گرمازدگی نشانه‌ای از گرم شدن بدن/ علائم آن را جدی بگیریم

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: گرمازدگی هشدار درخصوص گرم شدن بیش از اندازه بدن است که باید در صورت مشاهده علائم، مداخله درمانی مناسب انجام شود.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: گرمازدگی هشداری نسبت به گرم شدن بیش از حد بدن است و به علت کاهش آب یا نمک بدن و اغلب به هردو دلیل اتفاق می‌افتد.

او افزود: گرمازدگی در افراد مسن، کسانیکه در محیط‌های گرم فعالیت دارند، آب کمی مصرف می‌کنند، افرادی که در شرایط گرما و به ویژه با رطوبت بالا قرار می‌گیرند و کار بدنی سخت و شدید انجام می‌دهند، بروز می‌کند، اما با انجام کار‌های ساده می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد.

علوی در تشریح علائم گرمازدگی بیان کرد: سردرد، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، ضعف، تحرک پذیری، رنگ پریدگی و گرفتگی عضلات، سردی و مرطوب بودن پوست، اُفت فشار خون، افزایش دمای بدن و تعریق از علائم اولیه این بیماری به شمار می‌روند، البته باید توجه داشت که در موارد شدید فرد دچار تشنج شده و در کُما فرو می‌رود و نبض ضعیف و سریع، تنفس سریع و کم عمق از نشانه‌های آن است.

چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

رئیس مرکز بهداشت خوزستان درخصوص راهکار‌های پیشگیرانه در این زمینه اظهار داشت: اولین، بهترین و موثرترین راهکار خودداری از خروج از منزل افراد سالمند، کودکان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران دیابتی، ورزش نکردن در شرایط گرمای بالا، مصرف مایعات فراوان به ویژه سربازها، کارگران، نیرو‌های انتظامی و پلیس و... و پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه‌های صنعتی است.

این مقام مسئول توقف فعالیت‌های ورزشی و کار، استحراحت در مکان‌های خنک، نوشیدن آب و مایعات خنک، استفاده از حوله مرطوب و خنک روی پوست، خودداری از پوشیدن لباس‌های اضافه، استفاده از لباس‌های نخی نازک و روشن، استفاده از کلاه لبه دار و ضدآفتاب مناسب، روشن کردن کولر خودرو و خودداری از تنها گذاشتن کودکان و سالمندان در خودرو را از دیگر اقدامات پیشگیرانه موثر برشمرد.

علوی تصریح کرد: سالمندان، افراد کمتر از ۵ سال، افرادی که دارو‌های قلبی، ضد فشارخون، ضد حساسیت، آرام بخش، ضد روان پریشی، کوکائین و آمفتامین مصرف می‌کنند، افراد چاق و مصرف کنندگان الکل در معرض خطر جدی قرار دارند و باید در صورت مشاهده علائم اقدامات درمانی انجام دهند.

او استراحت فرد گرمازده در یک محیط سرد با تهویه مناسب و مصرف مایعات حاوی نمک، استفاده از محلول ORS خوراکی به میزان کافی در صورت استفراغ نکردن و داشتن فشارخون طبیعی و همچنین استفاده از محلول نرمال سالین بصورت وریدی در صورت دچار شدن به اُفت فشار خون و مشاهده استفراغ را از جمله راه‌های درمانی عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
کسانیکه کارشون تو گرماست چیکار کنن؟ محاله کسی تو خوزستان گرمازده نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
از گرمازدگی بعضی ها میمیرن، خصوصا کارگرها و کشاورزها/ بعد سرمایه های خوزستان رو جاهای دیگه کشور هدر میدن