باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

فرزند آوری دیگر غیر ممکن نیست!+ فیلم

مبتلایان به بیماری‌های خاص و افرادی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند به کمک پژوهشگران رویان می‌توانند صاحب فرزند شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  روزگاری برای مبتلایان به بیماری‌های خاص و نیازمند جراحی شیمی درمانی، افرادی که در سنین بالا ازدواج می‌کردند یا آن دسته از افرادی که سال‌ها تمایلی به فرزندآوری نداشتند، صاحب فرزند شدن آرزویی دست نیافتنی بود. اما به همت پژوهشگران موسسه رویان این امکان برای این افراد فراهم شده که در زمان دلخواه صاحب فرزند شوند. دستاوردی که بر پایه فریز سلول‌های جنسی حاصل شده و در مرکز باروری و ناباروری اصفهان به ثمر رسیده است.

ذخیره سلول‌های جنسی برای بعد از ازدواج یا بهبود بیماری

 سید اسدالله کلانتری متخصص زنان و نازایی به خبرنگار ما گفت: دخترخانم‌هایی هستند که هنوز ازدواج نکرده و به سنی رسیده اند که ذخیره تخمدان آن‌ها کاهش یافته و یا جوانان دختر و پسری که مبتلا به برخی بیماری‌های سخت از جمله سرطان‌ها شده اند و پس از رادیوتراپی یا شیمی درمانی، سلول‌های جنسی و در نتیجه، قدرت باروریشان را به احتمال زیاد از دست می‌دهند.

او افزود: علاوه بر این زوجینی هستند که قصد دارند فرزندآوری را به تاخیر بیندازند یا بین فرزند اول و دوم فاصله زیادی قرار دهند که برای همه این افراد فریز سلول‌های جنسی شامل اسپرم، تخمک و حتی بافت تخمدان پیشنهاد می‌شود.

این متخصص زنان و نازایی ادامه داد: به عنوان مثال دو خانم ۴۱ و ۴۳ ساله با فرزندان ۱۶ و ۱۲ ساله قصد فرزندآوری مجدد داشتند که متوجه شدیم ذخیره تخمدانشان به صفر رسیده، این افراد می‌توانستند از امکان فریز سلول‌های جنسی استفاده کنند.

 کلانتری با تاکید بر اینکه با افزایش سن کیفیت و کمیت تخمک‌ها دچار نقصان می‌شود گفت: تخمک‌های جوان‌تر کیفیت مناسب تری برای فرزندآوری دارند.

فریز جنین سن و سال نمی‌شناسد

او تصریح کرد: فریز جنین سن و سال نمی‌شناسد؛ چون در دمای منهای ۱۹۶ سانتیگراد قرار می‌گیرد، هیچ گونه فعالیت بیولوژیک ندارد، از ذخیره خود استفاده نمی‌کند و سال‌ها در حالت فریز مطلق قرار می‌گیرد.

این متخصص مرکز باروری و ناباروری اصفهان یادآور شد: حدود بیست سال است که در مرکز باروری و ناباروری اصفهان فریز جنین و بیش از ۱۰ سال است که فریز تخمک و اسپرم و یا بافت تخمدان یا بیضه صورت می‌گیرد.

 کلانتری افزود: حاصل این دانش، ذخیره ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جنین از ۱۲۰ هزار زوج است که به نوعی جزو مراکز رکورددار محسوب می‌شویم.

او بارداری خانم ۶۰ ساله همچنین فرزندآوری با فاصله ۱۵ سال بعد از فرزند اول به کمک جنین فریز شده را از رکورد‌های این مرکز اعلام کرد.

این متخصص زنان و نازایی گفت: دانش مورد نیاز برای کمک به فرزنددار شدن زوجین را داریم، اما قطعا بهتر است فرزندآوری در سنین جوانی زوجین و دورانی که سلامت جسمی و نشاط روحی بیشتری دارند صورت بگیرد و این اتفاق نیک، به بهانه‌های مختلف به تاخیر نیفتد.

 کلانتری تاکید کرد: آگاهی بخشی به زوجین سبب می‌شود به موقع از این سرمایه زندگی استفاده کنند، چون اگر دیرتر اقدام کنند، قابل جبران نخواهد بود.

بیماران خاص


اول فریز اسپرم، بعد درمان سرطان

 سعید حقدانی متخصص آندرولوژی گفت: مردانی که به سرطان‌های مختلف به خصوص بیضه مبتلا و نیازمند شیمی درمانی یا رادیوتراپی می‌شوند قدرت باروری خود را از دست می‌دهند و با اینکه ممکن است این اتفاق موقت باشد، اما به آنان پیشنهاد می‌کنیم قبل از آغاز فرآیند درمان اسپرم خود را فریز کنند.

او افزود: در مواردی همچون جراحی لگن برای از بین بردن سرطان روده یا عمل وازکتومی و تغییر نظر فرد برای فرزندآوری همچنین ابتلای افراد مجرد به سرطان بیضه هم پیشنهاد ما فریز اسپرم هست.

این متخصص آندرولوژی یادآور شد: متاسفانه برخی از همکاران ما بدون توجه به این موضوع فرآیند درمان را آغاز می‌کنند که لازم است هم آنان و هم بیماران آگاه شوند و قبل از شروع درمان برای فریز اسپرم اقدام کنند.

درمان ناباروری


سازمان‌های بیمه، حمایت نمی‌کنند
 سید مهدی احمدی متخصص زنان و نازایی به خبرنگار ما گفت: روش‌های نوینی که در مرکز باروری و ناباروری اصفهان بکار گرفته می‌شود امید به فرزند آوری را افزایش داده است.

او در تشریح گروه‌های هدف برای فریز تخمک گفت: علاوه بر موارد ذکر شده برای خانم‌هایی که در خانواده آن‌ها یائسگی زودرس مشاهده می‌شود فرآیند فریز تخمک پیشنهاد می‌شود.

متخصص زنان و نازایی در خصوص شیوه ذخیره تخمک گفت: ابتدا با یک سری آزمایش‌ها ذخیره تخمدان تعیین و پس از آن دارو‌های خاص به فرد داده و تخمک‌ها جداسازی می‌شود؛ این تخمک‌ها به دو حالت سریع یا آهسته فریز می‌شود.

احمدی تصریح کرد: متاسفانه سازمان‌های بیمه گر برای این نوع موارد هیچ حمایتی نمی‌کنند مگر درباره بیماری‌های خاص که آن هم مقداری از هزینه را که بسیار ناچیز است می‌پردازند.

به گفته متخصصان رویان فریزسلول‌های جنسی محدود به زمان نیست و افراد به کمک این روش در سنین بالا هم می‌توانند صاحب فرزند شود و حالا این دستاورد نیاز به معرفی دارد تا بیمارانی که نگران فرزند آوری خود بابت از دست دادن قدرت باروریشان هستند با خیالی آسوده‌تر سیر درمانی خود را طی کنند.



گزارش از بنفشه حکمت پور

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۳۱ تير ۱۴۰۰
هرچند گرونه اما بعضی ها رو به آرزوشون میرسونه.