تفسیر قرآن؛

انسان در همه حال به یاری پروردگار نیازمند است +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۸۳ سوره شعراء و همچنین روایت پیامبر اکرم (ص) از این آیه را دراین گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

رَبِّ هَبْ لِی حُکْمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ

بارالها، مرا حکمی ببخش (بر این مشرکان فرمانروایی ده) و به (رسل و) بندگان صالح خود ملحق ساز.

فایل صوتی تلاوت آیه ۸۳ سوره شعراء

تفسیر آیه ۸۳ سوره شعراء

پیامبر (ص) فرمودند: کسی که وضو ساخته به‌سوی مسجد برود و درحال خروج از منزلش، بگوید «رَبِّ هَبْ لِی حُکْماً وَ أَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ»؛ خداوند متعال به او حکمت داده و او را به صالحین گذشته و صالحین آینده ملحق می‌نماید.


بیشتر بخوانید


کلمه «حکم» می‌تواند به معنای حکومت و سرپرستی و تدبیر امور باشد و یا به معنای دانش و معرفت. البتّه «حُکم» معنایی برتر از حکمت دارد، زیرا حکمت تنها قدرت تشخیص حقّ از باطل است و حُکم آگاهی همراه با آمادگی برای اجرای حقّ است.

سعادت انسان در چند جمله خلاصه می‌شود که در دعای حضرت ابراهیم (ع) آمده است:
الف:شناخت خداوند و معرفت درونی نسبت به او. «هَبْ لِی حُکْماً»
ب:حضور در جامعه‌ی صالح. «أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ»
ج:نام نیک در تاریخ. «لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ»
د:رسیدن به بهشت ابدی. «وَرَثَهِ جَنَّهِ النَّعِیمِ»

پیام های آیه ۸۳ سوره شعراء

۱- انسان برای رسیدن به کمالات باید از خداوند استمداد کند. «رَبِّ هَبْ لِی»

۲- استمداد از نام «ربّ»، در استجابت دعا مؤثّر است. «رَبِّ»

۳- حکمت و بینش همراه با عمل، هدیه‌ی الهی است. «هَبْ لِی حُکْماً»

۴- قبل از درخواست جدید از خداوند، از نعمت‌های قبلی نامی ببرید و از او تشکّر کنید. «خَلَقَنِی - یَهْدِینِ - یَشْفِینِ - یَسْقِینِ - وَ ... رَبِّ هَبْ لِی»

۵-اگر حکمت باشد، ولی دوستان انسان نااهل باشند، حکمت کارایی ندارد. «هَبْ لِی حُکْماً وَ أَلْحِقْنِی»

۶- اگر دید و بینش و تفکّر صحیح بود، رفتار و گفتار و نیّت هم صحیح می‌شود. (حکمت به معنای دید و فهم و نظر صحیح است). «حُکْماً»

۷- حکمت نظری، به تنهایی مفید و نجات بخش نیست. حکمت باید با عمل همراه باشد. «هَبْ لِی حُکْماً وَ أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ»

۸-برخورداری از حکمت و معرفت در درون و زندگی در جامعه صالحان و صالح بودن، بالاترین درجه سعادت است. «حُکْماً وَ أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ»

۹- حکمت، شناخت و بینش، بر عمل مقدّم است. «هَبْ لِی حُکْماً وَ أَلْحِقْنِی»

۱۰- بهترین دعا را از بهترین افراد بیاموزیم. (بهترین افراد، انبیا هستند و یکی از بزرگ‌ترین انبیا حضرت ابراهیم (ع) است که در دعا از خداوند مغفرت، حکمت، نام نیک و حسن عاقبت می‌خواهد و در آیات دیگر از خداوند، فرزندان خوب و پیروان مسلمان درخواست می‌کند).

۱۱- حکومت خواهی برای انجام احکام الهی، مطلوب است. «هَبْ لِی حُکْماً»

۱۲- هم انزوا ممنوع است و هم جذب نااهلان شدن. «أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ»

۱۳- جامعه‌ای ارزش دارد که افرادش صالح باشند. «أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ»

۱۴- انسان به رفیق خوب محتاج است. «وَ أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار