گفتگو‌ها درباره لیبی امروز به پایان می‌رسد

سخنگوی سازمان ملل گفت که گفتگو‌ها درباره زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات در لیبی با صدور بیانیه‌ای از سوی سازمان ملل امروز به پایان می‌رسد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز،  سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد گفتگو‌های تحت حمایت سازمان ملل متحد با هدف زمینه سازی برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در لیبی امروز با صدور بیانیه‌ای و بدون برگزاری هیچ کنفرانس خبری، به پایان می‌رسد.

به گفته این سخنگو، جان کوبیس، نماینده سازمان ملل در امور لیبی در حالی که مبتلا به ویروس کرونا بود و در قرنطینه به سر می‌برد، مذاکرات را که در نزدیکی ژنو برگزار می‌شد، دنبال کرد.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم اگر سخنان آقای کوبیس را بخوانید می‌توانید نتیجه بگیرید که گفتگو‌ها بسیار دشوار بود. او برای دستیابی به قانونی که به  لیبی اجازه برگزاری انتخابات برنامه ریزی شده در ۲۴ دسامبر را بدهد، تلاش می کند.

پیشتر، در بیانیه پایانی دومین نشست بین‌المللی برلین درباره لیبی، نمایندگان ۱۶ کشور و ۴ سازمان بین‌المللی بر خروج نظامیان خارجی از این کشور تأکید کردند. در بیانیه پایانی این اجلاس تأکید شد خروج نیرو‌های خارجی باید براساس توافق‌نامه آتش‌بس در ماه اکتبر (آبان ۱۳۹۹) به‌طور کامل و بدون تعلل بیشتر انجام شود.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، نیز در پیامی ویدیویی به این کنفرانس تأکید کرد: «برای برگزاری انتخابات سراسری در لیبی، دولت انتقالی باید تدابیر فوری اتخاذ کند.»

او از مجلس نمایندگان لیبی خواست زمینه‌های حقوقی انتخابات در قانون اساسی را تبیین و قوانین لازم برای این کار را تصویب کند.

نخستین نشست لیبی به میزبانی برلین در ژانویه ۲۰۲۰ (دی ماه ۱۳۹۸) با دعوت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از سران برخی کشور‌های دخیل در موضوع لیبی و نمایندگانی از طرف‌های درگیر برگزار شد. لیبی در شمال آفریقا از سال ۲۰۱۱ و پس از سقوط معمر قذافی صحنه درگیری گروه‌های مختلف شد که در یک طرف این درگیری‌ها نظامیان تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر قرار داشتند که بخش بزرگی از شرق و جنوب کشور را در اختیار گرفتند.

بهار امسال گروه‌های درگیر در لیبی با میانجیگری سازمان ملل برسر تشکیل یک دولت انتقالی که قرار است زمینه برگزاری انتخابات سراسری را فراهم کند، توافق کردند. نیرو‌های ژنرال حفتر از حمایت روسیه، مصر و امارات برخوردارند و نیرو‌های ترکیه به تقاضای دولت قبلی مستقر در طرابلس برای حفاظت از این شهر در مناطق جنوبی لیبی استقرار دارند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار