تاریخی که در گوشه‌ای به حال خود رها شده

سنگ‌های تاریخی مربوط به اعصار گذشته که قدیمی‌ترین آن مربوط به دوران ساسانی است در گوشه حیاط میراث فرهنگی اسدآباد خاک می‌خورند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، زمانی که وارد بنای یادبودسیدجمال می‌شوید چند سنگ در گوشه سمت چپ حیاط خودنمایی می‌کند.در نگاه اول شاید، این سنگ‌ها تکه‌ای از طبیعت باشند که در طول روز و در دشت و دمن با آن برخورد می‌کنیم.اما باید گفت این سنگ‌ها سند و مدرک قدمت و تمدن در اسدآبادِ ما هستند.

سنگ‌های یادشده مربوط به دوران مختلف تاریخی هستند که قدیمی‌ترین آن مربوط به دوران ساسانی است و از اعصار دیگر نیز در این نقطه سنگ های قدیمی دیده می‌شود.حال سوال این جاست که چرا سنگ‌هایی به این ارزش باید در گوشه حیاطِ بنا خاک بخورند و جایی برای استقرار نداشته باشند؟ 

تاذب

برای گرفتن پاسخ این سوالات گفت‌وگویی با رئیس اداره میراث فرهنگی اسدآباد داشته ایم؛

ما سال‌هاست فریاد می‌زنیم به موزه اسدآباد برسید

 کامران اکبری شایگان رئیس میراث فرهنگی اسدآباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه به‌ علت کمبود جا این آثار و سنگ‌های تاریخی مربوط به دوران ساسانی در حیاط نگهداری می شوند.

او تصریح کرد: آثار باستانی دیگری از اسدآباد نیز در مرکز استان  به‌صورت امانی استقرار یافته اند و همه‌ این پراکندگی آثار به‌علت کمبود فضا برای ایجاد موزه در اسدآباد است.

رئیس میراث فرهنگی اسدآباد گفت: اگر فضایی جهت ایجاد موزه در اختیار اداره میراث قرار گیرد اعتبار ایجاد موزه نیز سریعتر جذب می‌شود .

شایگان اضافه کرد:اواسط دهه هشتاد که تصمیم به ایجاد موزه گرفتیم بنای سیدجمال در شرایطی بد قرار داشت، اما به لطف خدا و تلاش‌های انجام شده موفق به بهسازی زیرساخت‌های لازم و در نهایت ایجاد موزه در این نقطه شدیم.

او گفت: این آثار بخشی از آثار  تاریخی اسدآباد است که به‌علت کمبود فضای فیزیکی در حیاط قرار داده شده است،

رئیس میراث فرهنگی اسدآباد با بیان اینکه این ضمانت را می‌دهیم در صورت تأمین فضا موزه دوم اسدآباد را دایر نماییم، عنوان کرد: امیدوار هستیم مسئولان شهرستان که همگی از علاقمندان به تمدن دیارسیدجمال هستند نیز به کمک ما آمده و این موضوع مهم حل شود.

انتهای پیام/د.ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.