحنه اول آن مقدمه اثر و 7 صحنه باقيمانده قسمت هاي اصلي هستند كه از هر كدام از آن ها معنايي خاص حاصل مي شود.

دادشكر با اشاره به اينكه كارگرداني چنين متني بسيار سخت است، عنوان كرد: اجراي اين اثر را با 2 بازيگر به صحنه مي‌برم و مولفه‌هايي چون طراحي صحنه متناسب با نقش ها و براساس ظرفيت هاي متن است كه براي تماشاگر قابل فهم باشد.

اين نويسنده ابراز داشت: بنيان اصلي اين اثر براي ارتباط هر چه بيشتر و بهتر براي تماشاگر است و به نظرم جذابيت هاي خاصي براي مخاطب خواهد داشت.

وي گفت: در بخش هايي از اين اثر از انيميشن استفاده كرده ام و دليل آن نيز ارتباط بهتر كودكان با آن است.

دادشكر در خصوص شيوه هاي عروسكي كه در اين اثر لحاظ كرده است، تصريح كرد: در افسانه هاي نو از چند شيوه تئاتر عروسكي از جمله تكنيك سايه، عروسكي ميله اي، عروسكي ماروت، عروسكي باتومي و نخي براي جلوه هاي بصري بيشتر و دوري از يكنواختي بهره برده ايم.

اين كارگردان با بيان اينكه تمامي تلاش اين گروه با هدف القاي مفهوم متن به مخاطب است، گفت: اين نمايش 8 بهمن اجراي خود را در جشنواره عروسكي گرگان آغاز مي‌كند كه يك ورك شاپ نيز در آن جا خواهيم داشت سپس اجراي آن را در تهران و در كانون پرروش فكري كودكان و نوجوانان اجرا مي‌كنيم.

گفتني است، "افسانه هاي نو" به نويسندگي داود كيانيان و طراحي و كارگرداني حسن دادشگر است و فرناز بهزادي طراحي و ساخت عروسك ها ، تينا دادشكر طراحي صحنه و لباس را برعهده دارند.

همچنين، محمد ناصري و محسن خضري ساخت انيميشن بابك نصري خواه آهنگسازي و غزاله مراديان دستياري كارگردان اين اثر را برعهده دارند.

شايان ذكر است، سعيد ابك و مجتبي معاف بازيگران "افسانه هاي نو" هستند./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار