معاون آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری:

۲۷۱ مدرسه در چهارمحال و بختیاری باید تخریب شود

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: مدارس این استان در چهار وضعیت مطلوب، تخریبی نیازمند نوسازی، نیازمند مقام‌سازی و استیجاری قرار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، بیات سلطانی معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مدارس این استان در چهار وضعیت مطلوب، تخریبی نیازمند نوسازی، نیازمند مقام‌سازی و استیجاری قرار دارند، اظهار داشت: ۶۰۰ مدرسه در این استان نیازمند مقاوم‌سازی هستند که از این تعداد ۲۳۸ مدرسه به قید فوریت باید مقام‌سازی شوند.

او افزود: در چهارمحال و بختیاری مدرسه سنگی تحت مالکیت آموزش و پرورش وجود ندارد، بلکه عموما مدارس سنگی استیجاری هستند، در روستا‌هایی که به‌علت صعب‌العبور بودن امکان احداث مدرسه وجود ندارد، آموزش و پرورش باتوجه به بافت روستا فضایی را برای آموزش دانش‌آموزان اجاره کرده است و تعداد دانش‌آموزان این مدارس نیز بسیار کم است.


بیشتر بخوانید


سلطانی با بیان اینکه ۲۷۱ مدرسه در چهارمحال و بختیاری نیازمند تخریب است، اضافه کرد: از این تعداد ۱۲۰ مدرسه در اولویت تخریب است.

او ادامه داد: باتوجه به برنامه ششم توسعه و انبوه پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور، در حال حاضر پروژه دولتی کلنگ‌زنی نمی‌شود، بنابراین برای احداث مدارس تخریبی باید از ظرفیت خیرین بهره‌مند شویم، شاید اگر اعتبار دولتی به این بحث اختصاص پیدا کند، مدارس تخریبی در استان بازسازی شود.

سلطانی گفت: در حال حاضر ۶۰ مدرسه به صورت مشارکتی با اعتبارات دولتی و کمک‌های خیری در حال احداث است، همچنین ۴۰۰ مدرسه در شرایط استاندارد و مطلوب هستند، طبق سرانه مطلوب باید در مدرسه فضای ۸.۴ متری برای هر دانش‌آموز در نظرگرفته شود که برای رسیدن به این استاندارد نیازمند احداث ۱۲۸۱ مدرسه در چهارمحال و بختیاری هستیم.

او افزود:، اما بر اساس میانگین کشوری به ازای هر دانش‌آموز باید ۵.۲۱ متر مربع فضا در نظر گرفته شود که در این صورت نیازمند احداث ۱۹۲ مدرسه هستیم.

سلطانی با بیان اینکه در مرکز استان نیز نیازمند احداث مدرسه هستیم اضافه کرد: در مرکز استان تراکم دانش‌آموزان بسیار بالا است، در برخی مدارس مناطق محروم استان تعداد دانش‌آموزان به زیر ۱۰ نفر می‌رسد، در استان کمبود فضای آموزشی وجود دارد، اما شرایط بحرانی نیست.

او در خصوص وضعیت گرمایشی مدارس چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: در مناطقی که گازکشی وجود دارد مدارس مجهز به پکیج، شوفاژ و بخاری‌های هرماتیک هستند، فقط در دو منطقه مانند منطقه شاه‌منصوری اصلاح سیستم گرمایشی در حال انجام است.

سلطانی در پایان گفت: در مناطقی که گازکشی انجام نشده برای گرمایش مدارس از بخاری نفتی با استفاده از نفت سفید استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.