زندگی در زهره غیر ممکن خواهد بود

محققان با استفاده از داده های جمع آوری شده دریافتند که میزان آب در جو سیاره زهره بسیار کم است و حیات در این سیاره غیرممکن است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس؛ یک مطالعه جدید نشان داده که میزان آب در اتمسفر سیاره زهره بسیار کم است به طوری که حتی مقاوم‌ترین میکروب‌های زمین در برابر خشکسالی هم نمی‌توانند در این سیاره زنده بمانند. به نظر می‌رسد این یافته‌ها امید حاصل از کشف مولکول‌های بالقوه ایجاد شده توسط موجودات زنده در جو سیاره زهره را که به عنوان نشانه‌ای از حضور احتمالی حیات در سال گذشته ایجاد شده بود، از بین ببرد.


بیشتر بخوانید


وجود حیات در زهره غیر ممکن است

مطالعه جدید اندازه گیری داده‌های کاوشگر‌هایی که در جو زهره پرواز می‌کردند را بررسی کرد و اطلاعاتی در مورد دما، رطوبت و فشار در ابر‌های غلیظ اسید سولفوریک اطراف این سیاره به دست آمد. با استفاده از این اطلاعات، دانشمندان توانستند فعالیت آب، فشار بخار آب درون مولکول‌های منفرد ابر‌ها را که یکی از عوامل محدود کننده وجود حیات در زمین است، محاسبه کنند.

جان هالزورث، میکروب شناس در دانشگاه کوئین در بلفاست گفت:"هنگامی که ما غلظت موثر مولکول‌های آب در ابر‌ها را بررسی کردیم، دریافتیم که برای زنده ماندن مقاوم‌ترین موجودات در زمین هم میزان این مولکول‌ها کم است. "

وجود حیات در زهره محال است اما در مشتری ممکن است باشد

این یافته‌ها احتمالاً برای جامعه تحقیقاتی زهره نا امید کننده است. سپتامبر سال گذشته محققان با کشف فسفین در این سیاره، تصور کردند که موجوداتی زنده در جو این سیاره این ترکیبات را بوجود آورده اند. فسفین ترکیبی از اتم‌های فسفر و هیدروژن است که در زمین می‌تواند با موجودات زنده مرتبط باشد.

هالزورث گفت، روی زمین، میکروارگانیسم‌ها می‌توانند زنده بمانند و هنگامی که دما اجازه می‌دهد در قطرات آب در جو تکثیر می‌شوند. با این حال، یافته‌های مطالعه جدید، بر اساس داده‌های چندین کاوشگر ونوس، شانس صفر زندگی در ابر‌های زهره را صفر می‌گذارد.

هالزورث گفت: " میکروارگانیسم‌ها در دمای مناسب توانایی این را دارند که درون قطرات آب زنده بمانند و تکثیر شوند، اما یافته‌های جدید هرگونه شانس برای وجود حیات در جو زهره را رد می‌کند. "

وجود حیات در زهره محال است اما در مشتری ممکن است باشد

مطالعات انجام شده روی میکروارگانیسم‌های روی زمین که در شرایط سخت زندگی می‌کردند نشان داد که حیات می‌تواند در دمای منفی ۴۰ درجه فارنهایت (منفی ۴۰ درجه سانتیگراد) نیز وجود داشته باشد. برای فعالیت آب که در مقیاس صفر تا یک اندازه گیری می‌شود برای تشکیل حیات ۰.۵۸۵ است و سطح فعالیت آب در مولکول‌های ابر‌های زهره فقط ۰.۰۰۴ بود.

کریس مک کی، کیهان شناس ناسا گفت:" یافته‌های این تحقیق قطعی است و مأموریت‌های فضایی جدیدی که در حال حاضر برای زهره آماده می‌شوند هم امید به یافتن حیات در این سیاره را تغییر نمی‌دهند. نتیجه گیری ما مستقیماً بر اساس اندازه گیری‌ها است و مدل سازی یا فرضیه نیست. ماموریت سازمان ما اندازه گیری مشابهی انجام خواهد داد و به نتایج مشابهی هم می‌رسیم. "

وجود حیات در زهره محال است اما در مشتری ممکن است باشد

مشتری آب کافی برای تشکیل حیات را دارد

با این حال، محققان داده‌های سیارات دیگر را نیز بررسی کردند و دریافتند که جو سیاره مشتری فعالیت آب کافی برای تشکیل حیات و زندگی را دارد. داده‌های جمع آوری شده توسط کاوشگر گالیله در ارتفاع بین ۲۶ تا ۴۲ مایل (۴۲ و ۶۸ کیلومتر) بالاتر از سطح این سیاره پرواز می‌کند، مقدار فعالیت آب را ۰.۵۸۵ نشان داد. دما در این منطقه نیز تقریباً در حدود منفی ۴۰ درجه فارنهایت (۴- درجه سانتی‌گراد) است.

به گفته محققان، سطح بالای اشعه ماورا بنفش یا کمبود مواد مغذی می‌تواند از ایجاد حیات جلوگیری کند و برای یافتن اینکه آیا واقعاً حیات وجود دارد یا خیر اندازه گیری‌های دیگری باید انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار