حریم تاریخی خواجو، دست به گریبان با ساخت و سازهای غیر مجاز

ساخت و ساز یک بنا که حریم منظری پل خواجو اصفهان را نشانه گرفته است، برای بار دوم با دستور قضایی متوقف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ناصر طاهری معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: بعد از شروع مجدد ساخت و ساز به شهرداری و بازپرس نامه نوشتیم، اما بازپرس عوض شد و او معتقد بود که این ماجرا دعوای بین شهرداری و میراث فرهنگی است و ارتباطی به مالک ندارد و نباید متضرر شود؛ اما بحث ما بر سر حریم منظری پل خواجو به عنوان یک اثر پر اهمیت در اصفهان است.

به گفته طاهری با روشن شدن حجم آسیب منظری، به همراه نماینده حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به بازپرسی مراجعه و مکاتبه کردیم و از بازپرس خواستیم   با توجه به اینکه در فضای مجازی هم بحث پل خواجو باز شده و نماینده‌های مجلس هم پیگیر ماجرا شده‌اند، ادامه ساخت و ساز متوقف تا دادرسی تمام شود.

او  افزود: بازپرس خواسته ما را پذیرفت و دستور توقف را به کلانتری ۱۱ و یگان حفاظت میراث فرهنگی داد در نتیجه ساخت و ساز متوقف شد تا پرونده بررسی شود.

طاهری افزود: واضح است که هیچ مجوزی از سوی میراث فرهنگی وجود ندارد و از طرف شهرداری هم پروانه‌ای که وجود دارد، یک طبقه مازاد از طرح تفضیلی است در نتیجه باید گفت برای این ساختمان با این ارتفاع علاوه بر اینکه در حریم پل خواجو قرار دارد، یک طبقه مازاد از طرح تفصیلی هم پروانه صادر شده است و بحث ما هم بر سر همان یک طبقه است و طبقه‌ای که اضافه شده است همان است که در کریدور میانی پل دیده می‌شود.

بنا به آنچه معاونت میراث فرهنگی اصفهان به ایرنا گفت، در این ماجرا طرح تفصیلی اصفهان نیز نقض شده است چرا که ارتفاع مجاز در این محدوده سه طبقه بر روی پیلوت است و ساختمان مذکور، چهار طبقه بر روی پیلوت. اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با استناد به ضوابط حریم پل و ضوابط طرح تفصیلی موفق به گرفتن دستور توقف از سوی قاضی شعبه پنج بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان شده است.

 ایمان انتشاری مسوول حقوقی شهرداری منطقه سه گفت: این بنا چهار طبقه روی پیلوت قرار می‌گیرد و تنها هم نیست؛ پروانه ساختمان‌های مجاور هم به همین ترتیب است.

از نگاه او   چون پیشتر ۲ باب ساختمان دیگر با همین ارتفاع در این محدوده ساخته شده ساختمان محل مناقشه خط آسمان را قطع نکرده است.

انتشاری افزود: این کوتاهی از میراث فرهنگی است، آیا میراث فرهنگی زمانی که ۲ ساختمان دیگر ساخته شده اند، خواب بوده است؟! مالک طبق ارتفاع ۲ ساختمان دیگر و نه مازاد آن‌ها در این محدوده پروانه می‌خواهد. ما هم می‌بینیم که خط آسمان را قطع نمی‌کند و به آن پروانه ساخت داده ایم و طبق ضوابط، ارتفاع ۱۲ متری تا شعاع ۱۵۰ متری پل مجاز است، اما فاصله این ساختمان تا پل بیشتر از این مقدار است.

حریم تاریخی خواجو، دست به گریبان با ساخت و سازهای غیر مجاز


 آتوسا افغان رییس انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان با ابراز تاسف از اینکه به راحتی حقوق عامه با اصطلاحی به اسم حقوق مکتسبه زیرپا گذاشته می‌شود، گفت: حقوق مکتسبه برابر حقوق عامه وجاهت ندارد و این موضوع اکنون به شهر لطمه می‌زند.

او افزود: آنچه در پیگیری‌های اخیر تمام کنشگران میراث فرهنگی، انجمن مهندسین معمار، دوستداران اصفهان با آن درگیر بوده‌اند این است که نمی‌توان حفاظت از بافت‌های تاریخی را با ساختاری که شهرداری‌ها به طورعادی کار می‌کنند انجام داد و به این ترتیب نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اتفاقات خوشایندی برای بافت تاریخی بیفتد.

افغان تاکید کرد: اصفهان نیاز به شهرداری بافت تاریخی دارد و تمام ضوابط این قسمت می‌بایست با سایر نقاط شهر متفاوت باشد، مگر پل خواجو را می‌شود تکرار کرد که حالا این ساختمان را به راحتی می‌توان در کریدور دید پل خواجو دید. این آسیب بصری به این بنای تاریخی را چه کسی می‌خواهد جبران کند؟! چرا باید شهروند‌ها و تمام ایرانی‌ها این بودجه را بپردازند؟!

او تاکید کرد: باید این بنا را جوری به آیندگان بسپاریم که ده‌ها قرن دیگر هم بتواند ماندگاری خودش را در سیمای شهری حفظ کند، ولی این اتفاق‌ها در منظر چنین اثر تاریخی جای تاسف دارد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.