گام بلند بومی سازی در صنعت فیبر نوری برداشته شد

صنعت زیرساخت ارتباطی کشور برای توسعه پایدار ارتباطات در حوزه محصولات کلیدی، شرکت‌های دانش‌بنیان را جایگزین واردکنندگان قدیمی خواهد کرد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فیبر نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سر به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند.

فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است و با آن می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به‌راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

امروزه مخابرات نوری، به دلیل پهنای باند وسیع‌تر در مقایسه با کابل‌های مسی و تأخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره‌ای از مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

در ایران در اوایل دهه ۶۰، فعالیت‌های پژوهشی در زمینه فیبر نوری، برپایی مجتمع تولید فیبر نوری در پونک تهران را در پی داشت.

در سال ۱۳۶۷، کارخانه تولید فیبر نوری در یزد به بهره‌برداری رسید. عملاً در سال ۱۳۷۳ تولید فیبر نوری با ظرفیت ۵۰٬۰۰۰ کیلومتر در سال در ایران آغاز شد.

با توجه به اهمیت این محصول در توسعه زیرساخت‌های کلیدی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از همان ابتدا پلی منسجم میان صنعت و کارفرمایان بزرگ این حوزه و شرکت‌های نوآور، خلاق و دانش‌بنیان ایجاد کرد تا پاسخگویی نیاز‌های فناورانه این محصول باشند.

تولید تار فیبر نوری

فیبر نوری در مقایسه با سایر بستر‌های ارتباطی از مزایای فراوانی برخوردار است، از جمله این مزایا می‌توان به ابعاد و وزن کوچکتر، پهنای باند بسیار بالاتر، قیمت پایین‌تر، افت کمتر، عدم تداخل، مصرف انرژی کمتر، پایداری بالاتر و مانند آن، اشاره کرد.

با توجه به تحولات سریع دنیای ارتباطات در جهت گذر انتقال اطلاعات از شبکه‌های مسی به سمت شبکه‌های فیبر نوری از یک سو و کاربرد‌های روز افزون و زیر ساختی فیبر نوری در صنایع مختلف کشور مانند مخابرات، برق، نفت و گاز و پزشکی از سوی دیگر، بومی‌سازی تولید تار نوری می‌تواند موجب شود کل فرآیند تولید انواع مختلف کابل‌های فیبر نوری در داخل کشور بومی شود.

در حال حاضر یکی از وابستگی‌های کلیدی کشور در بسیاری از حوزه‌های ارتباطی و صنایع ذکر شده، تولید تار نوری است. در حالی که با اعمال تحریم‌ها و بروز نوسانات ارزی، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کابل‌های فیبر نوری دچار مشکل شدهاند. شرکت‌های دانش‌بنیان به میدان آمده اند تا این کمبود را جبران کنند.

در این راستا شرکت توانیر در نظر دارد از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه نسبت به خرید تار فیبر نوری ساخته شده توسط متخصصین داخلی اقدام کند.

علاقه‌مندان تا ۳۱ تیر ۱۴۰۰ فرصت دارند تا طرح‌های خود ارسال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار