پیشتازی شهید بهشتی در پیوند و اقناع نهضت اسلامی +تصاویر

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران پیشتازی شهید بهشتی در پیوند و اقناع نهضت اسلامی را انگیزه دشمن برای حذف وی و زمین زدن نهضت اسلامی دانست

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش، شهید بهشتی را در حوزه علمیه منشا تحول و آشنایی با علوم روز دانست و گفت: شهید بهشتی در پیوند و اقناع نهضت اسلامی پیشتاز بود و به‌همین علت دشمن با حذف وی، به‌فکر زمین زدن نهضت اسلامی افتاد تا دیگر تولید فکر در دانشگاه و حوزه انجام نشود.

او دیشب در مراسم گرامی‌داشت سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از شهدای مظلوم فاجعه هفتم تیر و شهید رحمان استکی در مسجد جامع شهرکرد تاکید کرد: شهید بهشتی همواره معتقد بود از افراد مؤثر در احیای مبانی دینی باید استفاده و بهره‌گیری شود.

سلیمی نمین شناخت سیره شهید بهشتی در روزگار کنونی و در عرصه‌های مختلف را ضروری دانست و افزود: دشمن نتوانست از تاثیرگذاری این شخصیت کم کند بلکه به‌فکر شهادت او افتاد، اما شهادت این فرد انقلابی، باعث تحولات زیادی شد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش گفت: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی بر مبنای تحول در انسان‌ها و با هدف ایجاد تغییرات بنیادین شکل گرفت.


بیشتر بخوانید


عباس سلیمی نمین تاکید کرد: روش امام خمینی (ره) از ابتدای مبارزه در دهه ۴۰ ایجاد تغییرات فرهنگی با هدف رشد انسان‌ها بود.

او افزود: امام راحل در این راه با ایمان به قدرت الهی و تلاش برای رساندن جامعه به آگاهی، راه خوب زندگی کردن را به انسان‌ها آموختند.

سلیمی نمین تصریح کرد: دشمنان معتقدند کودتا و یا برخورد نظامی در برابر حضور آگاهانه ملت در میدان، مردم را برای ماندن در صحنه مصمم‌تر می‌کند.

او یادآور شد: به‌همین منظور دشمن درصدد بر آمد تا عناصر فکری مولد اندیشه در جمهوری اسلامی را حذف کند و در همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حذف فیزیکی بسیاری متفکران و شخصیت‌ها مانند شهید مطهری، شهید باهنر و شهید قاضی را در دستور کار قرار داد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به ششم تیرماه سالروز ترور مقام معظم رهبری اظهار داشت: دشمن تلاش کرد تا معظم‌له را حذف فیزیکی کند، زیرا ایشان علاوه بر تمامی مسئولیت‌های خطیر در آن دوران، با حضور در مساجد و دانشگاه‌ها به سوالات مردم پاسخ می‌دادند.

او گفت: جریانات غرب‌گرا و جریان وابسته به بلوک شرق به‌دنبال درگیر کردن افکار جوانان و مردم بودند، اما مقام معظم رهبری برای ایجاد تحول اساسی در صحنه حضور داشتند و به‌همین علت دشمن به‌فکر ترور این شخصیت و زمین‌گیر کردن انقلاب اسلامی افتاد.

سلیمی نمین تاکید کرد:، اما دشمن در نهایت توانست در فاجعه هفتم تیر، شهید بهشتی و یارانش از جمله شهید رحمان استکی را از ملت بگیرد.

او افزود: شهید بهشتی با برخورد‌های منطقی و اسلامی خود و حضور در مناظره‌ها، تغییرات اساسی در جامعه ایجاد و بسیاری جریان‌ها را همراه کرد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: شهید بهشتی در بُعد تشکیلات، شخصیتی مهم بود و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته به‌فکر راه‌اندازی تشکیلات باشد.

سلیمی نمین اظهار داشت: شهید بهشتی نسبت به مسائل مختلف و قشر‌های گوناگون جامعه حساس بود و می‌توانست صحبت و اعتماد را به مسائل دینی و اسلام جلب کند.

سلیمی نمین، انقلاب اسلامی، مردم‌سالاری دینی و تعامل در ایران را الگویی برای دنیا اعلام و تصریح کرد: البته امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به تولید فکر و اندیشه داریم.

او یادآور شد: باید سعی شود مسمومیت‌های موجود مرتبط با انقلاب اسلامی را رفع کنیم و نگذاریم تولیدات و محتوا‌های تصویری فراوان علیه جمهوری اسلامی، جوانان را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بهره‌گیری و صیانت از اسوه‌هایی مانند شهید بهشتی را ضروری دانست و اظهار داشت: نباید به جایی برسیم که با شهادت، حقانیت و مظلومیت خود را ثابت کنیم.

او گفت: امروز باید خود را به دلایل محکم برای دفاع از فکر، اندیشه و دستاورد‌های انقلاب اسلامی در برابر گرایش‌های مختلف مجهز کنیم.

سلیمی نمین تاکید کرد: امید است بتوان رویکرد انقلاب اسلامی برای ارتقای شأن انسان‌ها و رشد منزلت ملت ایران را حفظ کرد.

هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، علاوه بر آیت‌الله شهید بهشتی رییس دیوان عالی کشور، تعداد از وزرای کابینه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند.

در این فاجعه "رحمان استکی" نماینده مردم شهرستان شهرکرد در مجلس شورای اسلامی شهید شد.

خانواده شهید رحمان استکی ۲ شهید دیگر نیز تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند.

"حمید استکی" در ۱۶ اسفندماه ۱۳۶۲ در عملیات خیبر شهید شد و "مجتبی استکی" یکم دی‌ماه ۱۳۶۰ در چهارراه خواجه ربیع مشهد مقدس مورد سوء قصد منافقین قرار گرفت و بر اثر اصابت ترکش نارنجک به شهادت رسید.

شهید رحمان استکی سوم اردی‌بهشت ۱۳۲۹ در خانواده‌ای مذهبی در شهرکرد به دنیا آمد و پس از کسب دیپلم و اتمام خدمت سربازی در سال ۱۳۵۱ به شغل آموزگاری مشغول شد و بعد از یک‌سال برای آشنایی با جریانات مبارزاتی به تهران هجرت کرد.

شهید رحمان استکی در سال ۱۳۵۳ وارد دانشگاه شد و در همین ایام در جلسات درس علامه محمدتقی جعفری و جلسات مخفی درس شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی شرکت می‌کرد و در سال ۱۳۵۷ در رشته علوم‌تربیتی دانش‌آموخته شد.

با اوج‌گیری مبارزات ملت ایران، شهید رحمان استکی به زادگاهش شهرکرد بازگشت و مدیریت و سازماندهی بیشتر راهپیمایی‌ها و تظاهرات مرکز چهارمحال و بختیاری را بر عهده داشت.

عکاس: سید رضا حسینی وردنجانی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.