امید به احیای یوز ایرانی با تولد شیر آفریقایی + فیلم

نخستین توله شیر آفریقایی حاصل از تلقیح مصنوعی در کشور به دنیا آمد و ایران به جمع سه کشور دارای این توانمندی رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بهرنگ اکرامی دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران که به همراه یک گروه تحقیقاتی برای نخستین بار تلقیح مصنوعی شیر‌های آفریقایی را به نتیجه رساندند، گفت: پیش از این چند گروه خارجی برای تلقیح مصنوعی این گونه به ایران آمده بودند، اما موفق نشدند.

او با بیان اینکه برای انجام این کار تحقیقاتی بزرگ دو سال مطالعات انجام شده بود، افزود: برای تلقیح مصنوعی شیر‌های آفریقایی، سه قلاده شیر از باغ وحش ساری انتخاب و تخمگ گذاری روی آن‌ها انجام شد.

اکرامی گفت: اسپرم شیر نر نیز از شیر ۸ ساله‌ای به نام آرش گرفته شد و پس از رقیق کردن اسپرم‌ها با ایجاد شکاف ۵ سانتی‌متری روی شکم شیر‌های ماده میزان لازم اسپرم داخل شاخ‌های رحم تزریق شد.

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه این عملیات روی هر سه شیر انجام شد، افزود: چهار ماه بعد از تلقیح مصنوعی یکی از شیر‌ها زایمان کرد و توله ماده سالمی به دنیا آورد.

او گفت: همه مراحل انجام این کار در ساری انجام شد و نام توله شیر بدنیا آمده رویان گذاشته شد.

اکرامی با بیان اینکه هدف از انجام این کار فقط افزایش جمعیت شیر‌ها نیست، گفت: در این تحقیقات که برای اولین بار در کشور انجام شد تلاش کردیم سطح هورمونی شیرآفریقایی را بالا بیاریم تا بتوان در گونه‌های دیگر گربه سانان مانند یوز ایرانی و پلنگ نیز این تجربه را کسب کنیم.

ایران جز سه کشور دارنده دانش تلقیح شیر‌ها

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ایران با دستیابی به این افتخار توانست بعد از سنگاپور و آفریقای جنوبی سومین کشوری باشد که با تلقیح مصنوعی روی شیر‌های آفریقایی از آن‌ها توله شیر به دنیا بیاورد.

اکرامی با بیان اینکه تلقیح مصنوعی می‌تواند روی گربه سانان بزرگ دیگر نیز انجام شود، ادامه داد: جمعیت برخی گونه‌های در معرض خطر مانند یوزپلنگ ایرانی را نیز می‌توان با این روش افزایش داد.


انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
سلام لطفاً دستمالیش نکنید تا مادرش بهش شیر بده،خدا خیرتون بده
آخرین اخبار