احداث دبیرخانه شهر جهانی کلاش در مریوان

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مریوان گفت: مراحل احداث دبیرخانه شهر جهانی کلاش در زمینی به مساحت ۲۶۲ متر مربع در مریوان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، فریاد حدادیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مریوان گفت:مراحل احداث دبیرخانه شهر جهانی کلاش در راستای توسعه و حمایت از کلاش‌بافان مریوان و سایر مناطق دیگر استان در  مریوان شروع شد.

حدادیان اظهار داشت: دبیرخانه شهر جهانی کلاش در زمینی به مساحت ۲۶۲ مترمربع احداث می‌شود و در صورت تکمیل قسمتی از آن به کلاش‌بافان واجد شرایط این شهرستان تحویل داده خواهد شد.

اوبا اشاره به رفع مشکلات پیش‌روی این طرح گفت: مراحل احداث این پروژه با اعتباری بیش از ۶ میلیارد ریال آغاز شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مریوان بیان کرد: آموزش، پیگیری مشکلات کلاش‌بافان، بازاریابی و فروش، ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان، تعامل با سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف، نوآوری و توسعه کلاش‌بافی در سطح استان از جمله اهداف این دبیرخانه است.

حدادیان ادامه داد: علاوه بر این، چهار پروژه زیرساختی گردشگری هم اکنون با همکاری بخش خصوصی و اداره‌های ذیربط در مریوان در حال احداث است که شامل پروژه احداث پارک تفریحی و گردشگری فیلقوس، برج پرنده‌نگری، پیاده‌راه دریاچه زریبار و ساختمان اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

او افزود: مجموع سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها بیش از ۵۷ میلیارد ریال است که در صورت به بهره‌برداری رسیدن برای بیش از ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

کلاش پا افزاری با قدمت ۲ هزار ساله و تهیه شده از مواد طبیعی موجود در طبیعت مانند نخ و چرم است که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه قرار گرفته و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گیوه محلی در حین اینکه بسیار زیبا و با ظرافت خاصی دوخته می‌شود نسبت به سایر کفش‌ها از استحکام بالایی برخوردار بوده و از زمان‌هایی بس دور متناسب با نوع آب و هوای کوهستانی کردستان طراحی شده است

مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش و صنایع دستی به عنوان پنجمین شهر ثبت شده ایران در این فهرست جهانی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/م

برچسب ها: صنایع دستی ، بافندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.