خاکستر شدن ۲۸ هکتار از جنگل‌های شمال در آتش سهل انگاری+ فیلم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۲۸ هکتار از جنگل‌های استان از ابتدای سال تاکنون در آتشی که کشاورزان روشن کرده اند از بین رفته است.

لطفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: از ابتدای سال تاکنون ۶۸ مورد آتش سوزی در جنگل‌های استان رخ داده که علت همه آن‌ها آتش زدن بقایای کشاورزی بوده است.

لطفی گفت: مرز کمی بین زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها وجود دارد و کشاورزان با آتش زدن کاه و کلش زمین خود باعث ایجاد حریق می شوند، از سوی دیگر پایین بودن میزان رطوبت و بالا بودن درجه حرارت باعث سرایت آتش به جنگل می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه کشاورزان برای حفظ خاک و همچنین جنگل‌ها نباید آتش روشن کنند گفت: با این حال برای حفظ جنگل‌هایی که در حاشیه زمین‌های کشاورزی قرار دارند طرح ایجاد آتش بر را اجرا می کنیم.

این مقام مسئول گفت: تاکنون در ۳۵۰ کیلومتر از ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین اراضی جنگلی و مزارع کشاورزی، آتش بُر زده ایم.

او توضیح داد: آتش بُرها شیار‌هایی هستند که به وسیله‌ی گاوآهن بین زمین زراعی و اراضی ملی کشیده می شوند تا جلوی سرایت آتش به جنگل‌ها را بگیرد.

او گفت: اولین توصیه ما این است که کشاورزان زمین خود را آتش نزنند و برای پیشگیری هم با استفاده از ادوات خود یک آتش بُر بین مزرعه و جنگل ایجاد کنند زیرا امکانات ما جوابگو نیست.

لطفی افزود: ۱۰ تراکتور و ۲ ماشین آتش نشانی هم در اختیار منابع طبیعی است و نیرو‌های ما شبانه روزی برای مهار آتش تلاش می کنند.

گلستان ۴۵۰ هزار هکتار جنگل دارد که بخشی از آن جنگل‌های ۵۰ میلیون ساله هیرکانی است.

در ادامه فیلمی از سرایت آتش سوزی به جنگلهای عرب داغ کلاله و تلاش نیروهای منابع طبیعی را برای اطفا آن می بینید.

 


انتهای پیام/ف/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.