ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خارجی بدون محدودیت در مدارس اصفهان

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت: محدودیتی برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی برای سال تحصیلی آینده در مدارس استان اصفهان وجود ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  مهدی سلیمانی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت: علاوه بر تحصیل اتباع دارای مدرک اقامت قانونی در کشور، زمینه ثبت نام دانش آموزان فاقد مدرک از سال ۱۳۹۴ به بعد در مدارس دولتی استان فراهم شده است.

او ادامه داد: فرآیند صدور برگه حمایت تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی هر ساله از تابستان انجام می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان اظهار کرد: شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی امسال هم در خرداد از سوی وزارت کشور ابلاغ شد و علاوه بر دانش آموزان دارای مدرک اقامت قانونی، زمینه صدور برگه حمایت تحصیلی برای افرادی که مدرک اقامت ندارند، نیز فراهم شده است و این افراد از ۱۷ خرداد می‌توانستند برگه‌های حمایتی خود را دریافت کنند.

او اضافه کرد: صدور برگه حمایت تحصیلی برای گروه اول از ۱۷ تا ۲۷ خرداد ادامه داشت که این تاریخ بطور مجدد تمدید شده است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: صدور برگه حمایت برای افرادی که مدرک اقامت معتبری نداشتند، از پنجم تیر امسال آغاز شد و تا ۲۴ این ماه ادامه خواهد داشت.

او بیان کرد: بیشتر این افراد با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی که در مجموع ۲۸ دفتر را در استان شامل می‌شود می‌توانند برگه اقامت جدید معتبر برای سال تحصیلی جدید دریافت کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت: گروه‌های مشمول این موضوع با توجه به اینکه برای اولین بار برای بیشتر آن‌ها برگه حمایت تحصیلی صادر می‌شود باید سنجش سلامت در مراکز بهداشتی انجام دهند.

او افزود: معرفی نامه سنجش سلامت برای این افراد صادر خواهد شد و باید با مراجعه به مراکز بهداشتی و انجام غربالگری بهداشتی و درمانی و کنترل واکسیناسیون آن‌ها در صورت تایید سلامت آنان از طریق مرکز بهداشت، دفاتر خدمات اتباع خارجی نسبت به صدور برگه حمایت تحصیلی برای آن‌ها اقدام خواهد کرد.

سلیمانی ادامه داد: این گروه علاوه بر برگه سنجش سلامت، پس از معرفی به آموزش و پرورش از لحاظ تحصیلی هم باید مورد سنجش قرار بگیرند تا تعیین مقطع و پایه تحصیلی آن‌ها هم انجام شود.

او تاکید کرد: امسال بر اساس دستورالعمل زمینه صدور برگه حمایت تحصیلی برای همه گروه‌ها و اتباعی که سابقه حضور در ایران را دارند و یا دارای گواهی ولادت در ایران هستند و بر اساس استشهادیه محلی ولادت آن‌ها در ایران مورد تایید قرار می‌گیرد و یا سکونت والدین آن‌ها در کشور تایید می‌شود و یا پدر و مادرشان مدارک لازم را دارند، اما فرزندشان مدرکی ندارد فراهم شده و زمینه فراهم شده که دیگر دانش آموز لازم التعلیمی نداشته باشیم که امکان تحصیلی در مدارس کشور را نداشته باشد.

به گفته او نزدیک به ۵۷ هزار دانش آموز افغان و اتباع خارجی در سال تحصیلی جاری در مدارس استان اصفهان در حال تحصیل هستند.

سلیمانی اضافه کرد: بر اساس هماهنگی که انجام شده دانش آموزان مدعی ایرانی بودن که والدین آن‌ها مدارک کامل برای آن‌ها ندارند و مشکوک التابعه شناخته می‌شوند و اوراق هویت ایرانی بودن از جمله شناسنامه و کارت ملی ندارند، می‌توانند با مراجعه به فرمانداری‌ها، برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند.

او یادآور شد: این افراد تعداد محدودی هستند که برگه حمایت تحصیلی خاص آن‌ها از سال ۹۵ تا کنون هر ساله بر اساس هماهنگی از طریق فرمانداری‌ها صادر می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان بیان کرد: دانش آموزانی که خود و والدین آن‌ها مدرک اقامت دارند می‌توانند مستقیم به مدارس مراجعه کنند و ثبت نام را انجام دهند و در فرآیند هماهنگ شده مشکلی برای ثبت نام این افراد وجود ندارد، اما افرادی که مدرک اقامتی ندارند از طریق برگه‌های حمایت تحصیلی در مدارس ثبت نام می‌شوند.

او اظهار کرد: آمار این افراد اواسط مهر که فرآیند ثبت نام تکمیل شد ارائه خواهیم داد، اما سال گذشته ۵۷ هزار نفر در مدارس استان ثبت نام کردند و بر آورد می‌شود در سال جاری هم این تعداد افزایش یابند.

سلیمانی افزود: نزدیک به ۳۰ درصد اتباع خارجی که در سال‌های اخیر در مدارس استان ثبت نام کردند با استفاده از برگه حمایت تحصیلی ثبت نام کردند و مدارک اقامت قانونی در کشور ما را نداشتند.

او گفت: گروهی از اتباع خارجی که به هر دلیلی مدارک خود را تمدید نکردند و یا از ابتدا مدرک اقامت معتبری نداشتند و به‌دلیل حضور والدینشان در کشور ما متولد شدند که این افراد مدرک اقامت معتبر ندارند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان تصریح کرد:، اما با این حال زمینه تحصیل این افراد از طریق صدور برگه‌های حمایت تحصیلی فراهم شده و در زمان حاضر برای تحصیل اتباع خارجی که در کشور ما زندگی می‌کنند و گواهی ولادت و استشهادیه محلی دارند که تولد و سکونت آن‌ها در کشور ما را نشان می‌دهد و یا دارای مدارک اقامت تاریخ گذشته هستند، محدودیتی وجود ندارد.

او گفت: زمینه صدور برگه حمایت تحصیلی و ثبت نام در مدارس استان برای اتباعی که یکی از این مدارک را داشته باشند، فراهم است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده حدود ۱۸۳ هزار تبعه کشور افغانستان و حدود سه هزار نفر تبعه عراق دراستان اصفهان زندگی می‌کنند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.