افزایش خطر بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان در ایران

بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان از گروه باکتری ها، ویروس ها، قارچ‌ها و انگل‌ها هستند که احتمال انتقال آن ها از دام به انسان زیاد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمد مرادی کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ۱۵ تیر ماه، به عنوان روز ملی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان نام گرفته است.

او افزود: منظور از نام گذاری گروهی از بیماری‌های تحت عنوان بیماری مشترک حیوان و انسان، ایجاد یک مسئولیت حرفه‌ای مشترک بین دامپزشکان و پزشکان است که با همکاری در زمینه تحقیقات و کنترل این بیماری‌ها می‌توانند گام‌های مؤثری در تأمین بهداشت عمومی جامعه انسانی، بردارند.


بیشتر بخوانید


مرادی اضافه کرد: بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان در اصل از گروه باکتری ها، ویروس ها، قارچ‌ها و انگل‌ها هستند.

او گفت: مهمترین بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان که در کشور ما دیده می‌شود، می‌توان به تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) اشاره کرد.

مرادی تصریح کرد: از طرفی دیگر به دلایل مختلف، خطر ورود بیماری‌های دیگر مانند جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان و... را نباید نادیده گرفت.

او اظهار داشت: خطر بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان در ایران با وجود کشور‌های آلوده در همسایگی ما، که برخی از آن‌ها از ثبات سیاسی لازم هم برای برخورداری از نظام سلامت مناسب محرومند، بیشتر است.

مرادی بیان کرد: جدا از وضعیت عمومی سلامت در کشور‌های همسایه، قاچاق دام از مرز‌های کشور‌های همسایه نیز موجب افزایش بیماری در برخی مناطق مرزی و داخلی کشور می‌شود.

او افزود: برای مقابله با بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان، واکسیناسیون دام، سمپاشی و انجام آزمایش‌های لازم از دام‌ها صورت می‌گیرد و با صدور گواهی حمل بهداشتی می‌توان کنترل آن را در دست داشت.

مرادی اضافه کرد: انسان سالم نقش اساسی و پایه‌ای در سلامت جامعه بشری دارد؛ موضوعی که پایه گذار تمام پیشرفت‌ها و تمدن‌های بشری بوده است. بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان، فصل مشترک دو حرفه دامپزشکی و پزشکی است که از نظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع دامی و انسانی، دارای اهمیت بسزایی است.

او گفت: نام این دسته از بیماری‌ها نمایانگر مسئولیت مشترک و خطیری است که به طور مشترک بر عهده دامپزشکان و پزشکان در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این گونه بیماری هاست.

مرادی اظهار داشت: این بیماری‌ها علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگیـن اقتصـادی بـه دلیـل از میان رفتن دام‌های بیمار، سلامتی انسان را نیز تهدید می‌کنند.

او تصریح کرد: برای مبارزه و کنترل این بیماری ها، سازمان‌های مختلفی دخالت دارند؛ که با همکاری و هماهنگی این نهادها، می‌توان در جهت مهار آنها، اقدام نمود.

مرادی ادامه داد: فرا رسیدن ۱۵ تیرماه، روز ملی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان را به همه تلاشگران عرضه دامپزشکی که در خط مقدم بهداشت جامعه در دامداری‌ها تحت عنوان سربازان گمنام سلامت، مشغول فعالیت هستند و نیز جامعه پزشکی که در درمان بیماری‌ها تلاش می‌نمایند و همچنین همه تلاشگران عرصه بهداشت جامعه، تبریک عرض نموده و از خداوند متعال سلامتی و توفیق روزافزون این زحمتکشان را، آرزومندم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.